Hyppää sisältöön

Maanteiden kunnossapidon pitkä kuuma kesä

Julkaistu 16.9.2021

Kysyimme Väyläviraston asiantuntijoilta Ossi Saariselta ja Jarkko Piriseltä, miltä kesä näytti teiden kunnossapidon näkökulmasta.

Kuvituskuva kesäisestä tiestä auringonlaskun aikaan.

Kesä oli poikkeuksellisen kuuma ja kuiva. Miten sää vaikutti päällystystyömaihin?

”Päällystetyillä teillä kesän työt sujuivat hyvin. Lämpimästä kesästä oli päällystyksissä enemmän hyötyä kuin haittaa. Päällystysohjelman pituuden arvioidaan olevan tänä vuonna noin 2 700 kilometriä ja siitä valtaosa on jo saatu tehtyä”, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen Väylävirastosta.

Vaikka päällystysten osalta paras sesonki on jo takana päin, osa Väyläviraston ja Ely-keskuksen urakoista jatkuu pitkälle syksylle. ”Kelit ja rahoitus sanelevat, kuinka paljon ehdimme tekemään uutta pintaa ennen talven tuloa”, Saarinen sanoo.

Maanteiden päällystysurakat löytyvät myös Väyläviraston karttapalvelusta. Tutki hankekarttaa.

Myös päällysteiden kunnosta on kartta, jossa on huomioitu tämän vuoden päällystyskohteet. Tutki kuntokarttaa.

Päällystetyömailla lämmin kesä oli siis positiivinen yllätys. Miten kesän kuumuus vaikutti sorateihin?

”Kesä oli mittaushistorian kuivin. Sorateillä näin kuiva keli aiheutti poikkeuksellisen paljon pölisemistä ja nimismiehen kiharaa”, sanoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen ja jatkaa:

”Kuivuudesta johtuen sorateiden kunnossapitoa on voitu tehdä kunnolla vasta loppu kesän sateiden myötä.”

Pirinen kertoo, että soratien pintaa ei saada kunnolla tiiviiksi ilman kosteutta. ”Kyse on samasta kuin yrittäisi tehdä hiekkakakkua kuivasta hiekasta. Ei se onnistu”.

Kesällä sorateitä yritettiin myös kastella ja sitoa kosteutta suolaliuoksella. Keino ei toiminut riittävän näin kuivana kesänä. Jatkuvaan veden levittämiseen tielle olisi mennyt niin paljon vettä ja suolaliuosta, ettei se olisi ollut taloudellista järkevää. Sateiden myötä sorateitä on voitu taas kunnostaa.

”Vesisateet ovat hyväksi, mutta toivomme, ettei vettä tulisi liikaa. Kovat sateet aiheuttavat sorateillä reikiä ja kantavuus huononee. Ääripään kelit eivät sovi sorateille, oli kyse sitten paahtavasta helteestä tai rankkasateista. Ikävä kyllä ilmastonmuutos on lisännyt teiden kunnossapitoa vaikeuttavia ääriolosuhteita”, Pirinen toteaa.

Mitä kaikkea muuta teiden kunnossapito on pitänyt sisällään viime kesänä?

”Päällysteiden uusimisen lisäksi myös tiemerkintöjä pitää uusia. Arvioisin, että noin 30–40 % tiemerkinnöistä on uusittava vuosittain. Toki uusille päällystyskohteille tehtävät paksut massamerkinnät voivat kestää useita vuosia, mutta varsinkin vähäliikenteisellä tieverkolla yleisesti käytettävät maalimerkinnät kuluvat nopeammin ”, sanoo Saarinen.

Valtaosa tiemerkintöjen uusimisista on jo tehty. Esimerkiksi suojatiemerkinnät uusitaan ennen elokuun alkua, jotta ne ovat mahdollisimman hyvässä kunnossa, kun koulut alkavat. Maalimemerkintöjen kunnostamisia ja uusien päällystyskohteiden tiemerkintöjä tehdään vielä näin syksylläkin.

Muuten kesän kunnossapito on pitänyt sisällään muun muassa reikien paikkausta, ojitusten parantamista, niittoja, raivauksia ja vihertöitä.

”Näyttäisi siltä, että reikiä syntyi tien pintaan tänä kesänä hieman normaalia vähemmän. Myös viherhoidon tarve oli joillakin alueilla vähäisempi, sillä paahtavalla kelillä muun muassa ruoho kasvaa hitaammin”, Pirinen kertoo.

Kesä alkaa olla ohi. Mihin katse kiinnittyy seuraavaksi teiden kunnossapidossa?

”Valmistaudumme nyt jo talveen. Urakoitsijat suunnittelevat talvihoitoreitit kuntoon ja täyttävät suolavarastonsa. Toki vastaanotamme vielä monia kesän urakoita, mutta katse on jo talvessa. Esimerkiksi aurausviittojen pystyttäminen alkaa lähiviikkoina. Vaikka etelässä keli olisi vielä lähes kesäinen, niin pohjoisemmassa Suomessa ensimmäiset mustan jään kelit ovat lähellä. Kuten eräässä tv-sarjassa sanotaan: winter is coming”, toteaa Pirinen.

Lue myös

Kesä on rakentajan sesonkia

Ennätysvilkas, työntäyteinen ja kuuma - tienpidon kesä kolmen ELY-keskuksen alueella

Työtapaturmia voi ehkäistä myös positiivisuuden kautta

Pääjohtaja Wihlman: Miten kesä meni liikenneväylillä?