Karjaa−Hanko-rataosan ajolanka jännitteelliseksi kesäkuun lopussa
Julkaistu 12.6.2023 10.00
Karjaa-Hanko-rataosalla käynnissä oleva radan sähköistysurakka on edennyt suunnitellun aikataulun mukaan. Radan yläpuolelle rakennettu ratajohto tulee jännitteelliseksi 30.6.2023. Sähköistysurakka on osa Väyläviraston Hyvinkää−Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen -hanketta.
Karjaan ja Hangon väliselle rataosuudelle on tehty radan sähköistykseen liittyviä asennus- ja muutostöitä kesästä 2021 alkaen. Osana asennustöitä rautatien varrelle on pystytetty sähköratapylväitä ja radan yläpuolelle on rakennettu sähköjunan kulkemisen mahdollistavat ratajohtorakenteet. Rautatien yläpuolelle rakennettu ajolanka tulee jännitteelliseksi 30.6.2023.
Rautatiealueella luvatta liikkuminen on kiellettyä ja radan läheisyydessä on noudatettava aina erityistä varovaisuutta. Sähköradassa ja sen rakenteissa oleva suurjännite on hyvin voimakas ja rautatiellä asiattomasti liikkuminen on hengenvaarallista.
"Etenkin korkeiden erikoiskuljetusten kanssa tasoristeyksiä ylittäessä on huomioitava radan yläpuolella kulkeva jännitteellinen ajolanka. Ajolangan saa alittaa maksimissaan 4,5 metriä korkealla kuljetuksella", kertoo projektipäällikkö Harri Sakki Väylävirastosta.
Sähköistysurakan työt jatkuvat Karjaan ja Hangon välillä ja urakan on tarkoitus valmistua vuoden 2023 loppuun mennessä. Myös Karjaan ja Hangon välisen henkilöjunaliikenteen korvaava bussiyhteys jatkuu vuoden 2023 loppuun saakka. Kokonaisuudessaan Hyvinkään ja Hangon välisen rataosan sähköistyksen ja turvallisuutta lisäävien tasoristeysten muutostöiden on tarkoitus valmistua vuonna 2024.
Lisätietoja:
Väylävirasto, projektipäällikkö, Harri Sakki, p. 029 534 3211, [email protected]
Seuraa hanketta:
https://vayla.fi/hyvinkaa-hanko
Väyläviraston Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen -hankkeessa sähköistetään 149 kilometriä pitkä, yksiraiteinen Hyvinkää–Hanko-rata ja parannetaan yhteysvälin tasoristeyksien turvallisuutta.
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta