Hyppää sisältöön

Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Korkeat kuljetukset kiertoreitille Järvenpään Ainolanväylällä 17.9. alkaen

Julkaistu 13.9.2024 10.06

Järvenpään Ainolaan rakennetaan uusi rautatiesilta Ainolanväylän kohdalle. Rakentamisen vuoksi Ainolanväylän alikulkukorkeus laskee radan kohdalla neljään metriin tiistaina 17.9. alkaen. Väylä myös kapenee työmaan kohdalla, sillä liikenne kulkee vain yhdellä kaistalla.  

Karttakuva Ainolanväylän kiertoreiteistä 17.9.2024 alkaen.
 
Uuden rautatiesillan rakentaminen kestää noin kaksi kuukautta, eli arviolta marraskuun puoliväliin saakka. Rakentamisen ajaksi alikulkukorkeus on madallettu neljään metriin, joten korkeimmat kuljetukset eivät mahdu kulkemaan Ainolanväylän alitse. 

Tien leveys yksikaistaiseksi kavennettuna on noin neljä metriä, mikä estää leveimpien kuljetusten kulun. Kiertoreitti kulkee Sipoontien kautta. Liikenne ohjataan molemmista suunnista Ainolanväylän liikenneympyröistä kohti Sipoontietä. Järvenpääntien suunnasta tultaessa Sipoontielle pääsee myös Lepolanväylän kautta.

Ainolanväylälle asennetaan liikennevalo-ohjaus, ennakkovaroitusmerkkejä ja korkeutta rajoittavat puomit. Lisäksi led-näytöt tiedottavat normaalia pienemmästä alikulkukorkeudesta.

"Liikennejärjestely tarvitaan siltaa rakentavien työntekijöiden turvallisuuden vuoksi. Viime vuonna itäpuolen sillan rakentamisen yhteydessä tapahtui useita ylikorkeista kuljetuksista aiheutuneita vaaratilanteita", kertoo projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.  

Pahoittelemme rakentamisesta aiheutuvia häiriöitä.  

Seuraa hanketta: 
https://www.facebook.com/hkiriihimaki   
https://vayla.fi/helsinki-riihimaki  

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2028. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.