Hyppää sisältöön

Uudenkaupungin rata saa sähköt

Julkaistu 16.7.2021 8.00

 

Turun ja Uudenkaupungin välisen junaradan sähköistys on loppusuoralla. Sähköradan jännitteet kytketään päälle maanantaina 19. heinäkuuta 2021. Viimeistelytöiden ja testausten jälkeen rata annetaan sähkövetoisen liikenteen käyttöön vuoden 2021 loppuun mennessä. Sähköistyksen myötä rautateitse kulkevien kuljetusten kustannukset pienenevät ja vaarallisten aineiden kuljetusriskit poistuvat. 

Väyläviraston Uudenkaupungin radan sähköistyshanke on valmistumassa ja jännite kytketään ratajohtoon maanantaina 19. heinäkuuta. Loppukesän ja syksyn aikana hankkeessa tehdään viimeistelytöitä ja käyttöönottoon liittyviä koeajoja. Sähkövetoinen liikenne voi alkaa kulkea rataosalla loppuvuodesta 2021.

Sähköistyksen myötä rautateillä kulkevien kuljetusten kustannukset pienenevät, kun sähköveturia ei enää tarvitse vaihtaa dieselvetoiseen Turun ratapihalla. Jatkossa suurin osa tavaraliikenteestä voidaan liikennöidä suoraan määränpäähän sähköveturilla, mikä lisää rautatielogistiikan energiatehokkuutta ja logistiikkaketjun toimivuutta kokonaisuudessaan. Myös vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyvä turvallisuus- ja ympäristöriski ratapihalta poistuu sähköistyksen myötä.

Muista sähköradan vaarat

Sähköistyksen myötä rautatieympäristöön ilmestyy myös uusi vaaraelementti, 25 000 voltin jännite. Sähköradan jännite on aina päällä: myös silloin, kun junaa ei ole näkyvissä.

"Sähköradan johtimien tai niitä kannattavien putkirakenteiden koskettaminen tai lähestyminen on aina hengenvaarallista. Myös rautatiealueella liikkuminen on vaarallista ja sakon uhalla kielletty, lukuun ottamatta matkustajalaitureita ja muita luvallisia kulkuteitä", muistuttaa hankkeen projektipäällikkö Pekka Rautoja Väylävirastosta. 

Autoilijoita ja tiellä liikkuvia nosturien kuljettajia pyydetään huomioimaan, että kuorma tai nosturin puomi ei sähköradan tasoristeyksessä ylitä tieliikenneasetuksen sallimaa korkeutta.

Väyläviraston hankkeessa sähköistettiin Turku–Uusikaupunki–Hangonsaari-rataosuus ja tehtiin sähköistykseen liittyviä ratatöitä. Lisäksi hankkeessa rakennettiin Hangonsaareen kohtausraide, joka mahdollistaa sähkövetoisten junien joustavan liikennöinnin. Sähköistys on rakennettu myös Uudenkaupungin tehtaiden satamaraiteistolle siten, että koko rataosan junaliikenne on mahdollista jatkossa toteuttaa sähkövetureilla. Hankkeen kustannusarvio on 21 miljoonaa euroa.

Lisätiedot:

Väylävirasto, projektipäällikkö Pekka Rautoja, 029 534 3829, [email protected]
Hankkeen verkkosivut 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta