Skaalattu allianssimalli tuo yhteistyön hyödyt keskisuuriin väylähankkeisiin
Julkaistu 24.9.2025 8.00
Suomi on allianssimallin hyödyntämisen edelläkävijä. Väylävirastossa ja sen edeltäjässä Liikennevirastossa on hyödynnetty allianssimallia suurissa ja monimutkaisissa väylähankkeissa jo noin 15 vuoden ajan. Nyt Väylävirastossa käyttöönotetaan infrahankkeisiin skaalatun allianssimallin konseptia, joka mahdollistaa yhteistyöhön perustuvan toimintatavan myös keskisuurissa väylähankkeissa. Mallia pilotoidaan Väyläviraston Vt 8 ja St 724 Vaasan yhdystie -hankkeessa.
Allianssimalli on rakennushankkeen toteutusmuoto, jossa tilaaja ja palveluntuottajat muodostavat yhteisen projektiorganisaation. Allianssimalli on viime vuosina vakiinnuttanut asemansa suurten ja monimutkaisten infrahankkeiden toteutusmuotona. Se on osoittanut vahvuutensa erityisesti silloin, kun hankkeissa tarvitaan tiivistä yhteistyötä ja kun riskit ja tavoitteet halutaan jakaa avoimesti. Pienemmissä hankkeissa mallin käyttöönottoa on kuitenkin rajoittanut sen raskas rakenne.
Väylävirastossa onkin kehitetty yhteistyössä asiantuntijana toimivan Boost Brothers Oy:n kanssa piene mpiin infrahankkeisiin kevennetty ja skaalattu allianssimalli, joka mahdollistaa yhteistyöhön perustuvan toimintatavan myös keskisuurissa hankkeissa.
”Uusi skaalatun allianssimallin konsepti säilyttää allianssien keskeiset vahvuudet, kuten luottamukseen perustuvan yhteistyön ja yhteiset tavoitteet, helpottaen samalla mallin hyödyntämistä karsimalla hallinnollista kuormaa. Konsepti pitää sisällään erilaisia työkaluja, kuten vaiheittain täytettävän hankesuunnitelmapohjan, allianssihankkeen tehokkaan käynnistämisen tueksi”, kertoo toimialajohtaja Magnus Nygård Väylävirastosta.
Uutta skaalattua allianssimallia pilotoidaan käynnistyvässä Vt 8 ja St 724 Vaasan yhdystie -hankkeessa. Pilottihankkeessa sopimusosapuolia on alustavasti v ain kaksi (tilaaja ja rakentaja), ja keskeisiä toimintatapoja kuten hankintaprosessia ja arvoa rahalle -konseptia on skaalattu tehokkaammiksi. Samalla on varmistettu, että alliansseissa hyväksi todetut käytännöt säilyvät.
“Halusimme luoda mallin, joka tukee hyvän yhteistyön kulttuuria myös silloin, kun hanke ei ole mittakaavaltaan suurin mahdollinen. Tällä tavoin voimme viedä allianssimallin hyötyjä laajemmin kentälle”, summaa hankkeen projektipäällikkö Pasi Kivioja Väylävirastosta.
Pilottihankkeen markkinavuoropuhelun yhteydessä infra-alan toimijoilta kerätyn palautteen mukaan skaalattu allianssimalli vastaa todelliseen tarpeeseen. Malli helpottaa hankkeen käynnistämistä, tehostaa käytäntöjä ja luo samalla pohjan aidolle yhteistyölle. Kehityskohteiksi nostettiin erityisesti hankintavaiheen yksinkertaistaminen sekä suunnittelijoiden integroimisen vahvistaminen.
“Allianssin ytimessä ovat luottamus, avoimuus ja yhteinen tavoite. Kun nämä periaatteet säilytetään ja hallinnollista taakkaa kevennetään, saadaan vaikuttavuutta myös pienemmillä resursseilla”, kertoo johtava asiantuntija, TkT Matti Sivunen Boost Brothers Oy:stä, joka on toiminut asiantuntijana selvitystyössä.
Seuraavien vuosien tavoitteena on arvioida pilotin tuloksia ja luoda toimintamalli, joka voidaan ottaa käyttöön laajemminkin keskisuurissa infrahankkeissa.
Lisätiedot:
Väylävirasto, toimialajohtaja Magnus Nygård, p. 029 534 3576, [email protected]
Väylävirasto, projektipäällikkö Pasi Kivioja (Vt 9 ja St 724 Vaasan yhdystie -hankkeen pilotti), p. 029 534 3602, [email protected]
Lue myös: Suomi on allianssimallin edelläkävijä – tiivis yhteistyö tuo säästöjä ja innovaatioita (vayla.fi)