Hankkeen taustat
Pori–Mäntyluoto-rata on noin 15 kilometriä pitkä yksiraiteinen tavaraliikennerata. Rataosa on avattu liikenteelle jo vuonna 1900. Rataosuus on sähköistetty vuonna 2019 ja perusparannettu vuonna 2021. Perusparannuksen yhteydessä uusittiin myös Lattomerenojan eli Suntinojan ratasilta sekä perusparannettiin Luvianpuistokadun alikulkusilta.
Mäntyluoto–Tahkoluoto-rata on noin 10 kilometriä pitkä yksiraiteinen tavaraliikennerata, joka avattiin liikenteelle vuonna 1984. Rataosuuden sähköistys on valmistunut vuonna 2021 ja se on perusparannettu vuoden 2022 aikana.
Pori–Mäntyluoto–Tahkoluoto-hankkeen tavoitteena on olemassa olevan rataosan elinkaaren jatkaminen peruskorjauksella. Radan päällysrakenteiden kunto on ollut ennen peruskorjausta heikko. Hankkeessa kohennetaan myös tasoristeysturvallisuutta poistamalla ja parantamalla tasoristeyksiä. Myös ratasiltoihin kohdennetaan tarvittavia toimenpiteitä.
Hankkeen eteneminen
Pori–Mäntyluoto–Tahkoluoto-rataosalla on ollut peruskorjaustarve, sillä radan aiempi päällysrakenne oli elinkaarensa päässä. Perusparannuksen myötä ratarakenteet on päivitetty vastaamaan nykyisiä standardeja ja kiskopaino muutettu raskaammaksi. Radan päällysrakenteen vaihtoa toteutettiin Porin ja Mäntyluodon välisellä rataosuudella noin 18 kilometrin matkalta vuonna 2021. Alkuvuodesta 2022 varmistunut lisärahoitus mahdollisti perusparannuksen jatkamisen myös Mäntyluoto–Tahkoluoto-rataosuudelle, joka valmistui vuoden 2022 lopulla.
Hankkeeseen kuului myös Meri-Porissa sijaitsevan Kappelinsalmen ratasillan uusiminen. Vanha silta purettiin ja tilalle rakennettiin uusi. Rakentaminen käynnistyi heinäkuussa 2024, jolloin sillan alittava veneväylä oli suljettuna 5.9.–7.11.2024 ja radalla oli liikennekatko marraskuun loppuun saakka. Uusi ratasilta valmistui vuoden 2024 lopulla.
Pori–Mäntyluoto- ja Mäntyluoto–Tahkoluoto-rataosien tasoristeysturvallisuuden parantaminen
Pori–Mäntyluoto–Tahkoluoto-hankkeen tavoitteena on rataosien tasoristeysturvallisuuden kohentaminen poistamalla ja parantamalla tasoristeyksiä, joita hankealueella on 24. Pori–Mäntyluoto-rataosalla poistettavaksi esitettäviä tasoristeyksiä on yhdeksän ja Mäntyluoto–Tahkoluoto-rataosalla neljä. Kaikille poistettaville tasoristeyksille suunnitellaan ja rakennetaan korvaavat tie- ja katuyhteydet. Tasoristeysten parantamisella ja poistamisella parannetaan myös tieliikenteen turvallisuutta.
Ratalakiin perustuvia ratasuunnitelmia laaditaan vuosien 2022–2025 aikana. Tasoristeysturvallisuuden parantamistoimenpiteet ovat vuorossa vuosien 2025–2028 aikana.
Väyläviraston ja Porin kaupungin esitys poistettavista ja parannettavista tasoristeyksistä
Hanke on hyväksytty edistettäväksi Porin kaupungin ja Väyläviraston kesken. Tasoristeyskohtainen suunnittelu on käynnissä.
Sopimuksessa esitetään poistettavaksi sellaiset tasoristeykset, jotka eivät kevyillä rakentamistoimenpiteillä ole parannettavissa vuonna 2035 voimaan tulevien määräysten mukaisiksi. Kaikki jäljelle jäävät tasoristeykset parannetaan vastaamaan tulevia määräyksiä. Tässä yhteydessä ei toteuteta eritasoratkaisuja.
Valmiit ratasuunnitelmat asetetaan julkisesti nähtäville ja nähtävilläolosta tiedotetaan erikseen hankkeen verkkosivulla ja Valtion liikenneväylien suunnittelu -sivustolla. Ratasuunnitelmista kaksi (tasoristeykset välillä Rantakulmantie–Uudenniityntie ja tasoristeykset välillä Uudenniityntie–Kaanaankorventie) asetettiin nähtäville kevään ja kesän 2024 aikana. Viimeinen ratasuunnitelma (tasoristeykset välillä Kolpantie–Räyhäntie) asetetaan nähtäville vuoden 2025 aikana.
Poistettavaksi esitettävät tasoristeykset Pori–Mäntyluoto-rataosalla:
- Säikäntie
- Kuuri-Riutta
- Virtasentie
- Kyläsaaren asematie
- Heinosentie
- Heikinpuisto
- Linnaistie
- Tattaritie
Parannettavat ja siirrettävät tasoristeykset Pori-Mäntyluoto-rataosalla:
- Savo
- Enäjärvi
- Yyteri, uusi risteys eri sijaintiin
Poistettavaksi esitettävät tasoristeykset Mäntyluoto-Tahkoluoto-rataosalla:
- Kirrinsannantie
- Lyhtykarintie
- Betlehemintie
- Katavantie
Parannettavat tasoristeykset Mäntyluoto-Tahkoluoto-rataosalla:
- Kirrintie
- Taukotie
- Räyhäntie

Vuorovaikutus hankkeella
Kaksi ratasuunnitelmista on asetettu julkisesti nähtäville kevään 2024 aikana. Kolmas ratasuunnitelma asetetaan nähtäville vuoden 2025 loppupuolella. Suunnitelmat tulevat nähtäville Valtion liikenneväylien suunnitteluun. Nähtävilläoloaikana suunnitelmista on mahdollista jättää virallisia muistutuksia Valtion liikenneväylien suunnittelussa. Nähtävilläoloajat ilmoitetaan erikseen sitä mukaan, kun ratasuunnitelmat asetetaan nähtäville.
Väylävirasto järjesti Porissa ja Microsoft Teams -alustalla vuorovaikutustilaisuuden maanantaina 13.6.2022. Vuorovaikutustilaisuuden esitysaineistoon voit tutustua täällä.
Väylävirasto kuulutti toukokuussa 2022 aloittavansa ratasuunnittelun Porin kaupungin alueella. Kuulutukset on julkaistu Väyläviraston verkkosivuilla 25.5.2022.
4.3.2025 pidetyn markkinainfon esitysmateriaali
Hankkeen markkinainfo pidettiin 4.3.3025 Teamsin välityksellä.
Tilaisuuden tavoitteena oli viestiä Pori-Mäntyluoto-Tahkoluoto-hankkeen ja sen sisältämien vuonna 2025-2028 toteutettavien urakoiden sisällöstä sekä kartoittaa markkinatoimijoiden näkemyksiä hankintojen toteuttamisesta. Lisäksi tavoitteena oli tilaajan ja urakoitsijoiden vuoropuhelun käynnistäminen hankintojen sisällöstä ja laajuudesta, aikataulusta ja vaiheistuksesta sekä hankintaprosessista.