Takaisin

Kehärata on ollut ilonamme jo viisi vuotta

Kehärata on ollut ilonamme jo viisi vuotta

Julkaistu 01.07.2020

Kehärata oli vuosikymmeniä suunnitteluasteella, kunnes sitä päästiin rakentamaan vuonna 2009.  Liikenne käynnistyi kesällä 2015. Rata toimii päivittäin tuhansien ihmisten väylänä kotiin, töihin, asioille ja lentokentän kautta ulkomaille.  

Tänään 1.7.2020 syntymäpäiviään viettävän Kehäradan matka paperilta lentokentälle oli pitkä. Kehärataa suunniteltiin jo 1970-luvulla, tuolloin nimellä Yhdysrata. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin nimeksi kaavailtiin Marjarataa, kunnes vuonna 2005 Kehärata vakiintui käyttöön.

Liikenteellisten tavoitteiden lisäksi Kehärata-suunnitelmissa oli vahva yhteys Vantaan kaupungin maankäyttöön. Radan varrelle kaavoitettiin runsaasti asuntoja ja työpaikkoja. Kehäradan rakentaminen alkoi 2009.

Kehäradan rakennuskustannukset olivat arvioitua suuremmat ja lisähaastetta rakentamiseen toi lentokentältä löytynyt glykolivuoto. Ongelman ratkomiseen meni vuosi ja sen myötä aikataulu meni uusiksi. Hankkeen rakennuskustannukset olivat lopulta 770 miljoonaa euroa.

Kehäradan ensimmäiset matkustajat hyppäsivät junan kyytiin varhain aamulla 1.7.2015.

Miten Kehärata vaikutti matkustamiseen?

Asukasmäärien kasvu Kehäradan varrella on ollut ennustettua hitaampaa ja pienempää erityisesti Kivistössä. Toisaalta Myyrmäen ja Martinlaakson asukasluvun kasvu on ollut ennustettua nopeampaa. Työpaikkojen määrä Vantaalla oli Kehäradan aloitusvuonna 2015 noin kolme prosenttia ennustettua suurempi.

Kehärata muutti alueen julkista liikennettä. Hankearvioinnin bussilinjasto perustui voimakkaaseen liityntäliikenteeseen, mutta lopulta bussilinjoja jätettiin suunniteltua enemmän runsaan asiakaspalautteen takia.

Kehäradan myötä pääkaupunkiseudulle avattiin viisi uutta asemaa. Niiden matkustajamäärät ovat olleet arkivuorokaudessa seuraavat:
Lentoasema 10 000
Kivistö 6 000
Leinelä 4 000
Aviapolis 3 000
Vehkala 1 000

Nousut junan kyytiin Vantaan rautatieasemilta kasvoivat heti radan avaamisen jälkeen 47 prosentilla.

Kaikkia radalle asetettuja tavoitteita ei ole vielä saavutettu, joten viisivuotiaalla on vielä kasvunvaraa.

Miten voisit viettää Kehäradan synttäreitä?

Aina ei tarvitse mennä museoon tai galleriaan nähdäkseen taidetta. Sitä pääsee ihailemaan myös usealla Kehäradan asemalla. Näistä esimerkkeinä Myyrmäki, Martinlaakso, Louhela ja Leinelä. Kehäradan lisäksi taidetta löytyy myös usealta Helsingin metroasemalta.

Mitä jos lähtisitkin Kehäradan synttäreiden kunniaksi kiertämään Kehärataa ja Helsingin metroverkostoa sekä bongailemaan upeita taideteoksia? Taide-elämyksen pääsylippuna toimii julkisen liikenteen matkalippu.

Lue lisää: Viihtyisämpi matka – taidetta asemilla

 

 

 

 


reaktionapit