Hyppää sisältöön

Maanteiden kuntoon kesäkaudella oltiin viime vuotta tyytyväisempiä

Julkaistu 13.11.2024 8.30

Sekä yksityishenkilöiden että ammattiautoilijoiden tyytyväisyys maanteiden tilaan ja kuntoon kesäkaudella 2024 nousi hieman vuoteen 2023 verrattuna, selviää Väyläviraston tilaamasta tuoreesta tutkimuksesta. Kokonaistyytyväisyyden nousun taustalla on erityisesti ammattiautoilijoiden tyytyväisyyden kasvu.

Väyläviraston tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen kesäkauden tulokset osoittavat, että etenkin raskaan liikenteen edustajat ovat edellisvuotta tyytyväisempiä maanteiden tilaan ja kuntoon. Tyytyväisyys kasvoi sekä pääteiden että muiden teiden osalta ja nousi lähemmäksi yksityishenkilöiden tasoa.

Yksityishenkilöiden osalta kokonaistyytyväisyyden muutos parempaan oli maltillisempi, mutta silti tilastollisesti merkittävä. Pääteiden kuntoon oltiin vuotta 2023 tyytyväisempiä, mutta tyytyväisyys muiden teiden kuntoon on ollut loivassa laskussa jo vuodesta 2019 alkaen.

”Tuloksissa näkyvät edelleen aiempien vuosien niukemmat päällystysmäärät, kun pääteitä on jouduttu priorisoimaan. Tänä vuonna päällystetään runsaat 4 000 kilometriä maanteitä hallituksen myöntämän lisärahoituksen turvin, runsaasti myös pääteiden ulkopuolella. Täysimääräisesti päällystykset näkyvät tienkäyttäjien tyytyväisyydessä tyypillisesti vasta vuoden viiveellä”, kertoo teiden kunnossapidon ohjausosaston johtaja Lars Westermark Väylävirastosta.

Väylävirasto määrittelee maanteiden kunnossapidon tavoitetason. Palvelutason toteutumisesta huolehtivat alueellisten ELY-keskusten liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueet, jotka tilaavat teiden kunnossapidon.

Tyytyväisyys sorateiden kesäkuntoon nousussa

Tyytyväisyys sorateiden kuntoon keväällä ei suuremmin laskenut, vaikka kelirikkokausi olikin vaikeahko. Raskaan liikenteen osalta tyytyväisyys jopa hivenen nousi. Toisaalta erittäin vaikeilta kelirikkovaurioilta myös vältyttiin.

”Kesällä tyytyväisyys sorateihin nousi sekä yksityishenkilöiden että ammattiautoilijoiden keskuudessa. Tätä selittää ainakin osittain kesän otolliset olosuhteet hoitotoimenpiteiden näkökulmasta. Vuonna 2022 uudistetut sorateiden kunnossapidon toimintalinjat alkavat myös vaikuttaa sorateiden kunnossapitoon”, toteaa maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.

Tienkäyttäjätyytyväisyystutkimus kahdesti vuodessa

Väylävirasto selvittää tienkäyttäjien tyytyväisyyttä kahdesti vuodessa. Toinen tutkimuksista koskee talvikunnossapitoa, toinen taas maanteiden tilaa ja kuntoa kesäkaudella. Tutkimusten tuloksia käytetään Väyläviraston ja ELY-keskusten liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueiden toiminnan onnistumisen seurantaan sekä apuna toiminnan suunnittelussa ja ohjauksessa.

Nyt julkaistut tulokset ovat kesäkauden tutkimuksesta, joka toteutettiin 15.8.-25.9.2024.  Yksityishenkilöiden tiedonkeruu tehtiin online-paneelissa, raskaan liikenteen puolestaan kirjekyselyllä, johon tarjottiin lisäksi sähköinen vastausmahdollisuus. Tutkimukseen vastasi 4 603 yksityishenkilöä ja 1 281 ammattiautoilijaa.

Tutkimuksen koko raportti julkaistaan myöhemmin Väyläviraston verkkosivuilla.

Lisätietoja:

teiden kunnossapidon ohjausosaston johtaja Lars Westermark, Väylävirasto
p. 029 534 3838, [email protected]

maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen, Väylävirasto
p. 029 534 3339, [email protected]

Aluekohtaisista tiedoista kertovat ELY-keskukset. Siirry ELY-keskusten verkkosivuille.

Pääteitä ovat valtatiet ja kantatiet numeroilla 1–39 ja 40–99. Osa pääteistä on pääväyliä. Pääväylät yhdistävät valtakunnallisesti ja kansainvälisesti suurimmat keskukset ja solmukohdat, ja ne palvelevat erityisesti pitkien etäisyyksien työmatkaliikennettä sekä elinkeinoelämän tavarakuljetuksia. Pääväylät on määritetty liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella 1.1.2019.

Muita teitä ovat seututiet ja yhdystiet numeroilla 100–999 ja 1000–19999.

Katso myös:

Lisätietoa teiden kesähoidosta

Tiedote maanteiden talvihoidon tyytyväisyystutkimuksesta (15.5.2024)

Liitteet