Suosittua sisältöä

Kuvituskuva hankkeen tunneleista.
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie
Hankkeen tavoitteena on varmistaa sujuvampi ja turvallisempi liikenne vilkkaasti liikennöidyllä valtatiellä 12 sekä edistää maankäytön ja elinkeinoelämän kehittymismahdollisuuksia koko Lahden seudulla.
Lue lisää
Kuvituskuva, jossa raide läheltä kuvattuna.
Luumäki–Imatra-ratahanke
Luumäki-Imatra-hankkeen tavoitteena on kehittää rataosuuden palvelutasoa parantamalla välityskykyä, toimintavarmuutta ja häiriötilanteiden hallintaa.
Lue lisää
Kuvituskuva Vuosaaren meriväylän ruoppauksesta.
Vuosaaren meriväylä
Hankkeessa Vuosaaren meriväylä ja satama-allas syvennetään laivaliikenteen kuljetusvaatimusten mukaiseksi.
Lue lisää

Ajankohtaista

null Porin Tahkoluotoon saapui ensimmäinen sähköveturi

Porin Tahkoluotoon saapui ensimmäinen sähköveturi

Julkaistu 20.1.2021 11.33

 

Keväästä 2021 alkaen kuljetukset voidaan hoitaa Porin Tahkoluotoon saakka energiatehokkaasti sähköveturilla. Aiemmin sähköveturi on vaihdettu dieselveturiksi Porin rautatieasemalla.

Sähköistys Mäntyluodon ja Tahkoluodon välille on rakennettu vuosien 2019-2020 aikana. Jännitteet (25 000 volttia) kyseiselle rataosalle on kytketty jo aiemmin syksyllä 2020.

Tammikuun 11. päivänä suoritetuissa koeajoissa Tahkoluotoon saapui ensimmäinen sähköveturilla vedetty juna. Koeajot onnistuivat suunnitelmien mukaan. Havaitut puutteet saadaan korjattua ennen sähköistyksen suunniteltua käyttöönottoa ja sähkövetoinen liikennöinti voi alkaa vuoden 2021 alkupuolella.

”Sähköistys tuo mukanaan vaaroja. Johtimien ja niitä kannattavien putkirakenteiden koskettaminen tai lähestyminen jotakin esinettä ojentamalla on hengenvaarallista. Johtimissa on 25 000 voltin jännite, joka sähkötapaturman yhteydessä aiheuttaa vakavia sisäisiä vaurioita elimistöön ja valokaaren kautta palovammoja. Radalla liikkuminen on ehdottomasti kiellettyä”, hankkeen projektipäällikkö Pekka Rautoja Väylävirastosta muistuttaa.

Sähköistetyn radan tasoristeyksissä ajoneuvojen ja maatalouskoneiden suurin alituskorkeus on 4,5 metriä. Autoilijoita ja tiellä liikkuvia nosturien kuljettajia pyydetäänkin huomioimaan kuorman tai nosturin puomin korkeus sähköradan tasoristeyksessä, ettei se ei ylitä tätä tieliikenneasetuksen sallimaa korkeutta.


Lisätietoja:

Projektipäällikkö Pekka Rautoja, p. 029 534 3829, [email protected]

Liitteet

Väylävirasto sosiaalisessa mediassa