Hyppää sisältöön

Porin ja Mäntyluodon väliltä löytyy ainutlaatuinen rataosuus, jolla testataan erilaisten ratapölkkyjen pohjainratkaisujen vaikutusta junien aiheuttamaan tärinään

Julkaistu 30.11.2021 13.11

 

Pori–Mäntyluoto-rataa perusparannettiin Väyläviraston hankkeessa vuoden 2021 aikana. Perusparannuksen yhteydessä rataosalle rakennettiin muutaman kilometrin mittainen osuus, joka koostuu erilaisista betoniratapölkkyihin kiinnitettävistä pohjainratkaisuista. Ainutlaatuisella testiosuudella tutkitaan ratapölkkyjen vaikutusta junien aiheuttamaan tärinään radan ympäristössä. Hiilijunien koeajoja suoritetaan tulevina viikkoina muun raideliikenteen ohella.

Painavat hiilijunat kulkevat Tahkoluodon satamaan Pori–Mäntyluoto-rataosan kautta. Hiilijunista aiheutuu ympäristöön tärinävaikutuksia, joita on pyritty aiemmin lieventämään mm. nopeusrajoituksilla. Aiemmissa testeissä on todettu, että betonipölkyn alapuolelle kiinnitettävä elastinen pohjainlevy eristää tärinää vaihtoehdoista parhaiten. Perusparannuksen yhteydessä Pori–Mäntyluoto-rataosalle rakennettiin testiosuus, jossa on viittä erilaista pölkyn pohjainratkaisua noin 2,5 kilometrin matkalla.

”Testiradan avulla tärinävaikutuksia voidaan tutkia luotettavasti, sillä olosuhteet kaikille pohjaintyypeille ovat testiympäristössä samankaltaiset. Testiradan paikka on valittu maapohjatutkimusten perusteella. Testin avulla saamme lisää tietoa pohjainten vaimennusominaisuuksista ja soveltuvuudesta erilaisiin liikennekohteisiin”, kertoo rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylävirastosta.

Tulevina viikkoina tehtävissä testeissä käytetään junaa, jossa on 40 täyttä hiilivaunua ja veturit molemmissa päissä. Junan vaunujen paino on yhteensä noin 3600 tonnia. Testijunaa ajetaan testiosuudella kolmella eri nopeudella: 40 km/h, 50 km/h ja 70 km/h. Testiajot suoritetaan kahden lauantain aikana, 4.12.2021 ja 11.12.2021, kello 7–21 välisenä aikana. Testit sovitetaan normaalin junaliikenteen aikatauluihin, eli radalla on havaittavissa normaalia enemmän liikennettä.

Lisätiedot:

Markku Nummelin, rautatieliikennejohtaja, Väylävirasto, puh. 029 534 3971, [email protected]

Mikko Heiskanen, projektipäällikkö, Väylävirasto, puh. 029 534 3808, [email protected]

Lisää hankkeesta:

https://vayla.fi/pori-mantyluoto-radan-perusparannus

Pori–Mäntyluoto-rata on noin 15 kilometriä pitkä yksiraiteinen tavaraliikennerata. Perusparannushankkeessa uusitaan radan päällysrakenteet ja tehdään samalla myös muita radan parannustöitä. Hanke varmistaa muun muassa Porin satamien tavaraliikenteen sujuvuuden pitkällä aikavälillä.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta