Seinäjoki-Oulu väli putsattu tasoristeyksistä, valtakunnallisesti työ jatkuu
Tasoristeysturvallisuudessa on saavutettu merkittävä etappi, kun Seinäjoki-Oulu -välillä eli 335 ratakilometriltä saatiin viimeinen tasoristeys pois.
Ylivieskan Salmiperä on viimeinen ja järjestyksessä 105. tasoristeys, joka väliltä poistetaan. Tasoristeysten poistaminen on edellytys sille, että junien nopeus voidaan nostaa 200 km tunnissa. Tasoristeyksiä ei sallita, jos radan nopeus ylittää 140 km/h. Hankkeen yhteydessä tieliikenteelle on rakennettu turvallisemmat reitit ali- ja ylikuluilla sekä erilaisilla tiejärjestelyillä.
Pitkän aikavälin hidas muutos
Vielä 1960-luvun lopussa tasoristeyksiä oli 8 000 ja onnettomuuksia vuosittain 250 kpl. Näissä onnettomuuksissa vuosittain menehtyi 50 ihmistä.
"Kaukoliikenteen vilkkaimmilla osuuksilla eli pää- ja rantaradalla sekä Karjalan radalla Vainikkalaan ja Parikkalaan saakka ei ole tasoristeyksiä. Nuo radat ovat osa Suomen TEN-T ydinrataverkkoa ja nyt kun Seinäjoki-Oulu -hanke valmistu, niin ydinverkolla on tasoristeyksiä jäljellä vain Oulu - Tornio välillä", kertoo tasoristeysturvallisuudesta vastaava Jarmo Koistinen.
Tasoristeyksiä valtion rataverkon pää- ja sivuradoilla on 2800, näistä turvalaitoksilla varustettuja on 680. Onnettomuuksia tapahtuu vuosittain kolmisenkymmentä. Onnettomuusmäärissä on viimeisten vuosikymmenten aikana ollut hyvää kehitystä alaspäin, mutta nyt tilanne on jo pidemmän aikaa pysynyt muuttumattomana.
"Varsinaisesta sankaritarinasta ei ole kyse. Tasoristeysten poisto on edennyt hitaasti isompien hankkeiden kautta, siksipä Seinäjoki-Oulu -välin tasoristeysturvallisuuden paranemisesta on syytä olla iloinen", toteaa Koistinen. Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteyksien parantamishanke sekä Kontiomäki - Oulu rataosan perusparannus ovat tällä hetkellä muut Liikenneviraston hankkeet, joihin liittyy tasoristeysten poistoja tai niiden turvallisuuden parantamiseen liittyviä toimenpiteitä.
Myös yhteistyö eri viranomaisten kesken on tiivistymässä, jotta tasoristeystyöhön saadaan lisäpontta: "Yhteiset tavoitteet ja tiivis yhteistyö esimerkiksi ELYn ja Tieyhdistyksen kanssa on tärkeää, jotta turvallisuutta saadaan parannettua, mutta myös toimivat tieyhteydet säilyvät." Kesän lopulla voimaan tullut uusi ratalaki toi ELY-keskuksille uusia tehtäviä. Esimerkiksi tasoristeyksiä koskeva ratasuunnitelman laadinta on nyt keskusten vastuulla.
Ongelmallisimmat osuudet ovat hiljaisempia ja epäsäännöllisen liikenteen osuuksia. "Tutuin tasoristeys on tyypillisesti se vaarallisin. Kun junan vauhti on 140 km/h, tilanne muuttuu tasoristeyksessä muutamassa sekunnissa. Huomio ei saa herpaantua rataa ylitettäessä hetkeksikään."
Lisätietoja:
Ylitarkastaja Jarmo Koistinen, Liikennevirasto, p. 029 534 3166
Seinäjoki-Oulu -ratahanke projektipäällikkö Tommi Rosenvall, Liikennevirasto, p. 0295 34 3830