Nykytila
Oulun keskustan eteläpuolella kulkeva Poikkimaantie on Oulun sataman pääväylä, joka yhdistää valtatiet 4 ja 22 satamaan ja terminaalialueeseen. Ennen rakentamista tie oli kaksikaistainen tie.
Sataman kehittyminen ja lähellä olevan Kaukovainion asuinalueen tiivistyminen sekä Stora Enson investoinnit kartonkikoneisiin lisäävät raskaan liikenteen kuljetuksia tällä tiellä. Liikennettä lisää osaltaan Poikkimaantien jatkeelle, Oulujoen itäpuolelle, rakentuva Hiukkavaaran asuinalue palveluineen.
Liikenne-ennusteiden mukaan liikennemäärät tulevat voimakkaasti lisääntymään. Tien nykyinen palvelutaso on heikko etenkin ruuhka-aikoina, ja tienvarren asutus kärsii melusta.
Hankkeen sisältö
Hankkeessa toteutettavat muutokset:
- Sataman päässä tie linjataan uuteen paikkaan ja portin edustalle rakennetaan kiertoliittymä.
- Tie levennetään nelikaistaiseksi 2,4 kilometrin matkalta Äimäraution ja Kiilakiventien liittymän välillä.
- Sataman ja Äimäraition välillä kolmeen liittymään rakennetaan liikennevalot. Nelikaistaiseksi muutettavalla osuudella nykyiset liittymät parannetaan ja liikennevalot uusitaan.
- Äimäkujan liittymä muutetaan suuntaisliittymäksi ja maantien 847 rampin alikulkukäytävä uusitaan.
- Toiselle ajoradalle rakennetaan uudet sillat Äimäraution risteysillan ja Äimäraution ylikulkusillan kohdille.
- Nelikaistaiseksi muutettavalla osuudella nykyiset alikulkukäytävät uusitaan. Lintulammentien alikulkukäytäväsilta jatketaan.
- Äimäkujalle ja Lintulammentielle rakennetaan uudet alikulkukäytävät.
- Uusia meluesteitä rakennetaan Mäntylän, Nokelan, Lintulan ja Kaukovainion asuntoalueiden kohdille.
- Tievalaistus uusitaan ja rakennetaan telematiikkaa eli liikenteenhallinta- ja turvajärjestelmiä.
Hankkeen aikataulu ja kustannukset
Tiesuunnitelma valmistui vuonna 2017 ja sataman pään rakennussuunnitelma vuonna 2018. Rakentaminen käynnistyi keväällä 2023.
Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen koskee Terminaalitien ja Kainuuntien välistä tieosuutta. Ensimmäinen vaihe valmistuu marraskuun 2024 loppuun mennessä. Vain pieniä viimeistelytöitä, kuten puiden istutuksia jää kevääseen 2025.
Hankkeen toisen vaiheen rakentaminen alkoi elokuun 2024 puolivälissä. Tulevaa Terminaalitien ja Oulun sataman välistä tieosuutta rakennetaan maaperälle, jota vakautetaan louheesta rakennettavien painopenkereiden avulla. Louhepenkereiden tarkoituksena on nopeuttaa pohjamaan painumista kuormituksen alla ja estää painumia valmiissa tiessä. Uusi tielinjaus palvelee tulevaisuudessa Oulun satamaa.
Hankkeen kustannusarvio on noin 40 miljoonaa euroa, josta Oulun kaupungin ja Oulun sataman osuus on yhteensä noin 10 miljoonaa euroa.