Kuva: Teiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirisen työtä rytmittävät vuodenajat.
Vuodenajat rytmittävät teiden kunnossapidon arkea vahvasti. Talvella asiakkaiden mielessä ovat teiden auraukseen ja muuhun talvihoitoon liittyvät asiat ja keväällä esimerkiksi maanteiden päällysteisiin ja kelirikkoon liittyvät teemat.
Maanteillä tilanne voi kuitenkin muuttua nopeasti. ”Akuutti asiakastilanne tai vaikkapa sää voi muuttaa työpäivän sisällön kokonaan”, teiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen kertoo. ”Jos esimerkiksi soratiellä sade pehmittää tien tai huuhtoo tiemateriaaleja mukanaan ja raskaan liikenteen kuljetuksia on tiedossa, näitä lähdetään ratkomaan ELY-keskuksen kanssa heti.”
”Pääosin päivät sujuvat kuitenkin ennakkoon suunnitellusti. Kevääseen kuuluvat sorateiden muokkaustyöt ja valmistelu kesää varten”, Jarkko sanoo. Tänä vuonna kelirikko sorateillä on ollut melko helppo ja painorajoituksia ei ole jouduttu asettamaan ihan niin paljoa kuin normaalisti. ”Oman tien kunto kuitenkin huolettaa ja usein asiakkaalle tulee yllätyksenä, ettei vaikkapa talotyömaalle saa kuljetusta pahimpaan kelirikkoaikaan.”
Päivän tilanteen lisäksi katse tulevassa
Päivittäisen liikennöitävyyden varmistamisen lisäksi keskeinen osa Jarkon työtä on toiminnan kehittäminen: ”Nopeammin koostettavalle tiedolle on jatkuvasti kasvava tarve. Koska tietomassa erilaisista tiestöön liittyvistä tiedoista on valtava, tekoälystä kaivataan tulevaisuudessa tukea. Olisi esimerkiksi hyödyllistä, jos tienvarren laitteiden ja varusteiden kuvista saataisiin irti numerotietoa.” Tiedon analysoinnin lisäksi kehitetään tekemisen tapoja ja tutkitaan vaikkapa eri materiaalien soveltuvuutta kunnossapidolle.
Oma osaaminen pysyy yllä selvitysten tekemisen, kansainvälisen yhteistyön ja asiantuntijoiden keskinäisen keskustelun avulla. ”Erilaisissa asiantuntijaverkostossa teiden hoitoon liittyviä asioita käydään läpi ja asiakastapaamiset esimerkiksi metsäyhtiöiden kanssa helpottavat tarpeiden ymmärtämistä”, Jarkko kertoo ja jatkaa: ”Kansainväliset vähäliikenteiset teiden, tiesään ja talvikunnossapidon palveluiden ryhmät ovat tärkeitä. Lisäksi oppilaitosyhteistyötä tehdään jonkin verran, välillä siinä oppii itse, välillä toimii ennemminkin opettajana.”
Mutta palataanpa vielä sorateihin, miten kevät sorateillä etenee?
”Kelirikkotilanne vaihtelee vuosittain ja alueittain. Mikäli kevät jatkuu näin lämpimänä ja kuivana, painorajoituksista päästäneen eroon kesäkuun alussa. Vielä autoilijoiden kannattaa olla kuitenkin tarkkana soratiellä ajaessa, sillä esimerkiksi routaheittoja ja painaumia voi esiintyä”, Jarkko Pirinen muistuttaa.
Lue myös
Pääjohtaja Wihlman: Väylät työllistävät ja hyödyttävät yhteiskuntaa
Radan kunnossapidon konkari syttyy uusista jutuista ja työn mielekkyydestä