Hyppää sisältöön

Tampereen asemaseudun uudistaminen etenee – Tampereen henkilöratapiha -hankkeen kehitysvaihe käynnistyy

Julkaistu 6.6.2024 13.27

 

Tampereen asemaseudun muutokset käynnistävä Tampereen henkilöratapiha -hanke etenee kehitysvaiheeseen. Allianssimallilla toteutettavan hankkeen kehitysvaiheessa hankkeen osapuolet eli Väylävirasto, Tampereen kaupunki, VR-Yhtymä Oyj, Fintraffic Raide Oy ja palveluntuottajan kilpailutuksen voittanut Kreate Oy suunnittelevat yhdessä kehitys- ja rakentamisvaiheen pituuden, samalla rakentamisen vaiheistus ja aikataulut tarkentuvat.

”Olemme tänään allekirjoittaneet rakennushankkeen allianssisopimuksen. Nyt alkavassa kehitysvaiheessa määritämme hankkeen tarkemman rakentamisen aikataulun sekä tavoitekustannuksen. Kehitysvaiheessa tehtävät ratkaisut vaikuttavat merkittävästi siihen, missä aikataulussa ja miten eri kohteet rakennamme. Kaikkiaan rakentaminen tulee kestämään 4–6 vuotta”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Mikko A. Heiskanen.

Kuva Tampereen Raatihuoneelta. Neljä henkilöä seisoo punaista seinää vasten. Henkilöiden edessä on pöytä, jossa on allekirjoitetut sopimukset.

Sopimus allekirjoitettiin Tampereen Raatihuoneella. Kuvassa vasemmalta Kreate Oy:n Antti Kakko ja Jaakko Kivi sekä Magnus Nygård ja Mikko A. Heiskanen Väylävirastosta. 

Hankkeessa Itsenäisyydenkadun alikulkusilta ja asematunneli yhdistetään yhtenäiseksi matkaterminaaliksi. Muutoksella laiturialueen saavutettavuus ja esteettömyys paranevat merkittävästi. Kulkeminen ja matkaketju joukkoliikenteen pysäkeille, omalle autolle ja saattopysäköintiin helpottuu. Kaikki laitureille vievät hissi- ja liukuporrasyhteydet uusitaan ja hissimäärä lisääntyy.

Uudet laiturien katokset luovat viihtyvyyttä ja junaa on mukava odottaa sateelta suojassa. Kokonaan uuden välilaiturin rakentaminen ja henkilöliikenteen huoltoraiteiden siirto Naistenlahden raiteiston kohdalle mahdollistavat henkilöratapihan kapasiteetin lisäämisen. Naistenlahden raiteiston uusiminen edellyttää Erkkilän ylikulkusillan korjaamista. Lisäksi hankkeessa uusitaan useampi elinkaarensa päähän tullut silta, kuten Tampereen valtatien ja Viinikanojan alikulkusillat.   

”Tampereen rautatieaseman ympäristö ottaa kehitysloikan tälle vuosituhannelle. Matkaketjut asemalla sujuvoituvat, matkustusmukavuus paranee ja alueen ilme kohenee. Nyt luodaan edellytykset jatkaa koko alueen kehittämistä Suomen urbaaneimmaksi ja kiinnostavimmaksi työpaikkojen, asumisen, palveluiden ja elämysten ydinalueeksi. Tämä tarkoittaa Tampereen, Pirkanmaan ja koko maan kannalta merkittäviä investointeja ja toimeliaisuutta”, sanoo hankejohtaja Tero Tenhunen Tampereen kaupungilta.

Rakentaminen alkaa aikaisintaan alkuvuodesta 2025

Rakentaminen käynnistyy arviolta kevään 2025 aikana. Ensimmäisiä töitä ovat todennäköisesti esimerkiksi Tullin risteyssillan eli Itsenäisyydenkadun ylittävän Ratapihankadun suuntaisen sillan uusiminen sekä Tampereen tavararatapihalla Perkiössä tehtävät muutokset. Toimenpiteillä turvataan erityisesti junaliikenteen toiminta hankkeen rakentamisen aikana. Kaikki hankkeen työvaiheet tarkentuvat kuitenkin vielä nyt alkavassa kehitysvaiheessa, jossa suunnitellaan myös työmaanaikaisia liikennejärjestelyjä. Liikkuminen ja matkustaminen alueella pyritään saamaan mahdollisimman esteettömäksi ja vaivattomaksi myös rakentamisen aikana, näin varmistetaan arjen sujuvuus alueella liikkuville.

”Tampereen henkilöratapiha on teknisesti mielenkiintoinen ja monipuolinen hanke, jonka kehitysvaiheen käynnistymistä odotamme jo innokkaasti. Kehitysvaihe tarjoaa mahdollisuuden löytää turvallisimmat, kustannustehokkaimmat ja kestävimmät ratkaisut kohteen rakentamiseksi. Uskon, että yhteistyö allianssikumppaneiden kanssa tulee olemaan hedelmällistä”, sanoo projektipäällikkö Ilkka Kaarakainen Kreatelta.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 202 miljoonaa euroa, josta Väyläviraston osuus on 163 miljoonaa euroa. Hankkeeseen sisältyvät kaikkien tilaajien yhteiset osuudet, joita toteutetaan yhteistyössä Tampereen kaupungin, VR-Yhtymä Oyj:n ja Fintraffic Raide Oy:n kanssa. Hankkeen suunnittelu on saanut Euroopan unionin rahoitusta eli CEF-tukea 6,1 miljoonaa euroa. CEF-tukea on haettu myös rakentamisvaiheelle noin 5,8 miljoonaa euroa.

Lisätietoa:
Väylävirasto, projektipäällikkö Mikko A. Heiskanen p. 0295 34 3808, [email protected]
Tampereen kaupunki, hankejohtaja Tero Tenhunen, p. 050 540 2860, [email protected]

Hanke verkossa:
vayla.fi/tampereen-henkiloratapiha
facebook.com/Tampereen.henkiloratapiha
Tilaa hankkeen uutiskirje

Hankkeen kuvia Flickr-kuvapalvelussa:
flickr.com/photos/vaylafi/albums/72177720314310729/

Tampereen henkilöratapiha -hanke — kohti esteetöntä ja miellyttävää asemanseutua 
Tampereen henkilöratapiha sijaitsee kaupungin ytimessä eri liikennemuotojen solmukohdassa. Luomme asemanseutua, jossa liikkuminen on esteetöntä, sujuvaa ja turvallista. Varmistamme osaltamme valtakunnallisesti sujuvat matkat sekä toimivat kuljetukset. Parannamme Tampereen henkilöratapihan toimivuutta ja käyttäjäystävällisyyttä. Uuden matkaterminaalin myötä siirtyminen eri liikennemuotojen välillä helpottuu, ja uudet katokset, välilaiturit ja hissit tekevät matkanteosta aiempaa miellyttävämpää. Uusimme hankkeessa myös useita elinkaarensa päässä olevia siltakohteita sekä siirrämme henkilöjunien huollon pois henkilöratapihalta tehden tilaa matkustajajunille. Hankkeen suunnitteluvaihe on saanut tukea Euroopan unionilta. Tukea on haettu myös hankkeen rakennusvaiheelle.

Liitteet