Hyppää sisältöön

Oulun Oritkarin kolmioraide edennyt uuteen vaiheeseen – teollisuushallien purku-urakka valmis

Julkaistu 6.10.2022 10.18

Oritkarin uuden rataosuuden alustavat työt ovat alkaneet. Alueen kaksi teollisuushallia purettiin kesän aikana.

Oritkarin kolmioraiteen työt ovat edenneet uuteen vaiheeseen, sillä Limingantullissa valmistellaan parhaillaan uuden rataosuuden alustavaa rakentamista ja täyttöjen tekemistä Latokartanon sillan pengerryksiin.

"Olemme rakentaneet kunnossapidon varastoalueen ja siirtäneet täyttömaata Latokartanon siltatyömaalle", Väyläviraston projektipäällikkö Jouni Vauhkonen kertoo esimerkkeinä.

Työn taustalla on mittavan purku-urakan valmistuminen, sillä Limingantullin rautatiealueella olleet kaksi teollisuushallia purettiin kesän aikana.
 

"Monet oululaiset tuntevat kohteet, sillä purimme Club Teatrian käytössä olleen hallin ja Fennomotorsin pienkonehuoltamona toimineen rakennuksen."
 

Kiertotalous osa työmaan arkea
 

Väylävirasto kannustaa urakoitsijoitaan materiaalien ja tavaroiden pitkäaikaiseen käyttöön sekä kierrättämiseen uusien raaka-aineiden kuluttamisen sijaan.

Kolmioraiteen työmaalla rakennusmateriaaleja käsitellään niin, että jätettä syntyy vähemmän. Purettujen hallien materiaaleja myös uusiokäytetään hankkeessa: Esimerkiksi betonijäte murskataan betonimurskeeksi, ja sitä käytetään uusien rakenteiden materiaalina. Puhdasta kiviainesta käytetään puolestaan alueen maanrakentamisessa.

Teollisuushallien purku-urakassa kierrätysaste on 95 prosenttia.

"Urakoitsijamme kierrätti kokonaisuutena Teatrian metallirungon, ja se toimitettiin ja asennettiin uuteen sijaintiin", Vauhkonen sanoo.
 

Purku-urakka osa Oritkarin kolmioraiteen rakentamista


Kolmioraiteen myötä Oritkarin satamaliikenne sujuu tulevaisuudessa nopeammin. Uuden rataosuuden rakentaminen myös tehostaa alueen tavaraliikennettä sekä parantaa ratapihan toiminnallisuutta ja turvallisuutta.

Kolmioraide on noin 450 metrin osuus uutta raidetta. Hankkeessa myös Latokartanon silta uusitaan kokonaisuudessaan, ja sitä korotetaan noin 1,5–2 metriä. Samalla uudistetaan Limingantietä.

Oritkarin kolmioraiteen rakentamishanke ja urakkaan kuuluva Latokartanon siltaremontti alkoivat huhtikuussa. Kaikkiaan urakka vie noin 1,5 vuotta, ja se valmistuu vuoden 2023 loppuun mennessä. Hanke toteutetaan Väyläviraston ja Oulun kaupungin yhteishankkeena. Sen kustannusarvio on 19,9 miljoonaa euroa.  
 

Seuraa hanketta: https://vayla.fi/oulun-ratapihat/oritkarin-kolmioraide

 

Lisätiedot
Jouni Vauhkonen, projektipäällikkö 
Väylävirasto 
[email protected] 
puh. 029 534 3268

Liitteet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta