Valtatien 19 parantaminen Seinäjoen ja Lapuan välillä valmistui – uudistukset parantavat liikkumisen sujuvuutta ja turvallisuutta
Julkaistu 25.9.2023 12.25
Keväällä 2021 käynnistynyt valtatien 19 parantaminen Seinäjoen ja Lapuan välillä valmistuu aikataulussaan. Hankkeessa on parannettu valtatiellä liikkumisen sujuvuutta ja turvallisuutta uudistamalla tie- ja liittymäjärjestelyjä. Hankkeen valmistumisseminaari järjestettiin Seinäjoella maanantaina 25.9.
Muurimäkeen rakennettiin uusi eritasoliittymä. Kuva Ida Panula, Welado Oy.
Seinäjoen ja Lapuan välisen tieosuuden uudistukset edistävät alueen elinvoiman lisäksi jouhevaa ja turvallista matkantekoa. Vilkkaasti liikennöidyn valtatien liikennemäärät ovat kasvussa, ja tiellä liikkuu runsaasti raskasta liikennettä, maatalousliikennettä ja työmatkalaisia.
Tietä on parannettu Seinäjoella Atrian eritasoliittymän ja Hipintien välisellä osuudella sekä Lapuan päässä Muurimäen eritasoliittymän ja Patruunatehtaantien välillä. Entistä leveämmät ajokaistat sujuvoittavat liikennettä ja lyhentävät matka-aikoja. Lisäksi uudet tie- ja liittymäjärjestelyt vähentävät onnettomuusriskiä. Tie valmistuu aikataulussaan lokakuun aikana. Nyt jäljellä on enää pieniä viimeistelyjä, kuten vihertöitä ja alueen siistimistä.
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne korosti valmistujaisseminaarin puheessaan valtatien 19 merkitystä alueen kasvulle ja kehitykselle. “Valtatie 19 on yksi Etelä-Pohjanmaan valtaväylistä, jolla on suuri merkitys koko alueen elinvoimaisuudelle. Nyt valmistuva hanke edistää Seinäjoen ja Lapuan kaupunkiseutujen elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämistä.” Ministeri nosti esiin myös liikenneturvallisuuden. ”On erittäin tärkeää, että tehdyt uudistukset parantavat liikkumisen turvallisuutta, sillä valtatie 19 on ollut onnettomuusaltis. Uusien ohituskaistojen ansiosta ohittaminenkin on jatkossa entistä turvallisempaa”, ministeri sanoi.
”Tämä hanke valmistui paitsi aikataulussa, myös noin miljoona euroa alle budjetin, vaikka maanrakentamisen kustannustaso on viime aikoina noussut merkittävästi, totesi Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman tyytyväisenä puheessaan. ”Budjetti alitettiin tiiviin ja toimivan yhteistyön ansiosta, sillä yhdessä urakoitsijan kanssa löydettiin toteutusaikana säästökohteita, jotka eivät näy negatiivisesti tien käyttäjille.”
Hankkeen kustannusarvio oli 31 miljoonaa euroa, joka alittui hieman yli miljoonalla eurolla. Hankkeen toteuttajia ovat Väyläviraston lisäksi Seinäjoen ja Lapuan kaupungit.
Uusi eritasoliittymä ja muut hankkeen tärkeimmät uudistukset
Hankkeen merkittävimmät työt olivat eritasoliittymän rakentaminen Muurimäen risteykseen ja Atrian eritasoliittymän parannus. Lisäksi kahta tasoliittymää porrastettiin ja riista-aitoja lisättiin.
Seinäjoen päässä rakentaminen keskittyi Atrian eritasoliittymän ja Hipintien välille. Atrian eritasoliittymän ramppijärjestelyt uudistuivat ja samalla tie uudistettiin ja levennettiin nelikaistaiseksi. Eritasoliittymän uudistus edellytti myös mittavaa kunnallistekniikan siirtoa. Hipintien tasoristeystä parannettiin porrastamalla.
Lapuan päässä työt sijoittuivat Muurimäen eritasoliittymän ja Patruunatehtaantien välille. Muurimäen kohdalle rakennettiin uusi eritasoliittymä. Lisäksi eritasoliittymän läheisyydessä olevaa Patruunatehtaan alikulkukäytävää levennettiin. Patruunatehtaantien tasoliittymä uudistettiin porrastamalla.
Pitemmän aikavälin tavoitteena on, että koko valtatie levennetään nelikaistaiseksi Seinäjoen ja Lapuan välillä. Tavoitteena on, että nopeusrajoitus olisi 100 kilometriä tunnissa koko osuudella. Hankkeen toisen vaiheen suunnittelusta vastaa Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
Yhteistyö toimi koko hankkeen ajan
Urakka käynnistyi Väyläviraston ja urakoitsijan yhteisellä kehitysvaiheella, jonka aikana haettiin teknisesti ja taloudellisesti parhaat sekä aikaa kestävät ratkaisut.
”Kehitysvaiheen aikana yhdessä urakoitsijan kanssa tehty suunnittelu ja ideointi edesauttoi rakentamisen kitkatonta kulkua. Yhteistyö on kaikkiaan ollut toimivaa”, kertoo projektipäällikkö Pasi Kivioja Väylävirastosta.
Hankkeen urakoitsija on työyhteenliittymä TYL Seila, joka koostuu Kreate Oy:n ja Maansiirto Veljekset Rinta Oy:n työntekijöistä.
”Yhdistimme vankan infrarakentamisen osaamisen molemmista yhtiöistä. Monen odottaman ja alueelle hyvin merkittävän hankkeen valmistumiseen aikataulussa vaikutti myös toimiva yhteistyö Väyläviraston ja hankkeen sidosryhmien kesken. Tämä on meidän kaikkien yhteinen onnistuminen”, iloitsee hankkeen työpäällikkö Ari-Pekka Linna Kreate Oy:stä.
Vilkkaasta liikenteestä huolimatta työskentely hankealueella on ollut pääosin turvallista.
“Työskentely oli rakentamisen aikana turvallista, emmekä joutuneet vaaratilanteisiin työskennellessämme vilkkaasti liikennöidyllä tiellä. Liikennejärjestelyt hidastivat kuitenkin ajoittain liikennettä, joten haluamme kiittää alueella liikkuvia kärsivällisyydestä hankkeen aikana”, kertoo projekti-insinööri Juho Rinta Maansiirto Veljekset Rinta Oy:stä.
Valmistujaisseminaari Seinäjoella 25.9.
Hankkeen valmistujaisseminaari järjestettiin maanantaina 25.9. Seinäjoella. Kutsuvierasseminaarissa puhuivat liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen ja Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlmanin lisäksi Seinäjoen kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä, Lapuan kaupunginjohtaja Satu Kankare, Etelä-Pohjanmaan maakuntajohtaja Heli Seppelvirta ja johtaja Anders Östergård Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.
Lisätiedot:
Projektipäällikkö Pasi Kivioja
Väylävirasto
P. 029 534 3602
[email protected]
Väylävirasto kerää tietoa ja kokemuksia hankeviestinnän onnistuneisuudesta. Verkkokysely on vastattavissa 1.10.2023 saakka. Siirry verkkokyselyyn >
Hankesivut: https://vayla.fi/vt-19-seinajoki-lapua-rakentaminen
Hanke Facebookissa: www.facebook.com/Vt19seinajokilapua
Hankkeen toisen vaiheen verkkosivu: https://vayla.fi/vt-19-seinajoki-lapua
Kuvat:
Muurimäkeen rakennettiin uusi eritasoliittymä. Kuva Ida Panula, Welado Oy.
Atrian tasoliittymä uudistui. Kuva parannettavasta risteysalueesta huhtikuulta 2022. Kuva Ida Panula, Welado Oy.
Liitteet
muurimaen_juuri_valmistunut_eritasoliittyma_ida_panula_cmyk.jpg
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta