Hyppää sisältöön

Oulun Oritkarin kolmioraide: 5 kuvaa ja faktaa Latokartanon siltatyömaasta

Julkaistu 28.10.2022

Latokartanon sillan uudistukset kuuluvat Oulun Oritkarin kolmioraiteen rakentamishankkeeseen. Parhaillaan siltatyömaalla tehdään muun muassa päällysrakenteen muottitöitä.

Yleiskuva Latokartanon siltatyömaalta. Kuvassa näkyy rautatietä ja Latokartanon siltaa.

1. Latokartanon uusi silta on nykyistä suurempi ja parempi 

Latokartanon uusi betonisilta on 1,5–2 metriä nykyistä korkeampi. Siltaa korotetaan, sillä sen ali kulkeva junaliikenne tarvitsee lisätilaa.


Samalla Limingantietä uudistetaan niin, että Latokartanon uudesta sillasta tulee nelikaistainen. Siihen rakennetaan myös pyöräbaana ja jalkakäytävät. Uutta asfalttiosuutta rakennetaan yhteensä noin 1 600 metriä.

Yleiskuva Latokartanon siltatyömaalta. Kuvassa näkyy osittain purettu nykyinen Latokartanon silta.

2. Latokartanon uusi silta rakennetaan nykyisen viereen

Siltaremontti tehdään vaiheittain. Nykyisestä Latokartanon sillasta on purettu puolet pois, ja uutta siltaa rakennetaan parhaillaan sen viereen. Kun uusi silta on valmis ja käytössä, puretaan nykyinen kokonaan pois.

Uuden sillan betonivalut on tarkoitus toteuttaa tämän vuoden puolella. Parhaillaan siltatyömaalla tehdään muun muassa päällysrakenteen muottitöitä. Sillan alusrakenteet ovat jo valmiit.

Yleiskuva Latokartanon siltatyömaalta. Kuvassa näkyy siltarakennetta ja kaivinkone.

3. Latokartanon uusi silta valmistuu kesällä 2023

Latokartanon sillan uudistukset kuuluvat Oulun Oritkarin kolmioraiteen rakentamishankkeeseen, joka valmistuu vuoden 2023 loppuun mennessä. Latokartanon siltatyöt valmistuvat ensi kesänä.

Sillan poikkeusliikennejärjestelyt ovat voimassa uuden sillan valmistumiseen saakka, ja ne on suunniteltu niin, ettei järjestelyjä tarvitse muuttaa töiden edetessä. Ajoneuvoliikenteelle on käytössä yksi ajokaista suuntaansa, ja urakka-alueella nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa. Kävelijät ja pyöräilijät käyttävät sillan itäpuolista pyörätietä.

Kuvassa näkyy kolme henkilöä, jotka työskentelevät Latokartanon siltatyömaalla. Kaksi heistä on selin ja yksi sivuttain.

4. Latokartanon siltatyömaalla työskentelee kymmeniä työntekijöitä ja yrityksiä

Latokartanon sillan, Limingantien parannusten ja Oritkarin kolmioraiteen rakentamisen pääurakoitsija on Destia Oy.

Latokartanon siltatyömaalla työskentelee yli 20 yritystä. Työmaalle on perehdytetty tähän mennessä lähes 250 työntekijää. Työmaan päivittäinen vahvuus on keskimäärin 30 työntekijää.

5. Latokartanon sillan liikennemäärien ennakoidaan kasvavan

Latokartanon sillan ja erityisesti Limingantien parannukset liittyvät alueen kasvaviin liikennemääriin.

Ratasuunnitelman suunnitelmaselostuksen mukaan liikennemäärät kasvavat tulevaisuudessa.

 

Seuraa hankettahttps://vayla.fi/oulun-ratapihat/oritkarin-kolmioraide


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta