Mediakutsu: Moreenin risteyssillan kansi on valettu Hämeenlinnassa – tervetuloa työmaavierailulle 6.11.2025
Julkaistu 20.10.2025 10.00
Kuva: Moreenin risteyssillan kantta valettiin 10.10.2025.
Vt 3 Moreenin eritasoliittymähankkeessa rakennetaan uusi yhteys moottoritieltä Moreeni–Rastikangas-yritysalueelle. Liittymä parantaa alueen saavutettavuutta ja houkuttelevuutta teollisuus- ja logistiikka-alan yritysten sijoittumiskohteena. Uusi risteyssilta on mitoitettu kestämään raskasta liikennettä mukaan lukien HCT-ajoneuvot. Sillalle tulee myös jalankulun ja pyöräilyn väylä.
Sillan kannen valu oli yksi hankkeen vaativimmista vaiheista
Moreenin risteyssilta on 75 metriä pitkä ja 13 metriä leveä jännitetty betoninen palkkisilta. Se on vaativa taitorakenne, jonka suunnittelu, toteutus ja valvonta vaativat erityisosaamista.
”Sillan kannen valu oli yksi hankkeen tärkeimpiä ja vaativimpia yksittäisiä työvaiheita, jota varten tehtiin valmisteluja toukokuusta lähtien. Tämän työvaiheen valmistuminen on yksi urakan keskeisistä merkkipaaluista”, Väyläviraston projektipäällikkö Antti Koski sanoo.
Lähes 16 tuntia yhtäjaksoisesti kestäviin valutöihin osallistui 12 hengen valuryhmä. Kannen valamiseen kului noin 500 kuutiota betonia, joka valettiin noin 25–30 kuution tuntivauhtia.
”Onnistunut siltavalu vaatii tarkkaa koreografiaa, jossa työn eteneminen, betonin toimitukset, laadunvalvonta ja valuryhmän tauot suunnitellaan yksityiskohtia myöten. Myös mahdollisiin häiriöihin, kuten sähkökatkoihin tai betonimassan saatavuusongelmiin, varaudutaan etukäteen. Valu sujui kuitenkin alkuperäisten suunnitelmien mukaan”, GRK Suomi Oy:n työpäällikkö Ville Manninen kertoo.
Rakentaminen etenee aikataulussa
Uuden eritasoliittymän rakentaminen etenee suunnitelmien mukaan. Kun silta on jännitetty ja muotit purettu, siltatyöt jäävät talven ajaksi tauolle. Keväällä silta eristetään ja viimeistellään. Yleiselle liikenteelle silta avataan yhtä aikaa uuden eritasoliittymän käyttöönoton kanssa.
Siltatöiden ohella työmaalla on tehty mittavia maanrakennustöitä. Kesän ja syksyn aikana työmaa-alueella on siirretty satojatuhansia kuutioita maa-ainesta. Liittymisramppien penkereitä on rakennettu, ja Graniittikadun sekä Moreenikadun alueilla on tehty maaleikkausta ja louhintaa. Taipaleentiellä on murskattu kiviaineista, ja maantiellä 130 on saatu valmiiksi uuden linjauksen penger- ja luiskatäytöt.
Seuraava erityisen vaativa työvaihe hankkeessa on moottoritien ylittävän Pullolan vanhan yksityissillan purkaminen ensi kesänä. Työ vaikuttaa myös moottoritien liikennejärjestelyihin, joista tiedotetaan tarkemmin lähempänä ajankohtaa.
Hanke valmistuu marraskuun 2026 loppuun mennessä.
Kutsu työmaavierailulle
Median edustajat ovat tervetulleita tutustumaan Vt 3 Moreenin eritasoliittymähankkeen työmaalle 6.11.2025 klo 9. Kierros alkaa GRK:n Taipaleentien projektitoimistolta ja kestää noin 1,5 tuntia. Kävelyä kierroksella kertyy noin 3 kilometriä.
Paikalla hankkeesta ovat kertomassa Väyläviraston projektipäällikkö Antti Koski, GRK Suomi Oy:n työpäällikkö Ville Manninen sekä Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n silta-asiantuntija Kimmo Pesu.
Ilmoittaudu kierrokselle 4.11. mennessä sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Kierrokselle osallistuminen vaatii ilmoittautumisen, jotta osaamme varata riittävästi turvavarusteita osallistujille.
Tervetuloa!
Lisätietoja
Väylävirasto, projektipäällikkö Antti Koski, p. 029 534 3546, [email protected]
GRK Suomi Oy, työpäällikkö Ville Manninen, p. 050 570 7690, [email protected]
Hankkeen verkkosivut: https://vayla.fi/vt-3-moreenin-eritasoliittyma
Vt 3 Moreenin eritasoliittymähanke kytkee Moreeni–Rastikangas-yritysalueen päätieverkkoon. Moreenin alue on yksi Hämeenlinnan nopeimmin kasvavista työpaikka-alueista. Eritasoliittymä parantaa alueen saavutettavuutta ja houkuttelevuutta teollisuus- ja logistiikkayritysten sijoittumiskohteena ja mahdollistaa alueen kehittämisen myös tulevaisuudessa. Eritasoliittymä parantaa myös liikenteen sujuvuutta, kun yritysalueelle suuntautuva liikenne ohjataan valtatielle 3 alemman tieverkon sijaan. Vt 3 Moreenin eritasoliittymä on Väyläviraston ja Hämeenlinnan kaupungin yhteishanke, jonka kustannusennuste on 13,2 miljoonaa euroa.