Hyppää sisältöön

Ratahanke Seinäjoki-Oulu: Hankeuutisia

Julkaistu 29.11.2015

Kokkolan ja Kannuksen välinen kaksoisraide on valmis

Valmis kaksoisraideosuus Kokkolasta Kannuksen aseman eteläpuolelle avattiin liikenteelle 28.11.2015. Työnaikaiset nopeusrajoitukset ovat poistuneet käytöstä ja osuudella liikennöidään nopeudella 140 kilometriä tunnissa.   Suurin nopeus nousee 200 kilometriin tunnissa alkuvuodesta 2018, kun koko Kokkola–Ylivieska-osuus on valmis ja tarvittavat testaukset on suoritettu sekä luvat saatu.  Kaksoisraidetta on nyt avattu liikenteelle 38 kilometrin matkalta. Kokkola–Ylivieska-rataosuudella on pituutta 78 kilometriä. Työ on valmistunut aikataulun mukaisesti.

Kaksoisraide hyödyttää sekä tavara- että henkilöjunaliikennettä. Valmistunut kaksoisraideosuus parantaa raideliikenteen kapasiteettia, mikä mahdollistaa liikenteen lisäämisen. Raideosuuden välityskyky paranee ja junien kohtaaminen helpottuu kaksoisraiteen ansiosta.  Radan rakenne on tehty routimattomaksi, mikä parantaa raideliikenteen aikatauluherkkyyttä. Liikenneturvallisuus on parantunut poistamalla kaikki tasoristeykset. Kulku radan toiselle puolelle on järjestetty yli- ja alikulkusilloin sekä tiejärjestelyin.

Radanrakennustyöt jatkuvat vielä Kannuksen ja Ylivieskan välillä

Kannuksen asema-alue kunnostetaan esteettömäksi rakentamalla muun muassa junaan nousua helpottava korkea reunalaituri ja samalla laiturin valaistus, kuulutusjärjestelmä ja opasteet uusitaan. Lisäksi Kannuksen aseman yhteydessä oleva linja-autoasema ja pysäköintialue uusitaan. Valtakadun alikulkukäytävän kautta on avattu yhteys aseman parkkipaikalle ja uudelle laiturille. Kannuksen asema-alue valmistuu kesällä 2016.

Kannuksen ja Eskolan välillä junaliikenne on siirretty uudelle itäiselle raiteelle. Vanhaa läntistä raidetta kunnostetaan ja se valmistuu liikenteelle kesällä 2016. Eskolan ja Ylivieskan välillä tehdään maan- ja sillanrakennustöitä.  Eskolan liikennepaikka otetaan käyttöön vuoden 2015 loppuun mennessä. Eskolan ja Sievin välinen uusi itäinen raide otetaan käyttöön tämän vuoden puolella sääolosuhteiden salliessa.

Ruhan ja Lapuan välisen kaksoisraiteen rakentaminen jatkuu

Ruhan ja Lapuan välille rakennettavan kaksoisraiteen rakennustyöt jatkuvat. Liikenne on siirretty osittain uudelle raiteelle. Vanhan raideosuuden parantaminen on vielä kesken. Ruha–Lapua-osuus valmistuu syksyllä 2016. Uusi kaksoisraide yhdistyy Seinäjoki–Ruha-kaksoisraiteeseen, joka on valmistunut vuonna 2012. Osuuden valmistuttua kaksoisraide ulottuu Etelä-Seinäjoelta Lapualle. Kaksoisraide ulottuu noin puolentoista kilometrin päähän Lapuan aseman eteläpuolelle.

Esteettömiä liikennepaikkoja valmistuu lisää

Oulaisten asema-alue on valmistunut syksyllä 2015, Kempeleen asema-alue valmistuu vuoden loppuun mennessä ja Lapuan liikennepaikka kesällä 2016. Esteettömille liikennepaikoille on rakennettu junaan nousua helpottava korkea reunalaituri sekä uusittu laiturialueen valaistus, kuulutusjärjestelmä ja opasteet. Hankkeessa on aikaisemmin valmistunut esteettömiä liikennepaikkoja Kauhavalle, Pännäisiin, Vihantiin ja Ruukkiin.

Enää muutama poistettava tasoristeys

Seinäjoen ja Oulun väliltä on poistettu tänä vuonna yhdeksän tasoristeystä. Hankkeessa on enää kolme poistettavaa tasoristeystä, joista kaksi sijaitsee Limingassa ja yksi Ylivieskassa. Limingassa sijaitsevat poistuvat käytöstä kevääseen 2016 mennessä ja Ylivieskassa sijaitseva tasoristeys poistuu käytöstä ensi vuoden loppuun mennessä. Liikenneturvallisuus paranee huomattavasti, kun kaikki 104 hankealueella ollutta tasoristeystä poistetaan Seinäjoelta ja Ouluun. 

Lisätietoja:

projektipäällikkö Tommi Rosenvall, Liikennevirasto, p. 0295 34 3830, tommi.rosenvall(a)liikennevirasto.fi
Kokkola–Ylivieska-kaksoisraide projektipäällikkö, Simo Sariola, Proxion Oy, p. 040 570 1066, [email protected]

Seinäjoki–Oulu-radan parantaminen lyhentää matka-aikoja, mahdollistaa junaliikenteen lisäämisen ja vähentää sen häiriöherkkyyttä. Akselipainon nosto parantaa tavaraliikenteen tehokkuutta.

www.liikennevirasto.fi/skol

www.facebook.com/seinajokioulu

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta