Helsinki-Riihimäki-ratahanke: Pääsiäisenä Ainolassa tehdään töitä ratakatkossa - kesä-elokuussa työt tuovat muutoksia junien kulkuun Järvenpään alueella

Julkaistu 20.2.2025 13.00

 

Kesä 2025 on Helsinki-Riihimäki-ratahankkeen vilkkain rakentamisvuosi tähän mennessä. Junaliikenteen toimintavarmuuden parantamiseen ja häiriöherkkyyden pienentämiseen keskittyvässä hankkeessa aloitetaan kevään ja kesän aikana uuden laiturin rakentaminen Ainolassa, käynnistetään Purola-Nuppulinnan lisäraiteiden rakentaminen ja tehdään Järvenpään turvalaitejärjestelmän käyttöönottotarkastuksia.

Pääsiäisenä Kytömaan ja Ainolan välisellä rataosuudella tehtävä työvaihe tarvitsee katkon, jossa suljettuna on kaksi raidetta. Katkon aikana lauantain 19.4. kello 15.15 ja maanantain 21.4. kello 9.40 välisenä aikana junat eivät pysähdy Ainolassa. Lähin asema katkon aikana junaa käyttäville on Järvenpää. Korvaavia bussikuljetuksia Ainolan ja Järvenpään asemien välille ei järjestetä. Koska Ainolan kohdalla on katkon aikana käytössä vain yksi raide, on tällä jonkin verran vaikutusta lähijunaliikenteen aikatauluihin. Tarkemmat muutokset aikatauluihin löytyvät VR:n matkahausta.

Piirretty grafiikkakuva Helsinki-Riihimäki-radasta. Vasemmalla Kerava, oikealla rata haarautuu Hyvinkään ja Lahden suuntiin. Kuvan yläosassa on taulukko, jossa ajankohdat, jolloin juna ei pysähdy Ainolassa (19.-21.4.2025).

"Teemme pääsiäisenä katkon aikana radalla ja sen välittömässä läheisyydessä myöhemmin asennettavan vaihteen maanrakennustöitä. Töiden aiheuttamat muutokset junaliikenteeseen ovat valitettavia.  Olemme ajoittaneet katkon kuitenkin pääsiäisen vilkkaimman meno- ja paluuliikenteen ulkopuolelle. Toivon, että katko näillä järjestelyillä häiritsee mahdollisimman vähän junan käyttäjiä. Olemme pyrkineet tällä ratkaisulla nimenomaan minimoimaan arjessa junaa käyttävien harmia", kuvailee Väyläviraston projektipäällikkö Riitta Parviainen pääsiäisen tilannetta.

Kesällä hankkeen rakentaminen supistaa liikennettä Järvenpäässä ja Saunakalliossa sekä vähentää junien pysähdyksiä Ainolassa

Kesällä 2025 hankkeella tehtävät rakennustyöt tuovat muutoksia junien kulkuun Ainolassa, Järvenpäässä ja Saunakalliossa. Ainolan vanha läntinen, Lepolanväylän varressa oleva laituri on töiden vuoksi poissa käytöstä kesän ajan. Lisäksi turvalaitteen käyttöönottotarkastukset Järvenpäässä vaikuttavat laiturien käyttöön Ainolan lisäksi myös Järvenpäässä ja Saunakalliossa seuraavasti:

Grafiikkakuva, jossa näkyy päivämääräkohtaisesti pysäkkien poikkeusjärjestelyt ja ajankohdat, jolloin juna ei pysähdy Ainolassa lainkaan.

"Kerromme kevään aikana tarkemmin Ainolassa, Järvenpäässä ja Saunakalliossa tehtävistä järjestelyistä. Pyrimme minimoimaan häiriöt junaliikenteelle ja keskitymme siihen, että liikkuminen asema-alueilla on mahdollisimman helppoa. Esimerkiksi Ainolassa tilanne on kulkijoille haastava, jos junan lähtölaiturista tulee väärinymmärrystä. Laiturin vaihto ei viime hetkellä onnistu laitureiden välisen pitkän etäisyyden vuoksi. Olemmekin miettineet yhdessä junaliikenteen eri toimijoiden kanssa kevään ja kesän järjestelyjä ja viestintää, jotta esimerkiksi tiedottaminen ja opasteet ovat mahdollisimman selkeät junalla liikkuville", jatkaa Parviainen.

Purola-Nuppulinna-välillä käynnistyy rakennustyöt kevään 2025 aikana

Purola-Nuppulinna-välille suunniteltujen lisäraiteiden rakentaminen käynnistyy toukokuussa 2025. Alueella on jo aiemmin tehtyjä lisäraiteiden rakentamiseen liittyviä alustavia töitä, jotka eivät ole vaikuttaneet junaliikenteeseen. Lisäraiteiden käynnistymisen myötä vaikutuksia on tulossa myös junanliikenteeseen. Näistä tiedotetaan myöhemmin ajankohdan tarkennuttua.

Hankkeen ensimmäinen vaihe valmistui vuoden 2024 lopulla. Toisen vaiheen rakentaminen käsittää vuodet 2021–2030, jolloin rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.

Lisätietoja hankkeesta:
Väylävirasto
Riitta Parviainen, projektipäällikkö, [email protected], puh. 0295 34 3034  
Piia Jokihaara, projekti-insinööri, [email protected], puh. 0295 34 3038

Yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia hankkeesta: https://vayla.fi/helsinki-riihimaki/qa

Lisätietoja Järvenpään paikallisbussien aikatauluista: https://reittiopas.matkahuolto.fi/ & https://www.jarvenpaa.fi/asuminen-ja-ymparisto/kadut-ja-liikenne/joukko-ja-palveluliikenne

Seuraa hanketta: 
https://www.facebook.com/hkiriihimaki 
https://vayla.fi/helsinki-riihimaki

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäinen vaihe valmistui vuoden 2024 lopulla. Toisen vaiheen rakentaminen on käynnissä vuosina 2021–2030. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.

Liitteet