Väyläviraston Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella on takana vilkas ja työntäyteinen kesä, jolloin rakentaminen eteni vauhdilla monella suunnalla. Hankkeen rakennustyöt aiheuttivat kesällä muutoksia paikallisten ja junamatkustajien arkeen, mutta mahdollistivat rakentamisen etenemisen tiiviissä aikataulussa ja tehokkaasti.
Tällä hetkellä rakentamisen painopiste on Järvenpään seudulla. Kytömaan ja Ainolan välillä rakennetaan länsipuolella uutta raidetta sekä Ainolaan uutta läntistä laituria. Samalla suunnitellaan Kytömaan tavararaidetta. Rakennustyöt jatkuvat myös Purolan ja Nuppulinnan välillä, missä tehdään esikuormitusrakenteita sekä louhitaan uudelle raiteelle tilaa.
Kesän rakennustyöt näkyivät väistämättä myös matkustajille – työt vaativat raiteiden sulkemista tilapäisesti junaliikenteeltä, mikä aiheutti muutoksia junien aikatauluihin, laiturijärjestelyihin ja kulkureitteihin.
”Rakentamista tehtiin useassa kohteessa hyvin tiiviillä aikataululla. Työvaiheet suunniteltiin huolellisesti niin, että haitat jäivät mahdollisimman vähäisiksi, vaikka täysin niitä ei voitu välttää. Töitä tehtiin välillä ympäri vuorokauden ja aikataulusta jopa edellä, mikä mahdollisti hyvän etenemisen monessa kohteessa,” kertoo hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen.
Ainolan asema uudistuu
Ainolan asema uudistuu vaiheittain uusien matkustajalaitureiden myötä. Itäinen laituri otettiin käyttöön jo vuonna 2024, ja samana vuonna valmistui itäisin raide Kytömaan ja Ainolan välille. Työt Kytömaan ja Ainolan välillä ovatkin keskittyneet nyt radan länsipuolelle.
Yksi kesän näkyvimmistä muutoksista Ainolassa oli läntisen laiturin sulkeminen ja purkaminen. Laiturin kohdalle rakennettiin läntisimmän raiteen tarvitsema esikuormituspenger ja asennettiin uusi vaihde. Vaihteet mahdollistavat junille raiteen vaihtamisen, helpottavat junaliikenteen yhteensovittamista ja parantavat sen täsmällisyyttä, kun junille on aiempaa enemmän mahdollisuuksia ohittamiseen ja kohtaamiseen. Kesän aikana hankkeella asennettiin useita vaihteita Ainolan lisäksi.
Läntinen laituri palautettiin käyttöön elokuussa, ja se palvelee matkustajia kesäkuuhun 2026 saakka. Kesän 2026 aikana vanha laituri puretaan lopullisesti läntisimmän raiteen tieltä ja rakennetaan valmiiksi uusi läntinen laituri, joka otetaan käyttöön elokuussa 2026.
Ainolan itäisen laiturin vieressä kulkeva Jokamiehenraitti sai kesän lopussa asfaltin ja se avattiin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön syyskuun alussa.
Ainolaan asennettiin uusi vaihde läntisen laiturin ollessa purettuna.
Ainolan vanha läntinen laituri purettuna tilapäisesti.
Ainolan läntinen laituri ennallistettiin kesän rakennustöiden jälkeen. Nykyinen laituri poistuu käytöstä kesäkuussa 2026.
Jokamiehenraitti päällystettynä.
Ainolan aseman alikulkukäytävän läntinen silta odottaa siirtämistä lopulliselle paikalle. Kuvan oikeassa laidassa näkyy Ainolan uusi itäinen laituri, joka otettiin käyttöön 2024.
Ainolan aseman alikulkukäytävän läntinen silta siirrettynä lopulliselle paikalleen.
Läntisellä laiturialueella tehdään parhaillaan laiturin pohjarakenteita, betonitöitä sekä valaistusta. Asemalla onkin näkyvissä jo laiturielementtejä sekä länsipuolen portaikko.
Ainolan alueella rakentaminen jatkuu myös muiden toimijoiden toimesta läntisimmän raiteen ja läntisen laiturin valmistumisen jälkeen.
Kytömaan ja Ainolan välillä rakennetaan läntisintä raidetta
Läntisimmän raiteen rakentaminen Kytömaan ja Ainolan välillä on edennyt vaiheittain koko kesän ajan. Maaperän kantavuutta on vahvistettu Kytömaalla ja Ristinummella rakentamalla paalulaattoja, jotka varmistavat maaperän kantavuuden ja jakavat junien aiheuttamat kuormitukset tasaisesti.
Paalulaatat valetaan betonista. Paalulaatan raudoitukset valmistumassa Kytömaalla.
Betonisen paalulaatan alle laitettiin teräspaalut, jotka varmistavat vakaan maaperän.
Valettu paalulaatta Ristinummella. Paalulaatan päälle on asennettu runkomelueristysmatto.
Alueella on rakennettu myös melusuojausta, erityisesti Ainolan pohjoispuolelle. Itäpuolen meluseinät saatiin valmiiksi alkukesästä, jonka jälkeen siirryttiin rakentamaan länsipuolen melusuojausta. Länsipuolen meluseinät Kytömaan ja Ainolan välille valmistuivat syyskuussa.
Valmistuneita meluseiniä radan länsipuolella. Jalankulku- ja pyöräilyväylät ovat saaneet päällysteen.
Ainolan alikulkusillan siirtämisen lisäksi Kytömaan ja Ainolan välillä viimeisteltiin kesän aikana kolme muuta siltaa, jotka tulevat Ainolan alikulkusillan tapaan läntisimmän raiteen käyttöön. Silloille on tehty muun muassa kaiteita ja kivetyksiä, ja niiden alapuolisten katujen pintarakenteita on uusittu.
Ainolan aseman pohjoispuolella sijaitseva Kyrölän alikulun läntisin silta.
Kyrölän alikulun läntisimmän sillan kivetys.
Sähköratatyöt etenevät päällysrakennetöiden tahdissa
Junat saavat käyttövoimansa sähköratarakenteista, joihin tehdään uusien raiteiden tarvitsemat muutokset. Sähköratatöiden työvaiheet seurailevat usein hankkeen muita töitä. Osa sähköratarakenteista, kuten pylväiden perustukset, sähköratapylväät- ja portaalit, voidaan rakentaa jo alkuvaiheessa, mutta uusi sähköratajärjestelmä voidaan ottaa lopullisesti käyttöön vasta raiteiden päällysrakenteen ollessa valmis.
Sähköratatyöt keskittyvät tällä hetkellä erityisesti Kytömaan ja Ainolan välille. Kytömaan kohdalla sähkörataportaalit ja päällysrakenne olivat valmiit, joten sähköistys päästiin siirtämään vanhoista sähköratarakenteista uusille kesän aikana. Sähköistyksen siirto alueella etenee päällysrakenteen valmistuessa muille alueille.
Läntisimmän raiteen pohja Kytömaalla. Sähkörataportaalit odottavat läntisimmän raiteen päällysrakenteita.
Kytömaan ja Ainolan välille asennettiin kesän aikana useita vaihteita, jotka vaativat sähköratamuutoksia, kuten vaihteenlämmityksiä sekä valaistuksia vaihteiden kohdalle. Läntisimmälle raiteelle on rakennettu kääntöorsia ja pylväitä, asennettu paluulankoja ja kannatinlankoja sekä tehty tarvittavia kaapelikanavia.
Sähköratatöissä seuraavat isommat työvaiheet ajoittuvat vuodelle 2026 ja liittyvät läntisimmän raiteen rakentamiseen.
Sähkörataportaalin orren vaihto Kytömaan ja Ainolan välillä.
Purolan ja Nuppulinnan välillä valmistaudutaan uusien raiteiden rakentamiseen
Purolan ja Nuppulinnan välille rakennetaan kaksi uutta raidetta. Niiden rakentamiseen on valmistauduttu tämän vuoden aikana rakentamalla maaperää vahvistavia esikuormituspenkereitä sekä sähköradan pylväsperustuksia kahdella eri urakalla. Esikuormituksella voidaan vähentää raskaampien pohjanvahvistusten, kuten paalutusten tarvetta. Ensimmäiset esikuormituspenkereet ja pylväsperustukset valmistuivat kesän aikana.
Loput tarvittavat esikuormituspenkereet alueelle rakennetaan syksyn ja alkuvuoden 2026 aikana. Näihin liittyvä urakka käynnistyi syyskuussa.
Elokuussa Hornankalliossa ja Tyyneläntiellä käynnistyivät myös puuston poisto ja louhinnat, joilla poistetaan kalliota radan länsipuolelta uuden raiteen tieltä. Louhintojen arvioidaan kestävän vuoden loppuun saakka.
Esikuormituspenkereitä Purolan ja Nuppulinnan välillä.
Lähellä rataa oleva kallion osuus louhitaan hydraulisella kiilalla. Kuvassa olevalla koneella porataan ensin kallioon reikä, sen jälkeen koneessa olevalla kiilalaitteella lohkaistaan kallio.
Nelijalkainen asiantuntija työn äärellä. Ennen louhinta työn aloitusta räjähdekoira varmisti, että kaikki aiemmissa louhinnoissa käytetyt räjähteet ovat räjähtäneet.
Purolan ja Nuppulinnan välillä valmistaudutaan jo jatkorakentamiseen, kun alueella käynnistyy vuoden 2025 lopussa uusien raiteiden rakennusurakka. Urakassa rakennetaan kahden uuden raiteen lisäksi mm. niiden tarvitsemat sillat sekä tehdään tarvittavat muutokset sähkörataan ja turvalaitejärjestelmiin.
Uusi asetinlaite varmistaa junien turvallisen operoinnin vuosiksi eteenpäin
Junat tarvitsevat turvalliseen operointiin paljon muitakin rakenteita kuin kiskot ja laiturit, joten hankkeella toteutetaan tarvittavat muutokset turvalaite-, sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmiin.
Yksi hankkeen laajimmista työvaiheista kesällä oli Järvenpään uuden asetinlaitteen vaiheittainen käyttöönotto kesä–heinäkuussa. Asetinlaite varmistaa junaliikenteen turvallisen kulun, junan käyttämien raiteiden vapaanaolon ja vaihteiden oikean asennon junan käyttämää kulkutietä varten. Käyttöönoton yhteydessä järjestelmään kytkettiin kaikki tarvittavat turvalaitteet, kuten opastimet, vaihteet ja raideosuudet. Lisäksi tehtiin käyttöönottotarkastuksia ja testauksia ennen kuin uusi asetinlaite otettiin käyttöön liikenteessä.
Suurimmat turvalaitetyöt ovat nyt takana, ja syksyn aikana tehdään enää pienempiä toimenpiteitä, kuten opasteiden asennuksia ja vanhojen rakenteiden purkuja.