Hyppää sisältöön

Oritkarin kolmioraiteen rakentaminen etenee

Julkaistu 18.7.2023 13.17

 

Oulun Oritkarin kolmioraiteen uuden rataosuuden rakentaminen on alkanut. Töitä tehdään pääasiassa arkisin, eivätkä ne vaikuta henkilöliikenteeseen. Uusi rataosuus valmistuu elokuun loppuun mennessä.

Oritkarin kolmioraiteen valmistelevat työt on saatu päätökseen, ja uuden 450 metrin mittaisen rataosuuden varsinainen rakentaminen on alkanut heinäkuussa. Radan rakentamisen edellytyksenä ollut uusi, entistä korkeampi, Latokartanon silta Limingantiellä valmistui toukokuussa. Myös entinen silta ja penger purettiin uuden raiteen tieltä.

”Ensimmäisenä asennetaan kaksi uutta vaihdetta, yksi uuden rataosuuden kumpaankin päähän. Seuraavaksi tulevat varsinaiset kiskotyöt ja viimeisenä sähköradan rakentaminen”, sanoo projektipäällikkö Jouni Vauhkonen Väylävirastosta.

Töitä tehdään pääasiassa arkisin, eivätkä ne vaikuta henkilöliikenteeseen. Kaikkiaan työt kestävät arviolta kuusi viikkoa ja valmistuvat elokuun loppuun mennessä.

Sujuvampaa liikennettä satamaan

Kolmioraiteen myötä Oritkarin satamaliikenne sujuu tulevaisuudessa nopeammin. Uuden rataosuuden rakentaminen myös tehostaa alueen tavaraliikennettä sekä parantaa ratapihan toiminnallisuutta ja turvallisuutta.

Hanke toteutetaan Väyläviraston ja Oulun kaupungin yhteishankkeena. Sen kustannusarvio on 19,9 miljoonaa euroa. Hanke valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lue lisää: https://vayla.fi/oulun-ratapihat/oritkarin-kolmioraide

Lisätiedot 
Jouni Vauhkonen, projektipäällikkö 
Väylävirasto 
[email protected] 
puh. 029 534 3268

Liitteet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta