Hyppää sisältöön

Ennätysvilkas, työntäyteinen ja kuuma - tienpidon kesä kolmen ELY-keskuksen alueella

Julkaistu 16.9.2021

ELY-keskusten liikenne ja infra -vastuualueen johtajat Timo Mäkikyrö Pohjois-Pohjanmaalta, Jukka Lehtinen Keski-Suomesta ja Päivi Nuutinen Uudeltamaalta kertovat kesän kohokohdista ja miten tehdyt työt näkyvät asiakkaille.

Kuvituskuva uudesta päällysteestä Fagervikin tieltä.

Kuluva kesä on ollut vilkas Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maanteillä sekä tienpidossa että liikenteessä

"Kotimaan matkailun suosio näkyi alueemme matkailukeskuksissa - muun muassa Kalajoella on koettu ennätysvilkas sesonki. Päätieverkon liikennemäärät kasvoivat edelleen myös viime kesään verrattuna. Juhannusviikolla ukkosmyrskyt kaatoivat runsaasti metsää Koillismaalla ja Ylä-Kainuussa. Kaatuneet puut katkaisivat myös joidenkin maanteiden liikenteen. Tiet saatiin raivattua liikennöitävään kuntoon muutamassa päivässä, mutta teiden varsilta puuston poisto jatkuu vielä pitkälle syksyä", luonnehtii Timo Mäkikyrö mennyttä kesää.

"Vt 4 Oulu-Kemi-hanke valmistuu kuluvana vuonna ja sen myötä nelostie harppaa uudelle tasolle välityskyvyssä sekä turvallisuudessa. Väyläviraston vetämän hankkeen täydennyksenä ELY-keskus on päällystänyt kyseisen tiejakson ennallaan säilyneitä osuuksia. Mittavia päällystystöitä on tehty myös valtatiellä 22 Oulun ja Muhoksen välillä sekä valtatiellä 5 Suomussalmella. Lukuisia pienempiä sillankorjaushankkeita sekä kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantamistoimia on toteutettu eri puolilla toimialuettamme."

Keski-Suomessa tiiviimpi tiedottaminen on lisännyt ymmärrystä päällystystöiden aiheuttamiin haittoihin

"Keski-Suomessa kesä sisälsi mm. päällystys- ja tiemerkintätöitä, siltojen korjauksia ja tieympäristön hoitotöitä kuten niittoja. Liikenteen käyttöön on valmistunut useita parantuneita liittymiä ja kevyenliikenteen väylähankkeita ympäri maakuntaa, mm. Saarijärvellä, Keuruulla ja Jyväskylässä. Lisäksi olemme tehneet paljon erilaisia tienkäyttäjien näkökulmasta helposti näkymättömäksi jääviä maastotöitä, kuten suunnittelua tukevia mittauksia ja muuta tiedonkeruuta. Vain tietoon perustuvalla päätöksenteolla varmistamme tehokkaan tienpidon", Jukka Lehtinen kertoo kesän töistä.

"Vaikka vilkkaimpien teiden päällystystyöt tehdäänkin yöaikaan, suurimmat liikennehaitat liittyvät päällystystöihin. Olemme tiedottaneet tietöistä ja niiden syistä aiempia vuosia enemmän. Tämä on lisännyt ymmärrystä haittoihin."

Uudellamaalla kuiva ja kuuma kesä edisti päällystystöiden etenemistä, työt jatkuvat lokakuun loppuun

"Päällystysmäärä (noin 700 km) ei yltänyt edellisvuoden lukemiin, mutta verkon kunnon ei arvioida heikkenevän. Jalankulun ja pyöräilyn väyliä päällystettiin noin 70 km. Soratiet olivat paikoin huonossa kunnossa kuivan kauden jälkeen. Toisaalta kuivuuden vuoksi osa niittotöistä voitiin jättää väliin. Pitkän kuivan kauden jälkeen saatiin elokuussa vettä jopa tulviksi asti", Päivi Nuutinen summaa.

"Nyt käynnissä oleva Vt 7 Porvoo-Koskenkylä päällystystyö parantaa tien pintakuntoa itäisellä Uudellamaalla, kun koko päällyste uusitaan. Merkittäviä päällystyskohteita olivat Fagervikintie Inkoossa ja Sälinkääntie Mäntsälässä, joita molempia korjattiin yli 25 km matkalla. Mukavaa palautetta tehdyistä päällystystöistä olemme saaneet.

Jalankulun ja pyöräilyn väyliä päällystettiin mm. Kirkkonummella ja mt 170 varrella Helsingistä Sipooseen. Uusia jalankulun ja pyöräilyn väyliä on rakenteilla mm. Porvoossa, Hollolassa ja Riihimäen ja Hausjärven alueella Karhintiellä. Valtatiellä 3 Viralan eritasoliittymä saa uudet linja-auto- ja liityntäpysäköintijärjestelyt sekä pohjavesialueen suojauksen. Nämä ovat kestävän liikkumisen edistämistä parhaimmillaan."

Syysterveiset tienkäyttäjille ympäri Suomea ovat yhteiset: Heijastimia ja tarkkuutta hämärtyvään syksyyn!

Kuvituskuva syksyisistä lehdistä ja tiestä.

 

Syksy tuo tullessaan hämärtyvät aamut ja illat ja myöhemmin myös ensimmäiset liukkaat kelit. Tarkkaavaisuus on siis paikallaan. Käynnissä on viimeisiä kesäkauden tietöitä, joten varmistetaan turvallisuus mm. laskemalla nopeutta työkohteissa.

Syksyllä sorateitä muokataan odottamaan pakkasia. Noudattamalla mahdollisia painorajoituksia tienkäyttäjät osaltaan edesauttavat sorateiden talviliikenteen sujuvuutta. Metsästyskauden käynnistymisen myötä hirvet liikkuvat vilkkaammin teiden varsilla. Autoilijoiden on syytä höllentää kaasujalkaa ainakin hirvivaaralla merkityillä tiejaksoilla, mutta miksipä ei muuallakin.

Lue myös

Maanteiden kunnossapidon pitkä kuuma kesä

Kesä on rakentajan sesonkia

Työtapaturmia voi ehkäistä myös positiivisuuden kautta

Pääjohtaja Wihlman: Miten kesä meni liikenneväylillä?


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta