Tällä viikolla työmaalla on ollut vilskettä ja vilinää:
1. Teimme aseman länsipuolella radanpohjia alkuviikosta.
2. Purimme ja asensimme vaihteita. Toisessa kuvassa näkyy vaihteen siirto.
3. Puijonkadun sillan päällä laituri alkaa hahmottumaan.
4. Työmaan toisessa päässä tavararatapihan puolella laitetilatalo nousee vauhdilla.
Kuopion ratapihahankkeen työvaiheet kesäkuussa 2023
Julkaistu 30.6.2023
Kooste hankkeen työvaiheista kesäkuussa 2023.
1.6.2023
7.6.2023
Tärkeää asiaa Kuopion ratapihalta!
▪ Puijonkadun alikulkusillan eteläreunan purkaminen alkaa maanantaina 19. kesäkuuta, ja Puijonkadun katuliikenne katkaistaan 19.6.–2.7. väliseksi ajaksi.
▪ Puijonkadun ollessa suljettuna liikenne ohjataan Puutarhakadun, Maaherrankadun ja Asemakadun kautta.
▪ Jalankulun ja pyöräilyn väylät ovat Maaherrankadulla ja matkustajatunnelissa.
▪ Matkustajatunneli suljetaan loppukesäksi.
16.6.2023
Muistutamme tulevista muutoksista:
- Sunnuntaista alkaen matkustajaliikenne siirtyy raiteilta 1 ja 2 raiteelle 3.
- Raiteiden 1 ja 2 laiturit suljetaan perusparannusta varten.
Poikkeusreitit löytyvät hankesivuilta osoitteesta: https://vayla.fi/kuopion-ratapiha/liikennejarjestelyt
19.6.2023
Viikonlopun tapahtumia Kuopion ratapihalta
Lauantaina 17.6., illalla kello 23:24 saapui viimeinen matkustajajuna Kuopion vanhalle ykkösraiteelle. Sunnuntaina aamulla 07:42 lähtivät ensimmäiset matkustajat IC711 kyydissä Kuopion uudenkarhealta, esteettömältä kolmoslaiturilta kohti pohjoista. Vaikka paljon oli rakennettu ennalta, tässä välissä, yön pimeinä (tai oikeastaan aika valoisina) tunteina tapahtui paljon. Työmaalla oli eri tehtävissä noin 20 ammattilaista.
- Ratatyöstä vastaava ammattilainen NRC Groupilta hoiti liikenteenohjauksesta työluvat turvalliseen työskentelyyn Kuopiossa ja sen lähialueila.
- Sähköradasta poistettiin työmaata suojannut erotusjakso. Asialla olivat NRC:n sähkörata-ammattilaiset!
- Kuopion vanhaan asetinlaitteeseen tehtiin uusien laituriraiteiden käyttöönoton vaatimat muutokset. Jälkeä syntyi NRC:n turvalaiteammattilaisilta.
- Kuopion asetinlaitteen kauko-ohjaus päivitettiin vastaamaan asetinlaitteen muutoksia. Mipron ammattitaitoiset asiantuntijat tekivät työnsä ripeästi.
- Turvalaitemuutos testattiin ja käyttöönotettiin Sweco Finlandin käyttöönottotarkastajien ammattitaidolla.
- Matkustajien kulkureitit muuttuivat; vanhoja reittejä estettiin, uusia avattiin ja hissi on nyt käytössä. Opastusta muutettiin. NRC:n rakennustyön ammattilaiset tekivät muutokset hujauksessa.
- Junien kulunvalvonnan oikeaa toimintaa testattiin ja tarvittavat koeajot suoritetaan vielä sunnuntaina Sweco Finlandin JKV-ammattilaisten toimesta.
- Työn etenemistä valvoi ja dokumentoi Ramboll CM:n ammattitaitoinen rakennuttajaorganisaatio.
Väyläviraston projektipäällikkö oli ainoa, jolta ei tänään kysytty ammattitaitoa. Oli lapsellisen helppo hymyillä ja seurata, kun todelliset ammattilaiset hoitivat hommansa ja työ eteni hyvässä yhteishengessä. Porukkaa oli paljon, monesta organisaatiosta. Kiitokset koko jengille tiukasta yön rypistyksestä. Yhdessä tekemällä hyvä tulee!
Vesa Ruohomäki, hankkeen projektipäällikkö Väylävirastosta
22.6.2023
Reunalaiturin avauduttua viime viikonloppuna oli työmaalla taas aika kaivaa purkutyökalut esiin ja alkaa moukaroimaan vanhaa ratainfraa alas. Kyytiä saivat niin Puijonkadun sillan eteläpuolisko kuin myös sillan kautta kulkeneet vanhat raiteet. Hiki virtaa, rauta taipuu ja betoni murenee, kun ammattilaiset painaa päälle!
30.6.2023
Huomio Kuopion jalankulkijat!
Joudumme sulkemaan matkustajatunnelin pariin otteeseen, koska uusimme tunnelin lattiasta kattoon. Tunneli suljetaan ensimmäisen kerran kokonaan ma 3.7.–ma 17.7. väliseksi ajaksi, joten silloin käytössä ovat poikkeukselliset kulkureitit junalaiturille.
Esteetön kulku Matkaajapolulle kulkee luiskan kautta. Puijonkadulta on myös kulku luiskan kautta laiturille. Lisäksi laiturille pääsee matkakeskuksesta portaita pitkin. Rautatieaseman palvelut pysyvät edelleen auki matkustajatunnelin sulusta huolimatta.
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta