Seinäjoen Pajuluoman kunnostaminen

Ratahanke Käynnissä Etelä-Pohjanmaa

Pajuluoma on pieni puro, joka virtaa Seinäjoen ratapiha-alueen läpi ja laskee Seinäjokeen. Pajuluoman pohjasedimentteihin on pitkän ajan kuluessa kulkeutunut haitta-aineita. Kunnostushankkeen tavoitteena on poistaa pilaantuneesta sedimentistä mahdollisesti aiheutuvat ympäristö- ja terveysriskit. 

Lentokuva Seinäjoen ratapihasta, oikealla puolella Pajuluoma
  • Nykytilan selvitys 2020–2023
  • Vesilain mukainen lupapäätös 4/2024
  • Hankinta 4-6/2025
  • Kunnostus alkaa aikaisintaan 8/2025
  • Valmistuminen 8/2027

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2020–2027
Kustannukset
Arviolta noin 3 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto, Senaatin Asema-alueet Oy
Tavoitteet
  • Poistaa pilaantuneesta sedimentistä mahdollisesti aiheutuvat ympäristö- ja terveysriskit.
  • Parantaa alueen viihtyisyyttä ratapihan läheisyydessä.

Ajankohtaista

Uoman kunnostusurakka käynnistyy aikaisintaan elokuussa 2025. Uoman puhdistustyöt tehdään pääosin talvisaikaan. Hanke valmistuu elokuun 2027 loppuun mennessä.

Hankkeen tausta

Seinäjoen ratapiha-alueen läpi virtaava Pajuluoma laskee Seinäjokeen noin kilometrin päässä ratapihalta. Luonnonmukaisen puron pohjan maakerroksiin eli sedimentteihin on vuosikymmenten kuluessa kulkeutunut ympäristöstä haitta-aineita, kuten PAH-yhdisteitä, öljyjä ja metalleja. 

Tutkimusten ja alueen käyttöhistoriaan liittyvien selvitysten perusteella näyttää todennäköiseltä, että haitta-aineet ovat kulkeutuneet Pajuluomaan ratapihan alueella sijainneelta vanhalta kaasutehtaalta sekä vetureiden tankkauspaikoilta. Haitta-aineita on kulkeutunut Pajuluomaan hulevesien mukana.

Alueella on ollut öljysäiliöitä, tankkauspaikkoja ja 1900-luvun alussa rakennettu kaasutehdas, jossa tuotettiin karbidikaasua. Kaasutehtaan rakennus ja maanpäälliset öljysäiliöt purettiin vuonna 2003. Samalla alueen maaperää puhdistettiin laajasti. 

Vesistön nykytila on tutkittu alkavaa kunnostusta varten. Tulosten perusteella on suunniteltu, miten sedimentti voidaan kunnostaa. 

Hankkeen sisältö

Kunnostuksen myötä Pajuluoman kulku maastossa muuttuu hieman, kun purolle kaivetaan paikoin uusi reitti. Puro kunnostetaan noin kilometrin matkalta, ja tästä kunnostettavasta osuudesta noin kolmannes siirretään uuteen uomaan. Osa peitettävästä uomasta käsitellään aktiivihiilellä. Entisen uoman kohdalla puro peitetään, ja näitä kohtia käsitellään aktiivihiilellä. Ennalleen jääviltä osuuksilta poistetaan pilaantunutta pohjasedimenttiä. 

Kunnostus aloitetaan työalueen yläjuoksulta Seinäjoen ratapiha-alueelta. Työt ulottuvat lähes valtatielle 19 saakka. Pajuluoman sedimentin kunnostus tehdään aluehallintoviraston myöntämän, vesilain mukaisen lupapäätöksen määräyksiä noudattaen

Väylävirasto toteuttaa hankkeen yhteistyössä Senaatin Asema-alueet Oy:n kanssa. Työt suunnitellaan ja toteutetaan siten, että töistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa alueella asuville ja siellä liikkuville. Kunnostusta varten alueelle rakennetaan tarvittavat työmaatieyhteydet. Töiden aloittamisesta ja vaiheistuksesta tiedotetaan alueen asukkaita etukäteen.

Hankkeen yhteydessä uusitaan kaksi jalankulun ja pyöräilyn siltaa: Ainonsola-Sampsansolan ja Pultrantien sillat. Hankkeen valmistuttua Seinäjoen kaupunki vastaa alueen viimeistelystä ja maisemoinnista puistoalueeksi. 

Sedimenttiä poistetaan talvisaikaan

Pilaantuneen sedimentin poisto tehdään talvikausina, jolloin virtaamat Pajuluomassa ovat pieniä. Vähäinen virtaus pienentää riskiä, että haitta-aineita sisältävä hienojakoinen maa-aines kulkeutuisi eteenpäin. Pilaantuneen sedimentin poistoon liittyvien työvaiheiden tarkat ajankohdat määräytyvät Pajuluoman virtaamien mukaan, mutta työt ajoittuvat todennäköisesti tammi–maaliskuulle.

Kunnostamista ennakoiden Pajuluoman varrelta on poistettu puustoa ja kasvustoa. Alueelle rakennetaan työmaateitä maaperän kantavuus huomioiden. Teiden rakentamisessa otetaan huomioon niiden mahdollinen jatkokäyttö Seinäjoen kaupungin puistoalueen jalankulku- ja pyöräilyväylien pohjina.

Kunnostaminen aloitetaan hankealueen eteläosasta, ja työ etenee vaiheittain alavirran suuntaan. Vaiheistuksella halutaan varmistaa, ettei pilaantuneen sedimentin poistamisesta tai peittämisestä kulkeudu haitta-aineita jo kunnostetuille alueille.

Luontoarvot on huomioitu suunnittelussa

Kunnostettavalla alueella tai sen alajuoksulla ei sijaitse Natura-alueita. Suunnittelualueella ei myöskään ole metsälaissa määriteltyjä erityisen tärkeitä elinympäristöjä. Suomen lajitietokeskuksen (laji.fi) avoimen tietokannan haun perusteella kunnostettavan kohteen välittömässä läheisyydessä ei ole myöskään havaintoja uhanalaisista lajeista tai tärkeistä lintulajeista. Suunnittelun tueksi hankealueella on tehty tarkentavia luontoselvityksiä vuosina 2023–2024. 

Hankkeen aikataulu

Alueella on tehty vesistön nykytilan selvittämiseksi tutkimuksia vuosien 2020–2023 aikana. Suunnitteluvaiheessa, vuosina 2023–2024 on tarkasteltu erilaisia kunnostusvaihtoehtoja ja tehty täydentäviä selvityksiä sekä laadittu aluehallintovirastolle vesi- ja ympäristösuojelulain mukainen lupahakemus. Hanke sai huhtikuussa 2024 aluehallintoviraston luvan kunnostustoimenpiteiden toteuttamiselle. 

Kasvillisuuden ja puuston poistotyöt aloitettiin lokakuussa 2024. Uoman kunnostusurakka käynnistyy aikaisintaan elokuussa 2025. Uoman puhdistustyöt tehdään pääosin talvisaikaan. Hanke valmistuu elokuun 2027 loppuun mennessä.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen arvioidut kustannukset ovat noin kolme miljoonaa euroa.

Anna palautetta hankkeesta

Kaikki palaute hankkeesta on tervetullutta!
Jos haluat vastauksen kysymykseesi, ilmoitathan myös sähköpostiosoitteesi.

Ajankohtaista hankkeessa