Hyppää sisältöön

Tiukka tavoite: Nolla tapaturmaa

Julkaistu 6.4.2020

Turvallisuus on kaikissa hankkeissamme etusijalla. Kaikki turvallisuuspoikkeamat tutkitaan ja niistä otetaan opiksi.

Työmaakoneiden ikoneita ja työturvallisuutta edistäviä sitaatteja puhekuplissa.
Turvallisuuden edistäminen vaatii joskus rohkeutta puuttua toisten tekemisiin. Turvallinen työmaa rakentuu kuitenkin teoilla – ei vain kauniilla ajatuksilla.
Väylän hankkeissa urakoitsijoiden ja toimeksiantojen on ilmoitettava kaikista turvallisuuspoikkeamista. Turvallisuuspoikkeamiksi lasketaan työtapaturmat – mutta myös positiivisten turvallisuushavaintojen tekoon kannustetaan.

Turvallisuuspoikkeamailmoitukset kehittävät turvallisuustyötä

Urakoitsija tekee ilmoituksen TURI:in eli Väylän turvallisuuden ja riskienhallinnan järjestelmään. Sen jälkeen laaditaan tutkinta- ja poikkeamaraportti, ja poikkeamat käsitellään kuukausittain pidettävissä työmaakokouksissa. Isommista poikkeamista pidetään tarpeen mukaan erillinen turvallisuuspalaveri. Seuraamme virastotasolla TURI:in tulleita turvallisuuspoikkeamia ja analysoimme ne vuosittain. Tarkastelun perusteella laadimme
uusia toimintaohjeita ja suosituksia.

Luumäki–Imatra-ratahankkeella kaapelikatkoja ja pieniä loukkaantumisia

Luumäki–Imatra-ratahanke on onneksi välttänyt erittäin vakavat työtapaturmat. Työmailla on kuitenkin sattunut rakennusalalle tyypillisiä tapahtumia, eli pieniä vammoja nilkoille, sormille ja silmille. Poikkeamissa on ollut joissakin tapauksissa osallisena myös erilaiset kulkuneuvot ja työkoneet. Lisäksi urakoilla on tapahtunut jonkin verran ratahankkeille tyypillisiä kaapelikatkoja. Rautatiealueella kulkee Väylän omistamien kaapeleiden lisäksi muiden omistajien (kuten esimerkiksi sähköyhtiöt ja Puolustusvoimat) kaapeleita. Hankkeella työskentelee kaapelikartoittaja, jonka tehtävä on selvittää kaapeleiden paikkoja. Ihan kaikki kaapelit eivät kuitenkaan ole kartoissa: esimerkiksi Puolustusvoimat ei ilmoita kaapeleidensa sijainteja ulkopuolisille.

Lue lisää: Turvallisuus työmailla.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta