Hyppää sisältöön

Keravalla käynnistyy yksi Suomen suurimmista raideliikenteen turvalaitejärjestelmän käyttöönotoista – töillä huomattavia vaikutuksia kesän junaliikenteeseen

Julkaistu 31.5.2021 8.00

 

Keravalla parannetaan raideliikenteen turvallisuutta 21.6.2021 alkaen. Muutokset junien kulkuun astuvat suurilta osin voimaan jo kesäaikataulukauteen siirryttäessä 7.6. ja jatkuvat 29.8. asti. Junien turvallista liikennöintiä valvovan asetinlaitteen käyttöönotolla on huomattavia vaikutuksia junaliikenteeseen, kuten harvennettuja vuorovälejä K-junille, peruutuksia D- ja Z-junille sekä muutoksia junien lähtöraiteisiin ja matka-aikoihin. Matkustajia kehotetaan suunnittelemaan omaa matkantekoa etukäteen ja varaamaan matkustamiseen tavallista enemmän aikaa.

Keravan asetinlaitteen uusiminen on edennyt käyttöönottovaiheeseen ja uusi asetinlaite otetaan käyttöön kesän aikana. Asetinlaite parantaa raideliikenteen turvallisuutta, sillä se valvoo muun muassa, että junan käyttämät raideosuudet ovat vapaana ja vaihteet ovat junan kulkutietä turvaavassa asennossa.

Muutoksia kesän matkustajaliikenteeseen

Asetinlaitteen käyttöönoton merkittävimmät liikennevaikutukset pitävät sisällään Z- ja D-junien perumisia, K-junien harvennettuja vuorovälejä, R-junien ruuhkaliikenteen karsimista sekä muutoksia junien lähtöraiteisiin.

Käyttöönotto on valmisteltu yhteistyössä rautatieliikenteen toimijoiden kanssa. Muutokset junien aikatauluissa huomioidaan HSL:n ja VR:n digitaalisten kanavien matkahakupalveluissa ja niiden tarjoamissa reittivaihtoehdoissa. Lisäksi juna- ja asemakuulutuksia, opasteita sekä asemalaitureiden infonäyttöjä hyödynnetään matkustajien tiedottamisessa.
 

Asetinlaitteen käyttöönotosta aiheutuvat merkittävimmät liikennevaikutukset eriteltyinä:

K-junat

K-junien poikkeusliikenne käynnistyy muista ratatöistä johtuen 7.6.2021.

  • Arkisin noin klo 5.30–19.30 K-junat liikennöivät ainoastaan Tikkurilan ja Keravan välillä, pääosin 20 minuutin vuorovälein. Arkipäivisin 7.–27.6. ja 16.–29.8. ruuhka-aikoina noin klo 6.30–8.30 sekä 15.30–17.30 liikennöidään 10 minuutin välein.
  • Varhain aamulla, iltaisin ja viikonloppuisin K-junat liikennöivät 20 minuutin vuorovälein Helsinki–Kerava-välillä. K-junat Keravan suuntaan eivät pysähdy Pukinmäessä arkisin noin klo 5.30–23.00 ja viikonloppuisin noin klo 7.30–23.00 välisenä aikana. Yöaikaan junat liikennöivät normaalisti.
  • K-junalla Helsingin suuntaan matkustavien kannattaa vaihtaa P-junaan jo Hiekkaharjussa. Keravan suuntaan matkustettaessa suositellaan matkustamaan I-junalla Hiekkaharjuun asti.

I- ja P-junat

  • I- ja P-junat liikennöivät 7.6.–29.8. arkisin päivä- ja yöaikaan 10 minuutin vuorovälein, mutta iltaisin noin klo 19.00–23.00 20 minuutin vuorovälein.

 

  • Viikonloppuisin I- ja P-junat liikennöivät aamusta iltaan klo 7.30–23.00 20 minuutin vuorovälein. Yöaikaan junat liikennöivät normaalisti. I-junat eivät pysähdy Pukinmäessä arkisin noin klo 5.00–23.00 välisenä aikana ja viikonloppuisin noin klo 8.00–23.00 välisenä aikana.

D-junat

  • D-junia ei liikennöidä lainkaan ajalla 7.6.–15.8. Korvaavat yhteydet Hämeenlinnasta Helsinkiin ja Helsingistä Hämeenlinnaan liikennöidään R-junilla.

Z-junat

  • Ajalla 7.6.–15.8. Z-junien matka-aika Helsingin ja Lahden välillä pitenee noin 6–8 minuuttia.

 

  • 21.6–6.7. ja 16.–22.7. suurin osa Z-junista liikennöi vain Haarajoen ja Lahden välillä. Kouvolan ruuhkajunat ajetaan Helsinkiin ja Helsingistä Kouvolaan asti, samoin kuin aamun ensimmäiset ja illan viimeiset vuorot.
  • Kun Z-junia perutaan Helsingin ja Haarajoen väliltä 21.6–6.7. ja 16.–22.7., järjestetään Keravan ja Haarajoen rautatieasemien välille korvaava bussikuljetus (linja 979X). Bussit ajetaan kerran tunnissa asemien yhteydessä olevilta pysäkeiltä. Keravan ja Haarajoen asemilla on opasteita ohjaamassa matkustajat korvaavaan bussiin. Keravalta ei järjestetä Z-junat korvaavaa bussiyhteyttä Helsingin suuntaan. Aikataulut on kuitenkin suunniteltu niin, että Keravalla bussin 979X ja R-junien välillä vaihtaminen on sujuvaa.

R-junat

  • R-junien matka-aika pitenee viidellä minuutilla 7.6.–15.8. R-junien ruuhkaliikennettä on karsittu kaikissa työvaiheissa. R-junat liikennöivät läpi päivän pääosin 30 minuutin vuorovälillä. 7.–27.6. ja 9.–15.8. ajetaan lisäksi arkisin ylimääräiset ruuhka-ajan lisäjunat Riihimäeltä klo 6.59 ja Helsingistä klo 16.24.

Kaukojunat

  • Helsingistä, Pasilasta ja Tikkurilasta pohjoiseen sekä itään (myös Venäjän junat) kulkevien kaukojunien lähtö- ja saapumisajoissa on 7.6.–15.8. muutamien minuuttien muutoksia.
  • Pohjoiseen ja itään kulkevien kaukojunien lähtöajat Helsingistä, Pasilasta ja Tikkurilasta aikaistuvat pääsääntöisesti seitsemän minuuttia. Vastaavasti kaukojunat näistä suunnista saapuvat Tikkurilaan, Pasilaan ja Helsinkiin noin seitsemän minuuttia nykyistä myöhemmin. Tarkat aikataulut voi tarkistaa VR:n matkahausta, osoitteessa vr.fi.

Asetinlaitteen uusiminen on osa laajempaa kokonaisuutta

Keravan asetinlaitteen uusiminen on osa Suomen vilkkaimmin liikennöiden rataosuuden toimintavarmuutta parantavaa Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hanketta, jossa tavoitteena on parantaa rataosan välityskykyä ja häiriönsietokykyä. Keravan asetinlaitteen uusiminen on edellytys hankkeen seuraaviin vaiheisiin sisältyvien lisäraiteiden toteutukselle.

"Uuden turvalaitejärjestelmän rakentaminen on voitu tehdä liikenteen mahdollistamissa työraoissa vuosien 2018–2021 aikana. Käyttöönotto edellyttää raiteiden sulkemisia. Tarkasta suunnittelusta huolimatta yllättävät vaikutukset junaliikenteeseen, kuten viivästykset, ovat mahdollisia, koska käyttöönotto tapahtuu erittäin vilkkaasti liikennöidyllä ja entuudestaan häiriöherkällä rataosalla", hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen sanoo.

Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hankkeen ensimmäinen vaihe keskittyy liikennepaikkojen parantamiseen. Alkuvuonna 2022 käynnistyvän toisen vaiheen rakentaminen sisältää lisäraiteet Keravan ja Jokelan välille. Kolmannen vaiheen ratasuunnittelu on käynnissä. Koko hankkeen lopputilanteessa Keravan ja Riihimäen välinen rataosuus on neliraiteinen.

Lisätiedot

Käyttöönoton käynnistyessä poikkeusliikenteestä ja työn etenemisestä tiedotetaan Väyläviraston verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Keravalla suoritettavia töitä voi seurata Facebookissa osoitteessa www.facebook.com/keravanasetinlaite. Lisäksi HSL ja VR tiedottavat matkustajaliikenteen muutoksista verkkosivuillaan sekä omissa sosiaalisen median kanavissaan.

Lisätietoa poikkeusliikenteestä

HSL: Joona Packalen, [email protected], puh. 040 573 1283 ja HSL.fi

VR: VR Group mediadesk, [email protected], puh. 0294 34 7123 ja www.vr.fi

Lisätietoa hankkeesta

Väylävirasto: Riitta Parviainen, projektipäällikkö, [email protected], p. 0295 34 3034

Väylävirasto: Veli-Matti Kantamaa, projektipäällikkö (turvalaitteet), [email protected], p. 029 534 3813

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäinen on käynnissä vuosina 2016–2022. www.vayla.fi/helsinki-riihimaki.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta