Hankkeen tausta
Seinäjoen Pajuluoman pohjan maakerroksiin eli sedimentteihin on kulkeutunut haitta-aineita (PAH-yhdisteitä, öljyhiilivetyjä ja metalleja) vuosikymmenten kuluessa. Tutkimusten ja alueen käyttöhistoriaan liittyvien selvitysten perusteella näyttää todennäköiseltä, että haitta-aineet ovat kulkeutuneet Pajuluomaan ratapihan alueella sijainneelta vanhalta kaasutehtaalta sekä vetureiden tankkauspaikoilta. Haitta-aineita on kulkeutunut Pajuluomaan hulevesien mukana.
Alueella on ollut öljysäiliöitä, tankkauspaikkoja ja 1900-luvun alussa rakennettu kaasutehdas, jossa tuotettiin karbidikaasua. Kaasutehtaan rakennus ja maanpäälliset öljysäiliöt purettiin vuonna 2003. Samalla alueen maaperää puhdistettiin laajasti.
Vesistön nykytila on tutkittu alkavaa kunnostusta varten. Tulosten perusteella on suunniteltu, miten sedimentti voidaan kunnostaa.
Hankkeen sisältö
Pajuluoman kunnostushankkeessa nykyistä uomaa siirretään kaivamalla sille osittain uusi reitti ja peittämällä nykyinen uoma. Osa peitettävästä uomasta käsitellään aktiivihiilellä. Paikoilleen jääviltä nykyisiltä uomaosuuksilta poistetaan pilaantunutta pohjasedimenttiä.
Kunnostus aloitetaan työalueen yläjuoksulta Seinäjoen ratapiha-alueelta. Työt ulottuvat lähes valtatielle 19 saakka. Pajuluoman sedimentin kunnostus tehdään aluehallintoviraston myöntämän, vesilain mukaisen lupapäätöksen määräyksiä noudattaen
Väylävirasto toteuttaa hankkeen yhteistyössä Senaatin Asema-alueet Oy:n kanssa. Työt suunnitellaan ja toteutetaan siten, että töistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa alueella asuville ja siellä liikkuville. Kunnostusta varten alueelle rakennetaan tarvittavat työmaatieyhteydet. Töiden aloittamisesta ja vaiheistuksesta tiedotetaan alueen asukkaita etukäteen.
Hankkeen yhteydessä uusitaan kaksi jalankulun ja pyöräilyn siltaa: Ainonsola-Sampsansolan ja Pultrantien sillat. Hankkeen valmistuttua Seinäjoen kaupunki vastaa alueen viimeistelystä ja maisemoinnista puistoalueeksi.
Sedimenttiä poistetaan talvisaikaan
Pilaantuneen sedimentin poisto tehdään talvikausina, jolloin virtaamat Pajuluomassa ovat pieniä. Näin voidaan minimoida haitta-aineita sisältävän hienoaineksen kulkeutuminen. Pilaantuneen sedimentin poistoon liittyvien työvaiheiden tarkat ajankohdat määräytyvät Pajuluoman virtaamien mukaan, mutta työt ajoittuvat todennäköisesti tammi–maaliskuulle.
Kunnostamista ennakoiden Pajuluoman varrelta on poistettu puustoa ja kasvustoa. Alueelle rakennetaan työmaateitä maaperän kantavuus huomioiden. Teiden rakentamisessa otetaan huomioon niiden mahdollinen jatkokäyttö Seinäjoen kaupungin puistoalueen jalankulku- ja pyöräilyväylien pohjina.
Kunnostaminen aloitetaan hankealueen eteläosasta, ja työ etenee vaiheittain alavirran suuntaan. Vaiheistuksella halutaan varmistaa, ettei pilaantuneen sedimentin poistamisesta tai peittämisestä kulkeudu haitta-aineita jo kunnostetuille alueille.
Luontoarvot on huomioitu suunnittelussa
Kunnostettavalla alueella tai sen alajuoksulla ei sijaitse Natura-alueita. Suunnittelualueella ei myöskään ole metsälaissa määriteltyjä erityisen tärkeitä elinympäristöjä. Suomen lajitietokeskuksen (laji.fi) avoimen tietokannan haun perusteella kunnostettavan kohteen välittömässä läheisyydessä ei ole myöskään havaintoja uhanalaisista lajeista tai tärkeistä lintulajeista. Suunnittelun tueksi hankealueella on tehty tarkentavia luontoselvityksiä vuosina 2023–2024.
Hankkeen aikataulu
Alueella on tehty vesistön nykytilan selvittämiseksi tutkimuksia vuosien 2020–2023 aikana. Suunnitteluvaiheessa, vuosina 2023–2024 on tarkasteltu erilaisia kunnostusvaihtoehtoja ja tehty täydentäviä selvityksiä sekä laadittu aluehallintovirastolle vesi- ja ympäristösuojelulain mukainen lupahakemus. Hanke sai huhtikuussa 2024 aluehallintoviraston luvan kunnostustoimenpiteiden toteuttamiselle.
Kasvillisuuden ja puuston poistotyöt aloitettiin lokakuussa 2024. Uoman kunnostusurakka käynnistyy touko-kuussa 2025. Uoman puhdistustyöt tehdään pääosin talvisaikaan. Töiden arvioitu valmistumisaika on vuoden 2027 keväällä.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen arvioidut kustannukset ovat 2,8 miljoonaa euroa.