Hyppää sisältöön

Pori−Mäntyluoto−Tahkoluoto-radan perusparannushankkeessa vaihdettavat betonipölkyt murskataan ja hyödynnetään Porin Satamassa

Julkaistu 8.9.2022 9.00

 

Pori−Mäntyluoto−Tahkoluoto-radan perusparannushankkeessa käynnistyi elokuussa Mäntyluodon ja Tahkoluodon välisen rataosuuden päällysrakenteen vaihtourakka. Osana perusparannusta rataosuudella vaihdetaan betonipölkyt, joiden elinkaari on tullut tiensä päähän. Vaihdettavat betonipölkyt murskataan ja hyödynnetään Porin Sataman rakennustöissä.

Väyläviraston Pori−Mäntyluoto−Tahkoluoto-radan perusparannushankkeessa parannetaan rataosuus noin 25 kilometrin matkalta. Mäntyluodon ja Tahkoluodon välisen rataosuuden päällysrakenteen vaihtourakka käynnistyi elokuussa.

Osana päällysrakenteen vaihtourakkaa Mäntyluodon ja Tahkoluodon välisen radan vanhat betonipölkyt vaihdetaan uusiin. Vaihdettavat betonipölkyt ovat huonokuntoisia, ja niiden elinkaari rautatiekäytössä on tullut tiensä päähän. Betonipölkyt kuitenkin pystytään hyödyntämään tekemällä niistä betonimursketta, jota voidaan käyttää uusissa rakennusprojekteissa.

Mäntyluoto−Tahkoluoto-rataosuudelta vaihdetaan yhteensä noin 17 000 betonipölkkyä ja vanhat pölkyt kuljetetaan Porin Satamaan. Satamassa pölkyt on tarkoitus murskata loppusyksystä. Samalla Porin Satamassa murskataan myös viime syksynä vaihdetut Tampere−Pori-rataosuudella sijaitsevan Karkun liikennepaikan vanhat betonipölkyt, joita on noin 1 000 kappaletta. Yhteensä Porin Satamaan viedään murskattavaksi noin 18 000 betonipölkkyä.

"On hienoa, että Mäntyluoto−Tahkoluoto-rataosuuden päällysrakenteen vaihtourakassa vanhat betonipölkyt voidaan hyödyntää näin lähellä hankealuetta", kommentoi Väyläviraston projektipäällikkö Mikko A. Heiskanen.

Betonimurske hyödynnetään Porin Sataman rakennustöissä

Gradientti Oy on tehnyt heinäkuussa pölkyistä haitta-aineanalyysin ja betonimursketta voidaan hyödyntää Porin Sataman uusissa rakennusprojekteissa.

"Pölkyistä tehtävää betonimursketta voidaan käyttää Porin Sataman rakennusprojekteissa. Murske uusiokäytetään kenttärakenteiden kantavassa ja jakavassa kerroksessa kalliomurskeen korvaajana. Betonimursketta käyttämällä pystymme vähentämään luonnonvarojen käyttöä", kertoo Porin Sataman kehityspäällikkö Kai Heinonen.

Betonipölkkyjen vaihtoon liittyvien jatkotoimenpiteiden selvittäminen on merkittävää kiertotalouden näkökulmasta. Betonipölkkyjen kiertotalousratkaisu hyödyttää kaikkia osapuolia ja on kannattava ratkaisu niin ympäristön kuin taloudenkin kannalta.

"Väylävirasto pyrkii mahdollistamaan kiertotaloutta, ja jätteiden hyötykäyttöä pyritään edistämään. Pölkyistä tehtävän betonimurskeen käyttö Porin Sataman rakennusprojekteissa on hyvä tapa edistää kiertotaloutta hankkeella", Heiskanen kertoo.

Lisätietoja:

Mikko A. Heiskanen, projektipäällikkö, Väylävirasto, puh. 029 534 3808, [email protected]

Seuraa hanketta:

https://vayla.fi/pori-mantyluoto-radan-perusparannus

Väyläviraston Pori–Mäntyluoto–Tahkoluoto-radan perusparannushankkeessa uusitaan radan päällysrakenteet ja tehdään muita radan parannustöitä. Hankkeessa kohennetaan myös tasoristeysturvallisuutta poistamalla ja parantamalla tasoristeyksiä. Rata on noin 25 kilometriä pitkä yksiraiteinen tavaraliikennerata. Pori–Mäntyluoto-rataosan perusparannus valmistui vuonna 2021, ja Mäntyluoto–Tahkoluoto-rataosa perusparannetaan vuoden 2022 aikana. Hanke valmistuu kokonaisuudessaan vuonna 2024.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta