Hyppää sisältöön

Pisin päällystysohjelma viiteentoista vuoteen ja muita vuoden kohokohtia

Julkaistu 17.12.2020

Kunnossapidon näkökulmasta kuluva vuosi on ollut täynnä kirkkaita valonpilkahduksia. Pitkä päällystysohjelma on tuonut parempaa pintaa monille maanteille ja radalla uudet urakkamallit ovat tehneet tuloaan. Vesiväylillä digitalisaatio on tehostanut toimintaa.

Kuvituskuva päällystystöistä.

"Vuoden kenties suurin onnistuminen on ollut 4 000 kilometrin päällysteohjelman saaminen kunnialla maaliin. Viimeksi näin paljon pääsimme päällystämään vuonna 2006", kertoo kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård Väylävirastosta.

Päällysteasioiden lisäksi maanteillä on ollut muitakin onnistumisia. Esimerkiksi maanteiden uudet hoitourakat ovat nyt käytössä jo 30 kunnossapitoalueella. Yhteensä alueita on koko maassa 79 kappaletta.

"Olemme saaneet uudesta urakkamallista positiivista palautetta tienkäyttäjiltä. Moni on ollut tyytyväinen parantuneeseen palveluun", Nygård sanoo ja jatkaa: "Myös ala on ottanut muutoksen vastaan myönteisesti. Esimerkiksi uusia urakoitsijoita on lähtenyt mukaan kilpailemaan urakoista."

Yhteistyö korostuu radoilla

Uudenlaiset urakkamallit ovat kiitäneet myös rautateille. Uudellamaalla ratojen kunnossapidosta vastaa seuraavan viiden vuoden ajan Väyläviraston, Finrailin ja GRK Railin muodostama allianssi. Kyse on mittavasta kunnossapitourakasta, joka kattaa esimerkiksi yli 1 000 vaihdetta ja 315 kilometriä moniraiteista rataa. Allianssi on ollut tositoimissa huhtikuusta lähtien.

"Kokemukset ovat pääosin hyviä. Esimerkiksi junaliikenteen vikatilanteiden määrää on saatu urakan aikana vähennettyä", Nygård iloitsee.

Digiä ja kasvua horisontissa

Vesiväylillä onnistumisia ovat olleet esimerkiksi liikennemäärien lisääntymiset ja paremmat digitaaliset palvelut.

Vesiväylänpidossa on otettu käyttöön uusi Reimari-järjestelmä, joka tekee esimerkiksi kunnossapitotietojen kirjaamisesta helpompaa. Reimarista on julkaistu myös mobiilisovellus, jonka avulla kirjauksiin voi lisätä muun muassa valokuvia kätevästi jo vesillä ollessa. Uutta Reimaria käyttävät nyt kaikki vesiväylänhoidon- ja ylläpidon toimijat. Väylävirasto tarjoaa Reimari-sovellukset myös muiden väylänpitäjien käyttöön. Uudistuksen myötä vesiväylänpidon tiedot siirtyvät lähes reaaliajassa eri toimijoiden välillä. Tämä tekee vesiväylänpidosta sujuvampaa.

Vaikka huviristeilyt Saimaan kanavalla ovat olleet tauolla tänä vuonna, Saimaan kanavan liikennemäärät ovat nousseet viime vuodesta lähes 30 %. Kanavan kuljetusmäärät tulevat tänä vuonna olemaan noin 1,3 miljoonaa tonnia.

Väylävirasto on panostanut Saimaan kanavaan. Tänä talvena kanavalla otetaan käyttöön muun muassa maailman ensimmäinen jäätä murtava irtokeula. Lue lisää irtokeulasta sivuiltamme.

Luitko jo nämä?

Väylähankkeiden vuosi – mitä on menestystarinoiden takana?

Asiakaspalveluun 70 000 yhteydenottoa - palautteissa korostuivat teiden päällysteet

Yhä kattavampaa tietoa väyläverkosta avoimena datana

Pääjohtaja Wihlman: Väylävirastolla on ollut hyvä vuosi