Rautatiesilta siirretään Ulvilassa osana Tampere–Pori-tasoristeyshanketta
Julkaistu 17.9.2025 15.18
Ulvilassa siirretään lokakuun 4.–6. teräsbetoninen rautatiesilta paikalleen. Haistilan alikulkusillan siirto edellyttää 48 tunnin katkoa junaliikenteessä, mutta junat pääsevät kulkemaan sillan yli heti katkon jälkeen. Työ on osa Väyläviraston Tampere–Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hanketta.
Siirrettävän sillan pituus on 45 metriä ja sen paino on noin 900 tonnia. Siirtoa ennakoiden silta rakennetaan valmiiksi radan viereen.
Sillan siirtäminen mahdollistaa lyhyet ja tarkasti aikataulutetut junaliikenteen katkot. Vastaavan sillan rakentaminen paikalla veisi jopa 4–5 kuukautta ja aiheuttaisi yhtä pitkän tauon junaliikenteeseen.
”Siirtoratkaisu on nykyään yleisin sillan siirtoihin käytettävä menetelmä, sillä se on kustannustehokas tapa rakentaa, ja se minimoi liikenteelle aiheutuvat häiriöt”, kertoo projektipäällikkö Mikko Heiskanen Väylävirastosta.
VR korvaa siirtotyön vuoksi junia busseilla Harjavallan ja Porin välillä 4.–6.10. Harjavallassa bussit lähtevät rautatieasemalta ja Porissa rautatieaseman edestä, kaupungin puolelta. Junat kulkevat normaalisti Tampereen ja Harjavallan välillä. Ajantasaisin tieto bussikorvauksista ja aikatauluista löytyy aina matkahausta.
Sillan siirto vaatii monenlaista erityisosaamista
Sillan siirto tunkkaamalla vaatii huolellista etukäteissuunnittelua ja erikoisosaamista. Monivaiheisen siirtourakan valmistelevia töitä on tehty kesän aikana.
”Pitää esimerkiksi varautua siihen, että maa ei pääse liikaa painumaan. Aikataulun ja työsuunnittelun täsmällisyys sekä työporukan ennakkoperehdytys ovat avainasemassa onnistumisen kannalta”, tiivistää työmaapäällikkö Sanna Lähtölä Destialta.
Kokonaisuudessaan työssä on mukana noin 50 rata- ja maanrakentamisen osaajaa. Työ edellyttää muun muassa taitorakenteiden hallintaa, betonityönjohdon osaamista sekä kokemusta tunkattavien siltojen suunnittelusta ja toteutuksesta.
Sillan valmistuttua aloitetaan uuden tielinjan rakentaminen. Ajoneuvoliikenne sillan alitse on tarkoitus avata viimeistään elokuussa 2026. Viimeisiä töitä ovat Haistilantien tasoristeyksen sulkeminen ja uuden tielinjan asfaltointi ennen käyttöönottoa.
Tampere-Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hanke
Tampere–Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta poistamalla mahdollisimman monta rataosuuden tasoristeystä sekä parantaa turvallisuutta kustannustehokkailla keinoilla. Nykyiset tasoristeykset korvataan ensisijaisesti tie- tai siltajärjestelyillä. Toissijaisesti tasoristeykset varustetaan turvalaitteilla tai parannetaan muilla tavoin turvallisiksi.
Ulvila on yksi hankkeen paikkakunnista, jossa parannetaan tasoristeysturvallisuutta. Ulvilasta poistetaan Haistilan, Auran, Hietarannan, Kasvihuoneen, Lehtosen, Valtavainion, Salovaaran ja Yli-Rantalan tasoristeykset. Haistilan alikulkusillan siirto paikoilleen lokakuun alussa on tärkeä merkkipaalu hankkeen töissä.
Lisätietoja
projektipäällikkö Mikko Heiskanen, Väylävirasto
Puh. 029 534 3808
[email protected]
Hanke verkossa
https://vayla.fi/tampere-pori-tasoristeykset
Tilaa hankkeen uutiskirje
Liitteet
lianapressfile-1758109408393.jpg