Hyppää sisältöön

Torniossa Perämerentien ylittävä rautatiesilta puretaan syyskuussa

Julkaistu 29.8.2024 9.21

 

Tornion Perämerentiellä puretaan syyskuun alusta alkaen vanha tien ylittävä rautatiesilta. Sillan ali kulkee moottoriajoneuvoliikenteen väylä kohti Kemiä ja Haaparantaa. Lisäksi Perämerentiellä on käynnissä toisen rautatiesillan peruskorjaustyö. Työt liittyvät Väyläviraston Laurila─Tornio─Haaparanta-rataosan sähköistyshankkeeseen.

Vanhan rautatiesillan purkaminen Tornion Perämerentiellä alkaa 2.9. illlalla. Purkamistyöt kestävät purkujätteenkäsittelyineen noin viikon ajan. Kyseessä on kesän aikana korjattavana olevan sillan ja valtatie 21 eritasoliittymän sillan (Miukin risteyssilta) välissä oleva rautatien alikulkusilta. Perämerentiellä on peruskorjattu keväästä 2024 alkaen toista rautatiesiltaa. Korjaus on edennyt suunnitellussa aikataulussa ja valmistuu myös syksyn aikana.

Tällä hetkellä Perämerentiellä moottoriajoneuvoliikenne pääsee kulkemaan purettavan ja peruskorjattavan sillan alitse. Käytössä on ollut keväästä lähtien Kemiin ja Haaparannalle päin ajettaessa yksi kaista molempiin suuntiin. Aiempaa korkeusrajoitusta ei ole enää voimassa Perämerentiellä.

”Vanha rautatiesilta puretaan yksi puoli kerrallaan, jolloin moottoriajoneuvoliikenne pääsee edelleen kulkemaan molempiin suuntiin koko sillan purun ajan. Purkamistyöt eivät aiheuta moottoriajoneuvoliikenteelle kiertoreittejä” projektipäällikkö Terhi Honkarinta Väylävirastosta kertoo.

Moottoriajoneuvoliikenne alikulkusiltojen kohdalla joudutaan kuitenkin välillä purkutöiden aikana pysäyttämään muutamiksi minuuteiksi kerrallaan yöaikaan klo 22–06 välillä.

”Paikalla on liikenteenohjaajia. Liikenteessä kannattaa siis varautua viivästyksiin purkutöiden vuoksi ja käyttää mahdollisuuksien mukaan myös korvaavia reittejä. Pahoittelemme töistä aiheutuvaa häiriötä”, urakoitsijan työpäällikkö Aleksi Romppainen Kreatelta kertoo.

Jalankulun ja polkupyöräilyn reitti kulkee työn aikana edelleen Röyttäntieltä kohti Aukiokatua ja jatkuu Amarinkadun alikulkua pitkin kohti Perämerentietä. Perämerentien liikenteen on tarkoitus palautua normaaliksi, kaksikaistaiseksi liikenteeksi loppusyksyyn mennessä. 

Urakat etenevät kohti koko hankkeen valmistumista

Hankkeen työt etenevät suunnitellusti. Tornionjoen ratasillan urakassa käynnissä on sillan avartamiseen liittyvien poikkipalkkien asennus ja sillan maalaus.

Rakennustöitä on käynnissä myös Tornion ja Haaparannan ratapihoilla. Tornion ratapihalla vaihdetaan päällysrakennetta uuteen vielä syyskuun ajan. Lisäksi urakkaan kuuluvan uuden matkustajalaiturin sekä matkustajapysäköinnin alueen rakentaminen ovat käynnissä. Haaparannan ratapihalla on käynnissä päällysrakenteen viimeistelytöitä ja turvalaitetöitä. Haaparannan asemalla on käynnissä Ruotsin liikenneviraston eli Trafikverketin rakennuttaman uuden matkustajalaiturin rakentamistyöt.

Koko hankkeen on tarkoitus valmistua vielä loppuvuoden 2024 aikana. Rataosuus Laurilasta Tornio-itäiselle on jo sähköistetty. Tornio-itäiseltä Haaparannalle päin on asennettu perustuksia ja meneillään on sähköratapylväiden pystytystä. Lisäksi käynnissä on ratasiltojen kalustaminen ja maadoittaminen.

Lisätiedot:

Terhi Honkarinta, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3754, [email protected]

Jukka Päkkilä, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3755, [email protected]

Aleksi Romppainen, työpäällikkö, Kreate oy, p. 041 731 4386, [email protected] 

Seuraa hanketta:

Verkkosivuilla: https://vayla.fi/laurila-tornio-haaparanta

Facebookissa: https://www.facebook.com/laurilatorniohaaparanta

Laurila−Tornio−Haaparanta-rataosan sähköistäminen -hankkeessa sähköistetään Laurilan ja Tornion välinen rataosuus sekä rajan ylittävä osuus Haaparannan puolella. Hanke sisältää myös ratasiltojen sähköistyksen ja rakenteiden kunnon edellyttämien muutosten tekemisen. Hankkeessa rakennetaan edellytykset rajan ylittävän matkustajaliikenteen käynnistämiseen. Laurila–Tornio–Haaparanta-ratahanke toteutetaan Väyläviraston, Huoltovarmuuskeskuksen ja Trafikverketin eli Ruotsin Liikenneviraston yhteishankkeena. Hankkeen toteuttamiseen on myönnetty EU:n CEF-tukea (Connecting Europe Facility). Hankkeen uutiskirje on tilattavissa hankkeen verkkosivuilta.

eu-logo, sininen lippu ja keltaiset tähdet

Liitteet