Projektets bakgrund
Sydbottenbanan (Seinäjoki-Kaskö) är ett 113 kilometer långt banavsnitt som är i mycket dåligt skick. Banan och järnvägsbroarna har flera betydande och allvarliga brister i skicket samt otillräcklig bärkraft. I september 2024 har Trafikledsverket av säkerhetsskäl förbjudit trafik på banan på grund av dess dåliga skick. I synnerhet skicket på järnvägsbron över Kyro älv möjliggjorde inte längre säker trafik på banan. Även järnvägsbroarna i Seinäjoki och över Närpes å är i mycket dåligt skick. För att fortsätta trafikering krävs betydande reparationsåtgärder.
Projektets innehåll och mål
I projektets planeringsavsnitt utarbetas till en början en behovsutredning för banavsnittet Seinäjoki–Koskenkorva. I behovsutredningen för Seinäjoki–Koskenkorva kartläggs de reparationsåtgärder som ska vidtas på banavsnittet för att möjliggöra fortsatt trafikering på banavsnittet. Behovsutredningen producerar kostnadsinformation om den grundliga renoveringen och förtydligar behovet av fortsatt planering. En projektutvärdering av de åtgärder som presenteras i behovsutredningen görs senare.
Målet med projektets partiella genomförandedel är att förbättra beredskapen att fortsätta trafikeringen på banan Seinäjoki–Kaskö. I det inledande skedet gäller åtgärderna banbron i Seinäjoki, för vars del ban- och byggplaner utarbetas i projektet. Eventuella åtgärder för järnvägsbroarna över Kyro älv och Närpes å avslutas efter att den behovsutredning som nu utarbetas har färdigställts. En eventuell förnyelse av broarna förutsätter att en objektspecifik järnvägsplan utarbetas.
Med den nuvarande finansieringen som anvisats projektet är det inte möjligt att reparera hela banan i trafikerbart skick.
Projektets tidtabell
Projektet har schemalagts för åren 2025–2029. Behovsplanen för avsnittet Seinäjoki–Koskenkorva utarbetas under 2025. Under 2025–2026 utarbetas också en administrativ järnvägsplan för järnvägsbron i Seinäjoki, som också innehåller en eventuell ansökan om vattentillstånd. Efter den administrativa järnvägsplaneringen övergår man till en noggrannare byggnadsplanering.
På hela banavsnittet görs från och med sommaren 2025 grundundersökningar som producerar utgångsdata som stöd för planeringen. Reparationsåtgärderna i terrängen kan inledas tidigast 2027.
Projektets kostnader
I statens budgetproposition för 2025 har 15 miljoner euro anvisats för planering och partiellt genomförande av reparationen av Sydbottenbanan. Med denna finansiering kan man inleda de mest brådskande planerings- och reparationsåtgärderna. Finansieringen täcker dock inte hela banans reparationsbehov. Behovet av tilläggsfinansiering preciseras i takt med att planeringen framskrider.