Hyppää sisältöön

Karjaa─Hanko-rataosan matkustajaliikenne on aikaisempaa kiskobussiliikennettä nopeampaa ja äänettömämpää ─ vaatii valppautta liikkujalta

Julkaistu 17.4.2024 10.00

 

Karjaan ja Hangon välisen radan sähköistystyöt valmistuivat loppuvuonna 2023. Lähijunaliikenne rataosalla päästiin aloittamaan tammikuussa 2024, jolloin Karjaan ja Hangon välinen kiskobusseilla hoidettu kaukojunaliikenne muutettiin lähijunaliikenteeksi. Nykyisin rataosuudella kulkevat sähkömoottorijunat ovat nopeampia ja äänettömämpiä kuin aiemmat kiskobussit. Nopeasti liikkuva äänetön juna voi yllättää radalla asiattomasti oleskelevan.

Karjaan ja Hangon välinen junayhteys muuttui VR:n lähiliikenteeksi tammikuussa 2024, kun sähköistystyöt rataosuudella saatiin valmiiksi. Aiemmin ratavälillä liikennöi tavaraliikenteen junien lisäksi kaukoliikenteen kiskobussi, johon verrattuna nykyinen lähijunaliikenteessä käytettävä sähkömoottorijuna on nopeampi ja äänettömämpi.

Karjaa─Hanko-rataosuudella kiskobussiliikenne oli radan sähköistystöiden aikana korvattu busseilla noin 2,5 vuoden ajan. Tällä välin rataosuudella ei kulkenut ratatöiden vuoksi ollenkaan junia. Sähköistysurakan valmistuttua junaliikenne Karjaan ja Hangon välillä palautui. Junaliikenteen käynnistyttyä uudestaan junia on kulkenut aiempaa tiheämmin.

Asiaton liikkuminen radalla on ehdottomasti kielletty, sillä siihen liittyy aina vaaroja. Sähköistetyllä radalla kulkee hengenvaarallinen suurjännite ja esimerkiksi radan varrelle rakennettuihin sähköratapylväisiin kiipeäminen on hengenvaarallista ja voi aiheuttaa pahimmillaan kuoleman. Radalla ja sen välittömässä läheisyydessä asiattomasti liikkuminen onkin paitsi vaarallista, myös laissa kiellettyä.

”Äänetöntä junaa on vaikea havaita, eikä sen lähestymistä radalla ehdi välttämättä huomata ajoissa. Radan vaaroista on hyvä keskustella etenkin lasten ja nuorten kanssa. Hyvinkää-Hanko-ratahankkeen aikana lähialueen kouluilla on käyty keskustelemassa junaradalla ja ratapihoilla liikkumiseen liittyvistä vaaroista”, Väyläviraston projektipäällikkö Harri Sakki kertoo.

Väyläviraston Hyvinkää-Hanko-radan sähköistyshankkeella työt ovat käynnissä ja etenevät. Hyvinkää─Karjaa-rataosalla tehdään sähköistystöitä, jotka valmistuvat vielä kuluvan vuoden 2024 aikana. Töiden etenemisestä tiedotetaan hankkeen edetessä.

Rata, juna edestä päin, seisake

Dragsvik

rata, oikealla laidalla seisake

Skogby

Lisätietoja:

Harri Sakki, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3211, [email protected]

Seuraa hanketta:

https://vayla.fi/hyvinkaa-hanko