Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Projektipäällikkö Harri Sakki: Vuonna 2024 suurimmat urakkakilpailutukset saadaan tehtyä

Julkaistu 27.2.2024

Tässä juttusarjassa raotamme hanketoimiston ovea ja kerromme Kupittaa–Turku-ratahankkeen rautaisista asiantuntijoista. Artikkelissa hanketta ja arkeaan avaa sähkörata- ja vahvavirtapuolen asiantuntija Harri Sakki.


Projektipäällikkö Harri Sakki taustalla Iisalmen kolmioraide.

Väylävirastolla projektipäällikkönä työskentelevä Harri Sakki toimii Kupittaa–Turku-ratahankkeessa sähkörata- ja vahvavirtapuolen asiantuntijana. Sähköpuolen rakennuttajakonsulttien kanssa ratahankkeen taustalla työskennellessä tapahtuu paljon: Sakin työviikkoihin sisältyy sopimuskatselmuksien lisäksi työmaa- ja suunnittelukokouksia. Näin ollen tehtäviin sisältyy paljon sekä matkustelua että päätöksentekoa. 

”Vuonna 2024 Kupittaa–Turku-ratahankkeessa saadaan suurimmat urakkakilpailutukset tehtyä. Sähköön liittyvät hankinnat on tehty, ja toteutusta viedään kovaa vauhtia eteenpäin. Hienoa on, että kilpailutusten jälkeen voidaan keskittyä rakentamaan hanketta kohti maalia”, Sakki toteaa.

Sakin työpäivät vaihtelevat. Hänen työpöydällään on muitakin hankkeita kuin Kupittaa-Turku-ratahanke, ja työmaakatselmusten ohella myös kokouspäiviä on runsaasti. Työmailla käydään valokuvaamassa ja päivän aikana saatetaan käydä läpi useita kohteita. 
 
"Suurimpia kohteita ovat etenkin omat hankkeet eli Ylivieska–Iisalmen sähköistys ja Hyvinkää–Hangon sähköistys. Esimerkiksi kaapelointihankkeiden osalta käydään maastossa kartoittamassa kaapelireittejä. Tehtäviin kuuluu siis runsaasti erilaista selvitystyötä", Sakki luettelee.

Veturinkuljettajan kanssa työmaalle

Sakin työura projektipäällikkönä Väylävirastolla sai alkunsa vuonna 2019, mutta polku rautateiden maailmaan on alkanut jo paljon aikaisemmin. Sakki valmistui teknillisestä koulusta vuonna 1991 ja hänet valittiin Valtionrautateiden työnjohtajan tehtävään. Hänen vastuualueenaan olivat silloisen Riihimäen sähkötoimipisteen ratajohtolaitteet, niiden kunnossapito sekä pienimuotoinen rakentaminen. 

”Itse työmatkoihin liittyi hauska yhteensattuma: samoihin aikoihin Valtionrautateiltä tuli myös veturinkuljettaja, jonka kanssa ajoin aamuisin töihin tullessani Riihimäeltä Rantaradan sähköistyksen työmaalle. Kun päivä päättyi, lähdettiin yhdessä takaisin kohti Riihimäkeä”, Sakki kertaa.

Urapolku kehittyi ja tehtävät nousivat seuraavalle asteelle, kun työpäällikkönä ja toimialapäällikkönä työskennellyt Sakki siirtyi projektipäälliköksi Valtionrautateille, eli nykyiselle NRC Group Finland Oy:lle. 

Työyhteisöllä alusta alkaen suuri merkitys

Mieleenpainuvimmaksi asiaksi uraltaan Sakki mainitsee kaiken, mitä yhteisesti on rakennettu ja saatu aikaiseksi. Sakki palaa ajatuksissaan etenkin Riihimäen työnjohtaja-aikoihin.

”Työporukka oli aikaansaava ja osaava eikä sellaista työtehtävää tullut vastaan, mikä ei olisi joukolta onnistunut. Ammattitaitoinen asentajaporukka otti nuoren työnjohtajan mukavasti porukkaan mukaan”, Sakki muistelee.

Uransa alkumetreillä Sakki huomasi pohtivansa, onko paikka oikea. Pian tekeminen vei kuitenkin mukanaan ja tehtävät osoittautuivat mieleisiksi. 

”Aikoinaan Väylävirastoon siirtyminen sai alkunsa erään jo eläkkeelle jääneen ylitarkastajan kehotuksesta. Kyseisiä kehotuksia tuli useampi, ja paikkaa pohtivalle oli ratkaisevana tekijänä kollegan sanat: “me jatkettiin hakuaikaa – laita nyt ne paperit sisään!”.

"Nyt ollaan tässä toisella puolella pöytää ja toteutetaan hankkeita", Sakki hymähtää.

”Talviurheilukaupunkina tunnetussa Lahdessa huolehditaan latujen kunnosta”

Vapaa-ajallaan Sakki arvostaa liikuntaa ja luonnossa liikkumista. Mukana kulkee myös aktiivinen dalmatialaiskoira, jonka kanssa käydään pitkillä lenkeillä. 

”Erityisesti hiihtäminen on mukavaa ja matkaa taittuu talven aikana useampi sata kilometriä”, Sakki kertoo.

Lahden kaupunginosassa Nastolassa asuva Sakki mainitseekin kaupunginosan erinomaiset hiihtoreitit.

”Talviurheilukaupunkina tunnetussa Lahdessa huolehditaan, että ladut ovat kunnossa”. 

 

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.