Hyppää sisältöön

Vt 9 Lotteinen–Jännevirta: Hankkeen lopputulosta odotetaan innolla – ”Kaikki parannukset tervetulleita”

Julkaistu 3.12.2024

Valtatie 9:n parannushankkeelle on asetettu kovat tavoitteet, joita kohti työmaalla on puskettu alkuvuodesta 2024 lähtien. Työt etenevät aikataulussa ja isoja välitavoitteita on jo saavutettu. Mutta millaisia odotuksia tienkäyttäjillä itsellään on hankkeen lopputulokselle?

Havainnekuva, jossa näkyy moottoritie, risteys, viheralueita, metsää ja taustalla vesistö.
Suuntaa antava havainnekuva Vt 9 Lotteinen–Jännevirta -hankkeen lopputuloksesta.

 

Turvallisuus ja sujuvuus. Nämä kaksi asiaa nostetaan useimmin esiin, kun Siilinjärvellä valtatie 9:n käyttäjät kertovat, mitä odottavat tien parannushankkeelta. 

”Liikenteen sujuvoittaminen, matka-aikojen lyhentäminen ja liikenneturvallisuuden parantaminen ovat hankkeen tärkeimmät tavoitteet. Parannettava tieosuus on vain noin neljän kilometrin mittainen, mutta sillä on suuri merkitys tienkäyttäjille”, toteaa hankkeen projektipäällikkö Harri Liikanen Väylävirastosta.

Hankkeessa rakennetaan valtatie 9:ää kaksikaistaiseksi molempiin suuntiin noin neljän kilometrin matkalta. Lisäksi rakennetaan uusi Keltun eritasoliittymä sekä lentokoneiden varalaskupaikka eritasoliittymän ja Jännevirran sillan välille. 

 

Turvallisuus ja toimivuus edellä

Lotteisen ja Jännevirran välisellä tieosuudella kulkevat asukkaiden lisäksi myös paikallisten yritysten työntekijät työmatkoillaan. Esimerkiksi Voimatelillä hankkeen etenemistä seurataan tarkasti.

”Kaikki parannukset liikenneinfran turvallisuuteen ja toimivuuteen ovat tervetulleita. Meistä on ollut ilo seurata suurhankkeen etenemistä lähietäisyydeltä”, kertoo Voimatelin talousjohtaja Soile Rissanen.

SP Stainlessilla työskentelevä Marko Happo kulkee työmatkansa omalla autolla ja kesällä joskus pyörälläkin. Reilun 15 kilometrin reitti kulkee Lentokentäntien ja Kapteenintien kautta.

”Risteävää liikennettä on paljon, joten etenkin iltapäivisin työpäivän jälkeen joutuu odottamaan, että pääsee liikkumaan. Eritasoliittymä on hyvä uudistus, joka helpottaa kulkemista. Se auttaa varmasti myös ammattiautoilijoita”, Happo pohtii.

Nopeusrajoitus hankealueella on laskettu 80 kilometristä tunnissa 50 kilometriin tunnissa, ja töiden edetessä on otettu käyttöön erilaisia liikennejärjestelyitä.

”Hankkeen aikaiset liikennejärjestelyt ovat menneet ihan kätevästi”, Happo kokee.

 

Eritasoliittymiltä odotetaan paljon

Siilinjärven kunnan elinkeinopäällikkö Pekka Turunen kuvailee parannettavan tieosuuden olleen tienkäyttäjille haastava ennen töiden aloitusta, sillä ruuhka-aikoina liikenne on sujunut takkuisesti.

”Eritasoliittymä parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta, ja esimerkiksi Karjalan lennoston varusmiehet pääsevät töiden valmistuttua turvallisesti bussiin. Myös yritysten logistiikasta tulee erinomainen, työkoneet pääsevät sujuvammin pelloille ja lentokentälle ajo Kuopiosta ja idästä päin helpottuu merkittävästi”, Turunen arvioi.

Tieosuudella liikkuu autoilijoiden lisäksi myös paljon jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Myös he saavat hankkeen myötä paremmat kulkuväylät.

Turunen antaa arvoa myös sille, miltä alueella näyttää hankkeen valmistuttua.
”Rissalan yrityskylän yleisilme paranee, kun työt on saatu tehtyä ja hanke on valmis. Alueen vetovoimaisuus lisääntyy helpon kulkemisen ansioista.”

 

Lisätietoja:
Väylävirasto, projektipäällikkö Harri Liikanen, p. 029 534 3007, [email protected]
vayla.fi/vt-9-parantaminen-valilla-lotteinen-jannevirta-siilinjarvi
facebook.com/lotteinenjannevirta
 

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.