Miten vähentää liikennekuolemia? Safe System -lähestymistapa tarjoaa ratkaisuja

Julkaistu 30.10.2025

Suomen liikenneturvallisuustavoite on kunnianhimoinen: ei yhtään kuolemaa tai vakavaa loukkaantumista tieliikenteessä vuoteen 2050 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen vaatii laajaa yhteistyötä ja monipuolisia keinoja. Juuri tähän tarjoaa ratkaisuja kansainvälisesti vakiintunut Safe System -lähestymistapa.

Rekka tiellä, jolla on keskikaide.

Mikä on Safe System?

Safe System on kokonaisvaltainen lähestymistapa kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtavien liikenneonnettomuuksien ehkäisemiseksi. Peruslähtökohta on, että ihmiset tekevät virheitä ja ovat fyysisesti haavoittuvia. Siksi liikennejärjestelmä tulee suunnitella niin, että virheet eivät johda vakaviin seurauksiin. Safe System -lähestymistapa on kansainvälisesti yksi yleisimmistä tavoista edistää liikenneturvallisuutta.

Safe System -lähestymistapa perustuu viiteen peruspilariin:

  • Turvalliset tienkäyttäjät
  • Turvalliset tiet ja infrastruktuuri
  • Turvalliset ajonopeudet
  • Turvalliset ajoneuvot
  • Korkealaatuinen onnettomuuden jälkeinen hoito

Vastuu turvallisuudesta kuuluu kaikille: viranomaisille, päättäjille, suunnittelijoille, tienkäyttäjille ja ajoneuvojen valmistajille. Turvallinen liikenne syntyy yhteistyöllä.

Safe System -lähestymistapa Väylävirastossa?

Väylävirasto vastaa ELY-keskusten kanssa maanteiden suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta. Viraston rooli on keskeinen erityisesti seuraavien asioiden parantamisessa:

  • kohtaamisonnettomuuksien vähentäminen (esim. keskikaiteet)
  • teiden reunaympäristön turvallisuuden parantaminen,
  • liittymien turvallinen suunnittelu,
  • jalankulku- ja pyöräilyväylien erottaminen moottoriajoneuvoliikenteestä
  • laadukas teiden kunnossapito.  

Vaikka vakavat onnettomuudet harvoin johtuvat pelkästään infrastruktuurista, sen parantaminen voi merkittävästi vähentää riskejä.

”Suurin osa tieliikenteen kuolemista johtuu tieltä suistumisista tai törmäämisestä vastaantulevaan liikenteeseen. Kohtaamisonnettomuuksia voidaan ehkäistä tehokkaasti keskikaiteilla ja suistumisen vakavia seurauksia taas tien reunaympäristön törmäyskohteita poistamalla. Myös nopeuden hallinta on keskeistä sekä onnettomuuksien ehkäisyssä että seurausten lieventämisessä. Näihin asioihin tulisi puuttua järjestelmällisesti ja määrätietoisesti”, sanoo tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen Väylävirastosta.

Molemmat keinot ovat hyvin tiedossa maanteistä vastaavilla Väylävirastolla ja ELY-keskuksilla.

”Ongelmana on rahan puute. Esimerkiksi keskikaiteiden rakentaminen on kallista”, Airaksinen harmittelee.

Safe System -lähestymistapa laajempaan käyttöön

Tieliikennekuolemien nollavisioon pääsemiseksi liikenneturvallisuus on huomioitava Väylävirastossa laajasti esimerkiksi maanteiden suunnittelussa, kunnossapidossa ja rakentamisessa.

Miten Safe System -lähestymistapaa sitten saataisiin integroitua osaksi Väyläviraston toimintamalleja ja toimintakulttuureja? Vastauksia tarjoaa osaltaan tuore julkaisu ”Safe System -lähestymistapa Väylävirastossa”.

”Selvityksessä pureudutaan siihen, mikä on Väyläviraston rooli Safe System -lähestymistavan jalkauttamisessa, ja mitkä meidän toimintatavoistamme tulisi ottaa erityisesti tässä huomioon. Meillä on tärkeä rooli liikenneturvallisuuden kehittämisessä. Safe System on kuitenkin kokonaisvaltainen lähestymistapa ja vaatii laajaa yhteistyötä eri tahojen välillä. Jotta nollavisio voidaan saavuttaa, pitää jokaisen kantaa kortensa kekoon”, kertoo liikennejärjestelmäasiantuntija Maija Rekola Väylävirastosta.

Rekola sanoo, että julkaisu on myös varsin laaja yleispaketti Safe System -lähestymistavasta. Kannattaa tutustua!

Linkki julkaisuun: Safe System -lähestymistapa Väylävirastossa

Aiheesta muualla: Viisi liikenneturvallisuuden peruspilaria