Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Projektipäällikkö Erkki Mäkelä johtaa hankkeen oikeille raiteille

Julkaistu 16.12.2022

Tässä juttusarjassa raotamme hanketoimiston ovea ja kerromme Kupittaa–Turku-ratahankkeen rautaisista asiantuntijoista. Projektipäällikkö Erkki Mäkelä nauttii Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen kaltaisten konkreettisten asioiden edistämisestä ja yhdessä tekemisestä.

Kupittaa-Turku-ratahankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä seisoo jouluvaloilla koristeltujen, lumisten kuusten edessä.

Kaksoisraide Kupittaan ja Turun välille, viisi siltaa, paremmat henkilö- ja tavararatapihat. Kupittaa–Turku-ratahanke luo sujuvampaa liikennettä niin raiteille kuin teillekin, mutta uudet kohteet eivät muovaudu itsestään. Tarvitaan niin rakennuttajakonsulttia, asfaltoijaa kuin arkkitehtiäkin – ja projektipäällikkö. Kupittaa–Turku-ratahanketta luotsaa väylävirastolainen Erkki Mäkelä

– Tärkein tehtäväni on hankkeen kokonaisvaltainen johtaminen. Osaavat ja omatoimiset kollegat valmistelevat asioita, ja minä varmistan, että hanke kulkee oikeaan suuntaan, Erkki kuvailee. 

Erkin päivät vierähtävät aamusta iltaan tapaamisissa joko Teamsissa tai työmaalla. Kaupunkikuvaa muovaava, mittava ratahanke kiehtoo myös median edustajia. Projektipäällikkönä Erkki antaa kasvot hankkeelle ja vastaa paitsi toimittajien myös asukkaiden kysymyksiin. Oikeana kätenä ja sijaistajana toimii hankkeen projekti-insinööri Seppo Paukkeri.

Kupittaa–Turku-ratahankkeen lisäksi Erkin työleiviskään kuuluu paljon muutakin: hän toimii myös Etelä-Suomen rakentamisen aluepäällikkönä, Rantaradan projektipäällikkönä ja osallistuu pehmeiden ja routaisten alueiden korjaukseen rata-alueilla. Kupittaa–Turku-ratahanke poikkeaa kokeneen rakennuttajan mielestä monista muista hankkeista. 

– Usein rakennetaan esimerkiksi vain yksi silta kaupungin keskustaan, mutta näin isossa hankkeessa saamme yhdellä kerralla tehtyä enemmän. Parannamme sekä paljon vanhaa että rakennamme uutta – ja kaikki tämä kaupungin keskustassa. 

Kädenjälki Suomen rataverkossa

Kun kalenteri loistaa päivästä toiseen punaisena, tarvitaan priorisoinnin taitoa. Erkin mukaan keskeistä on kyetä poimimaan tärkeimmät asiat ja elämään epätäydellisessä maailmassa. Asioita pitää viedä eteenpäin ja yhteistyötä tehdä haastavissakin tilanteissa. 

Kun hiotaan rakentamisen yksityiskohtia, haastavinta on pitää hankkeen kokonaisuus ja iso kuva mielessä. Jokaisena aamuna Erkki kuitenkin aloittaa mielellään työt. 

– Sanon usein, että elämä ei ole pelkästään helppoa, se on myös ruusuilla tanssimista. Tähän asti kaikki on saatu valmiiksi ennemmin tai myöhemmin. 

Suomen kokoisessa maassa toimiva rautatieliikenne on korvaamattoman tärkeä niin elinkeinoelämälle kuin tavallisille matkustajillekin. Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen kaltaisten konkreettisten asioiden edistäminen palkitsee projektipäällikön kerta toisensa jälkeen. Iloa tuo myös yhdessä tekeminen.

– Pidän siitä, että saan työskennellä ihmisten kanssa ja hoitaa merkityksellisiä asioita yhdessä, Erkki kertoo. 

Stihl-mies ja taivaanrannanmaalari

Akateemisen oppinsa Erkki ammensi aikanaan Tampereen teknillisestä korkeakoulusta ja valmistui geotekniikan diplomi-insinööriksi viime vuosituhannen lopulla ja lisensiaatiksi kolme vuotta tämän jälkeen. Kansainvälistä kokemustakin on elämän varrella kertynyt, ensin vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa ja Unkarissa ja myöhemmin sillanrakennuksen parissa Japanissa. 

Ennen virkamiesuraa Erkki työskenteli suunnittelijana yksityisellä sektorilla. Väylävirastossa ja edeltävissä virastoissa hän on viihtynyt jo vuodesta 2005 ja kertoo saaneensa tehtävissään sopivasti vapautta ja vastuutta. 

– Väylävirasto on ykköspaikka olla töissä. Ympärilläni on huippuosaajia ja mahtavia persoonia, jotka arvostavat toistensa tekemisiä, Erkki kehuu. 

Kun on vapaan aika, projektipäällikkö suuntaa ulkosalle. Kävely- ja patikointiretket koiran kanssa, talviset hiihto- ja lasketteluhupailut sekä metsätyöt pitävät mielen ja ruumiin virkeinä. Rakentajuuden lisäksi Erkki tunnustautuukin Stihl-mieheksi ja taivaanrannanmaalariksi. 

– Vapaa-aikana en halua hillua tietokoneen ääressä vaan nauttia luonnosta ulkosalla, Erkki hymyilee. 

 

Tämä juttu on julkaistu osana Kupittaa–Turku-ratahankkeen uutiskirjettä. Liity uutiskirjeen postituslistalle klikkaamalla seuraavaa linkkiä: liity postituslistalle.

Seuraa hanketta: 
https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke 
 

Kupittaa–Turku-ratahankeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen. 

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta