Kaksoisraide Kupittaan ja Turun välille, viisi siltaa, paremmat henkilö- ja tavararatapihat. Kupittaa–Turku-ratahanke luo sujuvampaa liikennettä niin raiteille kuin teillekin, mutta uudet kohteet eivät muovaudu itsestään. Tarvitaan niin rakennuttajakonsulttia, asfaltoijaa kuin arkkitehtiäkin – ja projektipäällikkö. Kupittaa–Turku-ratahanketta luotsaa väylävirastolainen Erkki Mäkelä.
– Tärkein tehtäväni on hankkeen kokonaisvaltainen johtaminen. Osaavat ja omatoimiset kollegat valmistelevat asioita, ja minä varmistan, että hanke kulkee oikeaan suuntaan, Erkki kuvailee.
Erkin päivät vierähtävät aamusta iltaan tapaamisissa joko Teamsissa tai työmaalla. Kaupunkikuvaa muovaava, mittava ratahanke kiehtoo myös median edustajia. Projektipäällikkönä Erkki antaa kasvot hankkeelle ja vastaa paitsi toimittajien myös asukkaiden kysymyksiin. Oikeana kätenä ja sijaistajana toimii hankkeen projekti-insinööri Seppo Paukkeri.
Kupittaa–Turku-ratahankkeen lisäksi Erkin työleiviskään kuuluu paljon muutakin: hän toimii myös Etelä-Suomen rakentamisen aluepäällikkönä, Rantaradan projektipäällikkönä ja osallistuu pehmeiden ja routaisten alueiden korjaukseen rata-alueilla. Kupittaa–Turku-ratahanke poikkeaa kokeneen rakennuttajan mielestä monista muista hankkeista.
– Usein rakennetaan esimerkiksi vain yksi silta kaupungin keskustaan, mutta näin isossa hankkeessa saamme yhdellä kerralla tehtyä enemmän. Parannamme sekä paljon vanhaa että rakennamme uutta – ja kaikki tämä kaupungin keskustassa.