Vesiväylien kunnossapito

Vesiväylien kunnossapito on merenkulun turvalaitteiden huoltoa sekä näiden korjaus-, kunnostus- ja rakentamistoimenpiteitä. Lisäksi vesiväylien kunnossapitoon kuuluvat väylien kunnossapitoruoppaukset ja kunnossapitoa palvelevat väylien suunnittelu ja tutkimukset.

Väylävirastolla on noin 25 000 turvalaitetta noin 16 300 kilometrillä sen hallinnoimalla vesiväylällä, jotka sijaitsevat Suomen meri- ja järvialueilla. Turvalaitteiden avulla voidaan osoittaa väylän sijainti. Turvalaitteet voivat olla joko kelluvia tai kiinteitä. Väyläviraston turvalaitteista noin 7 700 kappaletta on kiinteitä ja noin 17 800 kappaletta kelluvia.

Turvalaitetyyppejä ovat:

  • merimajakka
  • linjamerkki
  • sektoriloisto
  • reunamerkki
  • tutkamerkki
  • kummeli
  • apuloisto tunnusmajakka
  • poiju
  • viitta
  • suuntaloisto sekä
  • muu merkki.

Turvalaitteista valaistuja on noin 4 250 kappaletta (kelluvia 1 600 kpl, kiinteitä 2 650 kpl). Energialähteenä turvalaitteissa käytetään paristoja, aurinkoa ja verkkosähköä. Aurinkovoima on uusien ja uusittujen valolaitteiden pääasiallinen energialähde.

Lue lisää merenkulun turvalaitteista

Työntekijät huoltamassa merimerkkiä.

Tarkempaa tietoa vesiväylien kunnossapidosta

Vesiväylien kunnossapito on ympärivuotista ja ennakoivaa turvalaitteiden tarkastamista sekä vikojen korjaamista. Tässä muutamia esimerkkejä siitä, mitä käytännössä teemme:

Talven aiheuttaminen vikojen korjaus

Väylänhoidossa tarkistamme sekä korjaamme kaikki poijut ja viitat noin kuukauden kuluessa jäiden lähdöstä kyseisellä alueella. Varsinkin viitat ovat usein siirtyneet, rikkoutuneet tai hävinneet kokonaan. Talvella liikkuvan jään alueella kelluvat turvalaitteet saattavat jäädä jään alle.

Teemme talven jälkeen myös kelluvien ja kiinteiden turvalaitteiden valolaitteiden tarkastuksia sekä vikojen korjauksia.

Vesiväylillä liikuttaessa on aina oltava mukana ajantasainen merikartta ja varmistettava oma sijaintinsa myös kiinteiden havaintojen perusteella.

Huoltokäynnit

Huoltokäynneillä teemme esimerkiksi raivauksia sekä kevätkierroksella ilmenneiden isompien vikojen tai puutteiden korjauksia.

Viankorjauskäynnit

Tarkistamme vikailmoitukset ja teemme korjaukset väyläluokkiin perustuvan kiireellisyysluokituksen mukaisesti.

Poijutyöt

Poijutöitä ovat ankkuroinnin tarkastukset ja poijujen vaihdot.

Turvalaitteiden kaukovalvonta ja hallinta

Kaukovalvontaa hyödynnetään esimerkiksi sijainti- ja jännitetarkastuksissa ja näin helpotetaan turvalaitteiden tarkastuksia. Jos esimerkiksi kelluva turvalaite on siirtynyt tai sen valo vikaantunut, saamme siitä tiedon. Turvalaitteista noin 2 100 kpl on mukana kaukovalvonnassa. Kaukovalvontaa asennetaan pääsääntöisesti kauppamerenkulun väylille.

Kaukohallinnan avulla käyttäjät voivat myös säätää loistojen kirkkautta määräajaksi ja parantaa siten loistojen näkyvyyttä.

Taipaleen kanava kuvituskuvassa

Kanavien käyttö ja kunnossapito

Väyläviraston ylläpidossa on 39 sulkukanavan lisäksi kaksi museosulkua. Osa suluista on itsepalvelukäytössä, osaa suluista käytetään kaukokäytöllä ja osassa sulkuja sulutus hoidetaan palveluna paikalla olevan sulkumestarin toimesta. Sulkujen aukioloajat ja sulussa toimimisen ohjeet löytyvät kanavia koskevilta sivuiltamme.