Tasoristeysturvallisuus kehittynyt positiivisesti
Julkaistu 5.6.2025 8.30
Viides kesäkuuta vietetään kansainvälistä tasoristeysturvallisuuspäivää. Vuonna 2024 tasoristeysonnettomuuksia sattui Suomessa ennätysvähän. Väylävirasto yhteistyökumppaneineen kampanjoi myös kesäkauden aikana tasoristeysturvallisuuden puolesta.
Valtion rataverkolla on nykyään alle 2 400 tasoristeystä, kun vielä vuosituhannen alussa niitä oli yli 4 000. Tasoristeysturvallisuuteen on panostettu pitkäjänteisesti, ja vuonna 2024 onnettomuuksia tapahtui vähemmän kuin koskaan aiemmin.
Vuoteen 2021 asti Suomessa sattui vuosittain keskimäärin 29 tasoristeysonnettomuutta, pahimpina vuosina huomattavasti enemmän. Tuon jälkeen suunta on kääntynyt selvään laskuun, sillä 2022 ja 2023 onnettomuuksia tapahtui 13 per vuosi ja vuonna 2024 onnettomuuksia oli enää kymmenen.
”Tasoristeysturvallisuus on kehittynyt hyvään suuntaan, mikä kannustaa jatkamaan turvallisuustyötä edelleen. Tavoitteemme on saada onnettomuudet yhä lähemmäksi nollaa ja se, ettei kukaan kuolisi tai loukkaantuisi vakavasti tasoristeysonnettomuuksissa”, kertoo turvallisuusasiantuntija Kaisa-Elina Porras Väylävirastosta.
Väyläviraston tasoristeysohjelma suuressa roolissa
Tärkeässä roolissa turvallisuustilanteen parantumisessa on ollut vuonna 2018 alkanut Väyläviraston tasoristeysohjelma. Vuonna 2024 poistettiin tai parannettiin yhteensä noin sata tasoristeystä, ja työtä turvallisuuden eteen jatketaan myös tulevaisuudessa. Pääpaino on tasoristeyksien poistoissa, eikä uusia enää rakenneta kuin erityistapauksissa.
”Tasoristeysohjelman lisäksi poistoja ja parannuksia tehdään sekä muiden hankkeiden että perusradanpidon puitteissa. Tasoristeysten poistoon ja parantamiseen käytetään vuosittain noin 15 miljoonaa euroa”, Porras sanoo.
Keskity olennaiseen tasoristeyksessä
Liikennekäyttäytymisellä on suora vaikutus tasoristeysonnettomuuksiin. Ennen risteystä vauhtia on hidastettava niin, että pystyy tarvittaessa pysähtymään turvallisesti ennen raiteita tai puomia. Jos tasoristeyksen eteen muodostuu jonoa, on jokaisen kuljettajan varmistettava itse oman ylityksensä turvallisuus.
“Tasoristeyksissä kannattaisi niin sanotusti keskittyä olennaiseen: unohda puhelimen näpräys, ota kuulokkeet pois ja vetreytä niskalihaksiasi katsomalla kumpaankin suuntaan. Jos puomit ovat laskeutumassa tai jo laskeneet, odota se pieni aika, joka junan ohituksessa ja puomien nousemissa menee. Se on oikeasti todella pieni hetki elämässä. Näillä neuvoilla tasoristeysonnettomuuden riski vähenee kummasti”, Porras jatkaa.
Tasoristeyskampanja vahvasti esillä
Väylävirasto kumppaneineen kampanjoi kesän aikana vahvasti tasoristeysturvallisuuden puolesta. Pysäyttävän huonot vitsit -teema näkyy ja kuuluu muun muassa Ylen televisiokanavilla, radiossa, elokuvateattereissa, sosiaalisen median kanavissa ja sotilaskodeissa.
Tasoristeyskampanja on toteutettu yhteistyössä Väyläviraston, Traficomin, Liikenneturvan, Poliisin, Suomen Tieyhdistys ry:n, Suomen Autokoululiitto ry:n, VR:n sekä Nuorisotyö raiteilla -hankkeen kanssa. Katso kampanjavideo ja lue lisää tasoristeysturvallisuudesta.
Lisätietoja:
turvallisuusasiantuntija Kaisa-Elina Porras, Väylävirasto
[email protected], [email protected]
Lue myös: Tarkkaamattomuus haastaa tasoristeysturvallisuuden