Vt 9 Lotteinen–Jännevirta: Rakennuttajakonsultti Juha-Matti Pohjolainen – “Tiedonkulku ja yhteistyö ovat avainasemassa onnistuneessa tiehankkeessa”

Julkaistu 30.4.2025

Vt 9:n parantamishanke on yksi monista Suomen infrahankkeista, joissa asiantuntijat pitävät huolen siitä, että rakentaminen etenee sujuvasti ja turvallisesti. Yksi näistä ammattilaisista on rakennuttajakonsultti Juha-Matti Pohjolainen, jolla on takanaan yli kymmenen vuoden kokemus rakennuttamisesta ja valvonnasta.

Rakennustyöntekijä seisoo hymyillen sorapintaisella tietyömaalla kirkkaassa kevätauringossa. Hänellä on yllään keltainen heijastava työtakki, työmaakypärä ja aurinkolasit. Taustalla näkyy rakennustyömaa, kaivinkoneita, lumisia penkkoja ja metsän reunaa.

Työmaalla kesät, toimistolla talvet

Rakennuttajakonsultin ja työmaavalvojan työnkuva on laaja ja sisältää muun muassa aikataulun, laadun ja turvallisuuden valvontaa sekä taloudellista seurantaa. Pohjolainen toimii myös hankkeen turvallisuuskoordinaattorina.

”Päiväni alkavat yleensä toimistolta sähköpostien läpikäynnillä. Kesäisin olen pääosin työmaalla, jossa valvon aikataulun toteutumista ja työmaan laadunvarmistusta. Talvella työskentely painottuu toimistotehtäviin, esimerkiksi kilpailutusasiakirjojen laatimiseen ja muihin rakennuttamiseen liittyviin tehtäviin. Laajat hankkeet, kuten tämä käynnissä oleva Vt 9 – tiehanke työllistää toki työmaavalvonnankin osalta läpi talven”, Pohjolainen kertoo.

Yhteistyöllä kohti sujuvaa lopputulosta

Infraprojekteissa suunnittelu ja toteutus vaativat tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Erityisesti johto- ja laitesiirrot ovat tuoneet oman haasteensa kokonaisuuteen.

“Kaapeleiden ja putkien, kuten vesijohtojen, sähkölinjojen ja kaukolämpöputkien, sijoittaminen on vaatinut huolellista yhteensovittamista hankkeen osapuolten kesken. Ratkaisuja on löydetty aktiivisella vuoropuhelulla urakoitsijan, tilaajan ja muiden osapuolten kesken”, Pohjolainen avaa.

Hänen mielestään työn palkitsevin osa on konkreettisten tulosten näkeminen. 

”Kun tie valmistuu ja liikenne pääsee sujuvasti kulkemaan, tuntuu hyvältä tietää, että on ollut mukana tekemässä jotain pysyvää ja yhteiskunnallisesti merkittävää. Toivomme myös, että työmaiden kohdalla autoilijat noudattaisivat nopeusrajoituksia ja liikennemerkkejä. Ne eivät ole vain työmaan läpi kulkevien autoilijoiden, vaan myös työntekijöiden turvallisuuden vuoksi. Kaikki haluavat päästä kotiin turvallisesti,” Pohjolainen painottaa.

Vt 9 -hankkeessa rakennetaan muutakin kuin perinteistä valtatietä

Varalaskupaikan toteutus on tuonut suunnitteluvaiheeseen myös uudenlaisen ulottuvuuden. Vaikka rakentamisen näkökulmasta käytännössä rakennetaan vain normaalia leveämpi tieosuus, suunnittelussa on täytynyt huomioida tavanomaisesta tierakentamisesta eroavia erityisvaatimuksia. 

”On ollut mielenkiintoista päästä seuraamaan, miten varalaskupaikka suunnitellaan ja nyt nähdä kuinka se toteutuu käytännössä”, Pohjolainen summaa.

Infra-ala tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia

Monipuolisista työtehtävistä kiinnostuneille infra-ala voi avata monia mielenkiintoisia uramahdollisuuksia.

”Alalla on monia erikoistumismahdollisuuksia, kuten tie-, silta-, kallio- ja päällystetekniikkaan liittyen. Työntekijöille on kysyntää, ja työ on vaihtelevaa. Alalla tarvitaan teknistä osaamista, mutta myös hyviä vuorovaikutustaitoja ja joustavuutta: työmailla tilanteet elävät jatkuvasti, ja ihmisten kanssa toimeen tuleminen on avainasemassa,” Pohjolainen kertoo.

'Vauhdikkaan arjen vastapainoksi Pohjolainen panostaa omaan hyvinvointiinsa. Kiireisen arjen keskellä hän hakee rauhaa ja energiaa erityisesti luonnosta ja liikkumisesta - asioista, jotka auttavat palautumaan ja pitämään ajatukset kirkkaana. 

”Hölkkään, pyöräilen ja käyn salilla. Myös kalastus ja eräily ovat minulle tärkeitä tapoja palautua työn kiireistä,” Pohjolainen luettelee.

Lisätietoja hankkeesta:

Väylävirasto, projektipäällikkö Harri Liikanen,

p. 029 534 3007,

[email protected]

vayla.fi/vt-9-parantaminen-valilla-lotteinen-jannevirta-siilinjarvi

facebook.com/lotteinenjannevirta



Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.