Vt 4 Äänekoski–Viitasaari ohituskaistat

Tiehanke Käynnissä Keski-Suomi

Vt 4 Äänekoski–Viitasaari ohituskaistat -hankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen ja kuljetusten sujuvuutta ja turvallisuutta sekä mahdollistaa suunniteltu maankäyttö. Hankkeessa parannetaan nykyisiä ohituskaistoja Konginkankaan ja Kalaniemen kohdalla, rakennetaan uusi ohituskaistapari Kevätlahti–Petomäki välille sekä toteutetaan Kevätlahden ja Masonmäen eritasoliittymät. Lisäksi tehdään kevyen liikenteen ja yksityisteiden järjestelyjä, rakennetaan riista-aitoja sekä tehdään muuta ympäristörakentamista ja tievalaistusta. Hanke on jaettu kahteen urakka-alueeseen: Vt 4 Kevätlahti–Petomäki ja Vt 4 Konginkangas–Kalaniemi.

  • Suunnittelu 2020-
  • Rakentaminen 2023-2026
  • Valmistuminen

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2023-2026
Kustannukset
50 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • Liikenneturvallisuuden parantaminen
  • Kuljetusten turvallisuuden ja sujuvuuden parantaminen
  • Nopeusrajoituksen nostaminen ohituskaistojen kohdille 100 km/h

Hankkeen tausta

Valtatien 4 vilkasliikenteisellä välillä Äänekoski-Viitasaari on useita ohituskaistoja, joissa on liikenneturvallisuuspuutteita. Tie on kapea ja valtaosa sen ohituskaistoista on lyhyitä ja keskikaiteettomia sekä ilman valaistusta.

Hankkeessa parannetaan liikenneturvallisuutta ja sujuvoitetaan liikennettä parantamalla ohituskaistoja Konginkankaan ja Kalaniemen kohdalla sekä rakentamalla  uusi ohituskaistapari Kevätlahti-Petomäki välille sekä toteuttamalla Kevätlahden ja Masonmäen eritasoliittymät.

VT 4 Äänekosken ja Viitasaaren ohituskaistahankkeen tietöitä kuvaava karttagraafi
Karttagraafi Äänekoski-Viitasaari ohituskaistat hankkeen tietöistä Konginkankaan kohdalta

Liikennejärjestelyt

Katso ajankohtaiset liikennejärjestelyt urakkakohtaisesti kunkin alueen omalta sivulta:  

Kevätlahti-Petomäki: liikennejärjestelyt 
Konginkangas-Kalaniemi: liikennejärjestelyt 
 

Hankkeen työvaiheet

Hanke koostuu kahdesta urakasta välillä Äänekoski–Viitasaari.
 
Jo valmistuneessa Vt 4 Kevätlahti–Petomäki ST-urakassa parannettiin valtatietä noin 3,7 kilometrin matkalta Kevätlahden liittymän ja Petomäen nykyisten ohituskaistojen välillä, mikä sujuvoittaa liikennettä ja lisää turvallisuutta. Välille rakennettiin myös uusi ohituskaistapari ja Kevätlahden eritasoliittymä. Liimattalantien liittymä Vt4:lle poistui ja liikenne on ohjattu uuden rinnakkaistien kautta Kevätlahden eritasoliittymään. Lisäksi tehtiin kevyen liikenteen alikulku valtatien ali ja merkittävä määrä yksityistieverkostoa.
 
Vt 4 Konginkangas–Kalaniemi -urakassa parannetaan nykyisiä ohituskaistoja Konginkankaan kohdalla ja kohennetaan liikenneturvallisuutta rakentamalla keskikaide sekä valaistus ohituskaistojen kohdalle. Valtatien nykyinen jyrkkä pysty- ja vaakageometria paranee huomattavasti mahdollistaen turvalliset ohitukset. Lisäksi Masonmäkeen rakennetaan eritasoliittymä, Masonmäki-Kalaniemi-välille toteutetaan keskikaide sekä pidennetään ohituskaistojen pituutta. 

Kustannukset ja valmistuminen

Hankkeen ensimmäinen urakka Vt 4 Kevätlahti–Petomäki käynnistyi toukokuussa 2023, ja se valmistui aikataulussa vuoden 2024 marraskuussa. Urakan kustannusarvio oli 14.5 M€.

Vt 4 Konginkangas–Kalaniemi-urakan työt käynnistyivät toukokuussa 2024. Töiden arvioidaan valmistuvan lokakuussa 2026, ja urakan viimeinen päällystekerros tehdään kesällä 2027.

Konginkankaan kohdan tiesuunnitelman mukainen tarkentunut kustannusarvio on 21 M€. Masonmäki–Kalaniemi-osuuden kustannusarvio on 16,5 M€. 

Valokuvia hankkeen eri vaiheista

Osa sisällöstä on estetty näkymästä evästevalinnan valinnan mukaisesti. Muuta eväste-asetuksia nähdäksesi koko sivun sisällön.

Ajankohtaista hankkeessa

Takaisin Mt 933 Häkinvaara-Valajaskoski - hanke

Maantie 933 kevyen liikenteen väylän rakentaminen välille Häkinvaara-Valajaskoski, Rovaniemi

Hankkeessa rakennetaan Mt 933 Häkinvaara–Valajaskoski yhteyteen kevyen liikenteen väylä.

 

Kartta väliltä Hakinvaara-Valajaskoski.

Hankkeen taustaa

Maantien 933 liikennemäärä (kvl) on 1300 ajon/vrk. Raskaan liikenteen osuus on noin 7 %. Sallittu nopeus maantiellä on 80 km/h valtatien 4 ja Iisakinperän välisellä osuudella. Voimalaitosalueella, patopenkereellä ja joen eteläpuolella on 50 km/h nopeusrajoitus. Patosillalla liikenne pohjoisen suunnasta on väistämisvelvollinen. Onnettomuuksia suunnittelualueella on sattunut vuosina 1990-2007 yhteensä 8 kpl. Onnettomuuksista yksi on johtanut henkilövahinkoon.

Maantiellä 933 on paljon maansiirtoliikennettä ja tieltä puuttuu kevyen liikenteen väylä. Tiellä on runsaasti kevyttä liikennettä, koska tie on osa suosittua pyöräilyreittiä Rovaniemen kaupungista Kemijokea reunustavien valtatien 4 ja maantien 926 välisellä osuudella.

Hankkeen sisältö ja tavoitteet

Hankkeessa rakennetaan kevyen liikenteen väylä maantielle 933 välille Häkinvaara–Valajaskoski, eli koko maantien osalle. Tiesuunnitelma perustuu hankkeesta aikaisemmin laadittuun toimenpideselvitykseen.

Kevyen liikenteen väylän kokonaispituus on 2 270 metriä ja se sijoittuu maantien länsipuolelle. Väylä rakennetaan erillisenä Koivumäentielle saakka, minkä jälkeen se sijoitetaan maankäytöllisistä syistä päätien yhteyteen reunakivellä korotettuna. Kemijoen eteläpuolella loppuosa kevyen liikenteen väylästä rakennetaan erillisenä noin 120 metrin matkalla.

Maantien oikeanpuoleinen linja-autopysäkki siirretään Iisakinperäntien liittymän yhteyteen ja vasemmanpuoleista pysäkkiä levennetään 3,5 metrin levyiseksi.

Tien oikealle puolelle tehdään reunakivellistä ajorataosuutta noin 530 metrin matkalle. Maantien tiekaiteet uusitaan tien molemmilta puolelta.

Hankkeen tarkoituksena on parantaa kevyen liikenteen turvallisuutta.

Hankkeen kustannukset ja aikataulu

Hankkeen kustannusarvio on n. 0,6 M€. Rakentaminen on alkanut kesällä 2019 ja työt valmistuvat lokakuussa 2019.

Ajankohtaista

- hanke on valmistunut.

Urakoitsijana toimii NCC Suomi Oy.