Hyppää sisältöön

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahanke: Raiteen siirtäminen 52 senttimetriä sivuun sadan metrin matkalta vie töitä eteenpäin aimo askeleen Juurikorvessa

Julkaistu 4.5.2023

Juurikorpi on yksi tämän vuoden isoimmista työmaista Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeessa, sillä alueella käynnistyvät toukokuussa 1100 metrin mittaisen väistöraiteen rakennustyöt. Kun työt alkavat, otetaan Juurikorvessa käyttöön työnaikainen geometria. Käytännössä se tarkoittaa, että kolmas raide siirretään 52 senttimetriä sivuun noin sadan metrin matkalta nyt rakennettavan paalulaatta L6:n kohdalta. Vaikka raiteen väliaikainen majapaikka ei ole kaukana, on siirto välttämätön paalulaatta L6:n rakentamisen kannalta. Lisäksi siirto aiheuttaa monia muitakin töitä alueella.

Työt alkamassa mittamiehen mittaillessa rakennettavan paalulaatta kuuden paikkaa Juurikorvessa.

Juurikorvessa on tehty vuodesta 2020 saakka muun muassa perusparannustöitä, kuten louhintaa, sähkörata- ja turvalaitetöitä sekä päällysrakenteen uusimista. Paalulaattojen rakentaminen pehmeikköalueella käynnistyi viime vuonna. Kuusi alueelle rakennettavasta seitsemästä paalulaatasta on jo valmistunut, mutta viimeistä päästään rakentamaan vasta, kun kolmas raide suljetaan ja se siirretään 52 senttimetriä sivuun noin sadan metrin matkalta nykyiseltä paikaltaan. 

”Kun paalulaatta on paikoillaan, voidaan aloittaa tulevan väistöraiteen asennustyöt. Kolmatta raidetta jatketaan kummastakin päästä, jotta vilkkaan tavaraliikenteen ruuhkahuippuja saadaan tasattua ajattamalla pitkät juna sivuun odottamaan vuoroaan ja väistämään vastaantulevaa liikennettä”, sanoo Juurikorven rakennuttamisesta vastaava valvoja Tommi Huupponen Rejlersiltä.

Päällysrakenne-, sähkörata- ja turvalaitetöiden palapeli

Kolmannen raiteen sulkeutuessa edistetään monia muita töitä paalulaatan rakentamisen lisäksi. Kolmannen raiteen pidentämiseksi sen kumpaankin päähän lisätään päällysrakenne eli sepelitukikerros, pölkyt ja kiskot. Lisäksi jo olemassa oleva osa kolmannesta raiteesta parannetaan uudella päällysrakenteella. Myös kumpaankin päähän asennetaan uudet vaihteet johtamaan kolmannelle raiteelle. Raiteille 001 ja 002 uusittiin kaksi pitkää vaihdetta jo viime vuonna Juurikorven liikennepaikan Kotkan puoleiseen päähän. Kuten muuallakin hankealueella, myös Juurikorvessa työskennellään turvalaitteiden parissa. Juurikorpi onkin ensimmäisiä kohteita, missä uudet turvalaitteet otetaan käyttöön. 

Juurikorvessa on asennettu uusia sähkörataportaaliulokkeita.

Vaihteiden vaihto ja kolmannen raiteen jatkaminen kummastakin päästä tarkoittavat myös mittavia sähköradan rakennustöitä. Työt käynnistyivät sähköratapylväsperustusten vaihtamisella, minkä jälkeen 5000–6000-kiloisiin betonisiin perustuksiin tulee uudet pylväät ja niihin puolestaan tulee ulokeportaaleita, joihin kiinnitetään orret ja orsiin ripustetaan ajolangat. Samalla uusitaan koko Juurikorven ratapihan valaistus.

”Vanhat perustukset ovat keskellä tulevaa raidetta, joten niiden sijainti joudutaan vaihtamaan. Uusien vaihteiden vuoksi vaihdetaan myös ajolankojen sijainteja sekä pylvästyyppejä. Nämä ovat todella suuria töitä, joita voi tehdä vain liikennekatkojen ja jännitekatkojen aikana”, kertoo Huupponen.

Työsuunnittelu ja yhteensovitus ovatkin tulevissa töissä kaiken A ja O, jotta päällysrakenne-, sähkörata- ja turvalaitetyöt saadaan sovitettua yhteen ja jännitekatkot saadaan hyödynnettyä tehokkaasti. Juurikorvessa työskentelee kiireisimpään aikaan reilu 20 henkilöä ja katkojen aikaan tekijöitä on noin 50. 

”Kouvola–Kotka/Hamina-hanke on suuri hanke ja töiden yhteensovitus on kuin palapeliä. On iso etu, että meillä on kasassa erittäin ammattitaitoinen työyhteisö, jolla on vankka kokemus siitä, kuinka kauan mikäkin työvaihe vie”, Huupponen kiittelee.
 

Tämä juttu on julkaistu osana Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen uutiskirjettä. Liity uutiskirjeen postituslistalle tästä.