Kupittaa–Turku-ratahanke on yksi suurimmista ratahankkeista Suomessa, ja sen toteuttaminen vaatii osaamista, sitoutumista ja tarkkoja silmäpareja. Jari Arvo, kokenut turvalaitetöiden valvoja, tuo hankkeeseen vankan ammattitaitonsa sekä ihmisläheisen työotteensa. Hänen tehtävänsä on varmistaa, että työ etenee suunnitellusti ja turvallisesti.
Arvo on työskennellyt rautateiden parissa 31 vuoden ajan. Hän aloitti uransa 22-vuotiaana turvalaiteasentajana ja eteni myöhemmin turvalaitetyönjohtajaksi sekä avustavaksi käyttöönottotarkastajaksi ennen nykyistä tehtäväänsä turvalaitetöiden valvojana. Hän ymmärtää, miten tärkeää on tuntea työnsä perinpohjaisesti.
"Työ vaatii erittäin suurta huolellisuutta ja ymmärrystä siitä, että jos et tiedä mitä teet, älä tee mitään, kun teet töitä turvalaitepuolella", kommentoi Arvo.
Vastuullinen ja tarkka työ
Junaliikenteen turvallisen toiminnan varmistamiseksi tarvitaan erilaisia turvalaitteita. Näihin laitteisiin kuuluvat esimerkiksi asetinlaitteet, opasteet, akselinlaskimet sekä vaihteiden ohjaukseen ja valvontaan liittyvät laitteet.
Turvalaitetöiden valvojana Arvon tehtävänä on valvoa, että urakoitsijat etenevät sovittujen suunnitelmien ja menetelmien mukaan. Hän huolehtii siitä, että työt tehdään oikein ja aikataulussa pysyen. Turvalaitteiden parissa työskentely on tarkkaa ja virheille ei ole sijaa.
Arvo korostaa, että työturvallisuus on hänelle erityisen tärkeää.
"Työturvallisuus on meille tärkeä juttu, josta ei tingitä. Työ vaatii jatkuvaa tarkkaavaisuutta, ja henkilökohtaiset suojaimet pidetään aina asianmukaisesti käytössä”, Arvo kertoo.
Monipuoliset työpäivät ja hyvä ilmapiiri
Arvon työpäivät koostuvat muun muassa työmaakäynneistä, palavereista ja työntekijöiden jututtamisesta. Hän tekee tiivistä yhteistyötä urakoitsijoiden ja kollegojensa kanssa varmistaen, että työt etenevät suunnitellusti. Työhön kuuluu paljon keskustelua ja ongelmatilanteiden ratkaisua, mutta Arvo kokee työn mielekkääksi juuri ihmisläheisyytensä vuoksi. Hän haluaa luoda työmaalle ilmapiirin, jossa kaikilla on mukava olla ja jossa yhteistyö toimii onnistuneesti.
Arvo työskentelee tiiviisti yhdessä muiden turvalaitteiden asiantuntijoiden kanssa, joiden kanssa hän on toteuttanut useita projekteja eri puolilla Suomea. Pitkä yhteistyö samojen kollegoiden kanssa on sujuvaa ja perustuu vahvaan luottamukseen.
"Meillä kollegoiden kesken työnjako toimii hyvin, ja työmaalla on aina hyvä henki. On hienoa, ettei koskaan tarvitse jäädä yksin”, Arvo kommentoi.
Työn tulokset palkitsevat tekijänsä
Arvo kokee työnsä palkitsevaksi erityisesti silloin, kun projekti etenee suunnitellusti ja siirtyy vaiheesta toiseen ilman ongelmia. Hänelle onnistuminen aikatauluissa ja käyttöönottojen valmistuminen ovat konkreettisia palkintoja hyvin tehdystä työstä. Tällaiset hetket konkretisoivat työn merkityksen ja antavat energiaa kohdata seuraavat haasteet.
Kollegat ja yhteinen tekeminen ovat Arvolle työn ydin, ja hän arvostaa suuresti työyhteisöään. Hänen mukaansa Kupittaa–Turku-ratahankkeen vahva yhteishenki on tehnyt projektista erityisen. Vaativa työ on tuonut mukanaan paitsi ammatillisia onnistumisia, myös ystävyyttä ja jaettuja kokemuksia, jotka kantavat pitkälle. Arvo kiittää kaikkia työntekijöitä hyvästä yhteistyöstä ja korostaa sen merkitystä niin työn sujuvuudelle kuin työpaikan ilmapiirille.
Vapaa-ajallaan Arvo löytää vastapainoa työlleen luonnosta ja erityisesti kalastuksesta. Mökkielämä tarjoaa hänelle keinon rentoutua ja ladata akkuja. Mökillä vietetty aika auttaa palautumaan ja tarjoaa tilaisuuden viettää aikaa myös työkavereiden kanssa, joista on tullut läheisiä ystäviä.
"Olen fanaattinen kalamies, ja oikeastaan kaikki vapaa-aika menee mökillä, josta on tullut enemmänkin työsiirtola – enää ei ole merkitystä sillä, että saa isoimman kalan, vaan sillä, että pääsee ylipäätään lähtemään”, Arvo kertoo.
Katso Väyläviraston Turvalaitteiden yleisesittely -video
Seuraa hanketta:
https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke
Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.