”Joka kevät talven jälkeen on edessä mittava turvalaitteiden korjausurakka meri- ja järvialueilla. Työt päästiin tänä keväänä aloittamaan eteläisillä merialueilla maalis-huhtikuun vaihteessa ja pohjoisilla merialueilla toukokuussa”, sanoo aluepäällikkö Mika Lehtola Väylävirastosta.
Normaalin jäätalven jälkeen mittava kunnossapitourakka
Pääasiassa turvalaitteiden rikkoutumiset johtuvat jäiden liikkumisesta. Jäät olivat tänä talvena kaikilla merialueilla ja järvialueilla normaalitalven mukaiset, kun tarkastellaan mm. jään laajuutta, paksuutta ja liikkuvuutta. Jäät ovatkin rikkoneet tai siirtäneet kelluvia turvalaitteita keskivertotalven malliin. Kiinteät turvalaitteet ovat selvinneet kuluneesta talvesta normaalisti.
Kyse on mittavasta urakasta. Merimerkkien paikat tarkistetaan joka vuosi sijaintimittaamalla veneestä tai aluksesta käsin, pelkkä gps-pohjainen tarkistus ei riitä.
”Korjausurakassa kelluvien turvalaitteiden kuten poijujen ja viittojen sijainti mitataan, ja siirretään jäiden siirtämät turvalaitteet paikoilleen. Rikkoutuneet tai kokonaan hävinneet turvalaitteet uusitaan. Lisäksi kaikille suoritetaan silmämääräinen kuntoarvio”, kertoo Lehtola.
Suomessa vaihdetaan vuosittain useita satoja viittoja riippuen jäätalven ankaruudesta.
Eteläisillä merialueilla tarkastukset ovat jo loppusuoralla, ne valmistuvat toukokuun loppuun mennessä. Pohjanlahdella työt ovat käynnissä ja valmistuvat kesäkuun puolessa välissä mennessä. Perämerellä korjaukset valmistuvat kesäkuun loppuun mennessä. Myös järvialueilla työt ovat meneillään ja valmistuvat pääsääntöisesti 20.6. mennessä. Tämän jälkeen saadaan tarkka tilannekuva korjaustoimenpiteistä koko Suomen osalta.
Rikkoutuneista ja puuttuvista turvalaitteista ilmoitetaan Väyläviraston palautekanavaan.
Lisätietoja
Aluepäällikkö Mika Lehtola, [email protected]
Lue myös
Pääjohtaja Wihlman: Kesä on korjaamisen ja rakentamisen aikaa
Tiemerkintätyöt alkoivat – muista kolme vinkkiä