Hankkeen taustat
Pori–Mäntyluoto-rata on noin 15 kilometriä pitkä yksiraiteinen tavaraliikennerata, jolla liikennöi 14 tavarajunaa vuorokaudessa. Rataosuus on sähköistetty vuonna 2019, ja vuonna 2017 sillä liikennöitiin 3,7 miljoonaa bruttotonnia. Rataosuuden päällysrakenteet ovat elinkaarensa päässä ja rataosan kunto on heikko.
Hankkeen tavoitteet ja sisältö
Hankkeen tavoitteena on nykyisen liikenteen toimintaedellytysten turvaaminen sekä kaupallisen liikenteen kehittymisen mahdollistaminen. Lisäksi tavoitteena on varmistaa tavaraliikenteen sujuvuus Porin satamiin.
Hankkeessa uusitaan elinkaarensa päässä olevat radan päällysrakenteet ja tehdään samalla myös muita radan parannustöitä, jotka on tarkoituksenmukaista toteuttaa samassa yhteydessä.
Hankkeen eteneminen
Pori–Mäntyluoto-radan perusparannuksen suunnittelu ja valmistelevat työt ovat käynnissä vuosina 2020–2021. Rakentamisen alustava aikataulu on 2020–2022. Suunnittelua on käynnistetty.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen kustannusarvio on 20 miljoonaa euroa.
Ajankohtaista hankkeessa
Hankkeen rakennuttajakonsulttina toimii Welado.
Hankkeen valmistelu ja suunnittelu ovat käynnissä.