Underhåll av farleder
Underhållet av farlederna utgörs av service, reparation och byggande av säkerhetsanordningar för sjöfarten. Dessutom omfattar underhållet av farlederna underhållsmuddring samt planering och undersökning av farleder som betjänar underhållet.
Trafikledsverket har cirka 25 500 säkerhetsanordningar som sträcker sig cirka 16 300 kilometer längs de förvaltade farlederna på havs- och insjöområdena i Finland. Säkerhetsanordningarna kan användas för att märka ut en farled. Säkerhetsanordningarna kan vara antingen flytande eller fasta. Av Trafikledsverkets säkerhetsanordningar är cirka 7 700 fasta och cirka 17 800 flytande.
Typer av säkerhetsanordningar:
- havsfyr,
- ensmärke
- sektorfyr,
- randmärke,
- radarmärke,
- kummel,
- hjälpfyr,
- känningsbåk,
- boj,
- prick,
- riktningsfyr samt
- annat märke.
Av säkerhetsanordningarna är cirka 4 250 försedda med belysning (flytande 1 600 st., fasta 2 650 st.). Som energikälla i säkerhetsanordningarna används batterier, solenergi och elnätet. Solenergi är den huvudsakliga energikällan för nya och förnyade ljusanordningar.
Läs mer om säkerhetsanordningar för sjöfarten
Närmare information om underhållet av farlederna
Underhållet av farlederna består av förebyggande inspektion av säkerhetsanordningar samt reparation av fel året runt. Här följer några exempel på vad vi gör i praktiken:
Reparation av skador efter vintern
Inom farledsunderhållet kontrollerar och reparerar vi alla bojar och prickar inom cirka en månad från islossningen i området i fråga. I synnerhet prickarna har ofta förflyttats, skadats eller försvunnit helt och hållet. På vintern kan de flytande säkerhetsanordningarna hamna under isen på områden med rörlig is.
Efter vintern utför vi också kontroller av flytande och fasta säkerhetsanordningars ljusanordningar och reparerar fel.
När man rör sig på farleder ska man alltid ha med sig ett aktuellt sjökort och kontrollera sin position även utifrån andra observationer.
Underhållsbesök
Under underhållsbesöken utför vi till exempel röjningar samt reparationer av större fel eller brister som uppkommit under våren.
Besök för att åtgärda fel
Vi kontrollerar felanmälningar och utför reparationer enligt den prioritetsklassificering som baserar sig på farledsklasserna.
Bojarbeten
Bojarbetena består av kontroll av förankring och byte av bojar.
Fjärrövervakning och hantering av säkerhetsanordningar
Fjärrövervakning utnyttjas till exempel vid lokaliserings- och spänningskontroller och på så sätt underlättas inspektionerna av säkerhetsanordningarna. Om till exempel en flytande säkerhetsanordning har flyttats eller dess ljus har skadats, får vi information om detta. Cirka 2 100 säkerhetsanordningar omfattas av fjärrövervakningen. Fjärrövervakning installeras i regel i farleder för handelssjöfart.
Med hjälp av fjärrstyrning kan användarna också justera ljusstyrkan för en viss tid och på så sätt förbättra fyrarnas synlighet.
Användning och underhåll av kanaler
Utöver 39 slusskanaler underhåller Trafikledsverket även två museislussar. En del av slussarna är självbetjäningsslussar, en del manövreras på distans och en del av en närvarande slussmästare. Slussarnas öppettider och anvisningar för hur man ska agera i slussar finns på våra sidor om kanaler.