Väyläviraston Hyvinkää–Hanko-ratahankkeen riskipuiden poistoon liittyvä työ on keskeytetty kesän ajaksi asukkailta tulleen palautteen vuoksi

Julkaistu 13.5.2025 15.15

 

Väyläviraston Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen -hankkeessa on päätetty keskeyttää maaliskuussa käynnistetty riskipuiden poistoon liittyvä työ HyvinkääKarjaa-rataosuudella 7.5.2025 alkaen. Keskeytyksen syynä on alueen asukkailta tullut runsas palaute.

”Olemme saaneet paljon huolestunutta asiakaspalautetta lintujen pesimäaikana tehtävää riskipuiden poistoa kohtaan. Kiitän saamastamme palautteesta ja pahoittelen tilannetta. Saadun palautteen perusteella olemme tehneet päätöksen keskeyttää työt kesän ajaksi, jatkamme riskipuiden poistoa vasta pesimäajan jälkeen”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Harri Sakki.

Pienempää puustoa pyritään jättämään maastoon elokuussa jatkuvissa töissä enemmän

Väylävirasto on kehittänyt riskipuiden poistoon liittyviä käytäntöjään. Pienempää puustoa pyritään jättämään maastoon enemmän. Työtä ei kuitenkaan ole mahdollista tehdä manuaalisesti. Monitoimikonehakkuuna tehtävä työ edellyttää edelleen ennakkoraivausta ja varsinaisten riskipuiden lisäksi myös pienempiä puita ja aluskasvillisuuttakin joudutaan poistamaan jonkun verran, jotta metsäkoneella työskentely mahdollistuu. Nyt keskeytettävät riskipuiden poistotyöt jatkuvat elokuussa.

”Myös nämä muutokset hakkuiden toteutustavassa liittyvät kansalaisilta tulleeseen palautteeseen. Riskipuiden poiston piti alkuperäisen suunnitelmamme mukaisesti päättyä maaliskuun 2026 loppuun mennessä. Tällä uudella toimintatavalla hakkuutyö hidastuu. Arviomme mukaan urakka jatkuu vähintään kevääseen 2027”, Sakki jatkaa.

Maaliskuussa 2025 käynnistynyt ja nyt keskeytettävä riskipuiden poistotyö koskee Raaseporin, Lohjan, Vihdin, Nurmijärven sekä Hyvinkään kuntien alueilla olevia rautatien suoja-alueita, jotka sijaitsevat radan välittömässä läheisyydessä. Hyvinkään osalta työt ovat suurimmaksi osaksi valmistuneet. Nummelassa on tehty ennakkoraivauksia, mutta työt on nyt lopetettu kesän ajaksi Väyläviraston päätöksen mukaisesti.

Pesien kartoituksessa ei ole löytynyt aktiivisia linnunpesiä

Hankkeella on pyritty varmistamaan etukäteen, ettei puuston poistamisesta rautatien suoja-alueella aiheudu haitallisia vaikutuksia linnuille. Ennen töiden keskeytystä on Hyvinkäällä ja Nummelassa kartoitettu kaikki poistettavaksi suunnitellut puut mahdollisten aktiivisten linnunpesien löytämiseksi ornitologin toimesta. Aktiivisia linnunpesiä ei ole löytynyt.

Riskipuiden poisto on rautatieturvallisuuden kannalta välttämätön turvallisuustoimi, jossa rautatien suoja-alueelta eli rautatiealueen ulkopuoliselta alueelta poistetaan puustoa. Puiden poistolla pyritään estämään puiden kaatuminen rautatien päälle, koska kaatuessaan puut aiheuttavat merkittävää haittaa rautatieliikenteelle. Suurimmalla osalla rataverkkoa rautatien suoja-alueeksi lasketaan alue, joka on 30 metrin etäisyydellä reunimmaisen raiteen keskilinjasta. Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen -hankkeessa riskipuiden poistoon liittyvää puun kaatoa tehdään ainoastaan rautatien suoja-alueella. Yleisesti Väylävirastolla on oikeus poistaa suoja-alueelta kasvillisuutta tai rajoittaa sen korkeutta, jos se on tarpeen tie- tai rautatieliikenteen turvallisuuden vuoksi.

Lisätietoja:

Harri Sakki, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3211, [email protected]

Seuraa hanketta: https://vayla.fi/hyvinkaa-hanko

Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen -hankkeessa on sähköistetty 149 kilometriä pitkä, yksiraiteinen Hyvinkää–Hanko-rata ja parannettu yhteysvälin tasoristeyksien turvallisuutta.