Vt 5 Mikkeli–Juva: Asfaltointityöt käynnistyvät Vt 5:llä Nuutilanmäen ja Juvan välillä
Julkaistu 4.5.2022 9.00
Vt 5:n Nuutilanmäen ja Juvan välisellä osuudella tehdään päällystystöitä maanantaista 9. toukokuuta alkaen. Tie saa ylimmän päällystekerroksen. Työt lähtevät liikkeelle Juvan suunnasta kohti etelää ja valmistuvat juhannukseksi. Työalueilla on käytössä alennetut nopeusrajoitukset.
Viime syksynä liikenteelle valmistunut uuden Viitostien osuus Nuutilanmäen ja Juvan välillä saa lopullisen päällysteensä. Päällystettävää on kaikkiaan 16 kilometriä. Työt käynnistyvät maanantaina 9. toukokuuta. Ensin päällystetään kaistat Juvan suunnasta kohti etelää, ja suunnan valmistuttua työt jatkuvat Nuutilanmäen liittymästä kohti pohjoista.
Päällystystyöt alentavat valtatien ajonopeuksia työkohteissa. Työnaikaisina nopeusrajoituksina on päällystyskohteessa 50 km/h ja valmistuneilla osuuksilla 80 km/h, kunnes piennartäytöt ja ajoratamerkinnät valmistuvat.
— Osuudella tehdään samanaikaisesti myös muita viimeistelytöitä. Niiden vaikutus liikkumiseen on vähäistä. Työt valmistunevat juhannukseen mennessä, arvioi projektipäällikkö Harri Liikanen Väylävirastosta. Valmistumisesta tiedotetaan erikseen.
Rinnakkaistieksi jääneellä vanhalla Viitostiellä eli nykyisellä Mt 4500:llä aloitetaan toukokuun lopulla vanhojen ohituskaistojen purku välillä Norola–Huuhanaho. Työt valmistuvat viimeistään heinäkuussa. Työmaa-alueella on käytössä alennettuja nopeusrajoituksia.
Lisätietoja
Projektipäällikkö Harri Liikanen, Väylävirasto
p. 029 534 3007, [email protected]
Hanke verkossa
vayla.fi/vt-5-mikkeli-juva
facebook.com/vt5mikkelijuva
Vt 5 Mikkeli-Juva 2018–2021
Valtatie 5 on Itä-Suomen pääväylä ja osa yleiseurooppalaista TEN-verkkoa. Uutta viitostietä on rakennettu 37 kilometriä Mikkelin ja Juvan välillä vuosien 2018–2021 aikana. Tie rakennettiin nelikaistaisena ja keskikaiteellisena, ja liittymät toteutettiin eritasoliittyminä. Urakassa rakennettiin kaikkiaan 35 uutta siltaa. Neljä vanhaa siltaa purettiin ja melusuojauksia rakennettiin 12 kilometrin matkalle. Myös pyöräilyn ja jalankulun väyliä uudistettiin. Vanha viitostie jäi rinnakkaistieksi paikallisliikenteen sekä pyöräilyn ja jalankulun käyttöön. Hankkeen kustannukset ovat 121 miljoonaa euroa, josta kuntien rahoitusosuus on yhteensä 6,9 miljoonaa euroa.
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta