Hyppää sisältöön

Irtokeula ja 60 senttiä paksu jääkerros ottivat toisistaan mittaa jääkokeissa Saimaalla

Julkaistu 30.3.2021 12.16

Paperilla maailman ensimmäinen jäätä murtava moottoroitu irtokeula Saimaa on kova tekijä, mutta entä käytännössä? Tätä Väylävirasto selvitti jääkokeissa, joissa irtokeula pääsi tositoimiin. Alustavien tulosten mukaan paksustakaan jääkerroksesta ei ollut vastusta tuliterälle irtokeulalle.

 
Kumpi voittaa, Saimaa vai Saimaa? Tämän kysymyksen äärellä oltiin viime viikolla Joensuussa, jossa tehtiin jääkokeita. Kokeissa olivat vastakkain kylmän talven karaisema Saimaan syväväylä ja teknologinen ihme, jäätä murtava irtokeula Saimaa.
 
Kokeissa irtokeulalle haluttiin todellisia haasteita ja siksi tavoitteena oli löytää niin paksua jäätä kuin mahdollista. Kokeiden ajoitus osui nappiin. Lämpöaalto ei ollut ehtinyt vielä rantautua Suomeen ja jään paksuus oli parhaimmillaan yli 60 senttiä.
 
”Kokeet tehtiin käytännössä niin, että ajoimme paikkaan, jossa on yleensä mitattu paksua jäätä. Sitten ukot jäälle tekemään mittauksia ja katsomaan kairalla, kuinka paksua jää todellisuudessa on”, sanoo merenkulun asiantuntija Ilari Rainio Väylävirastosta.
 
Kun irtokeulan vastustajan mitat olivat selvillä, oli aika käydä taistoon. Lopputulos ei yllättänyt: jää kukistui kaikissa kamppailuissa.
 
Kokeissa asiantuntijoita kiinnosti toki muukin kuin se, murtaisiko irtokeula paksua jäätä. Mittauksia tehtiin esimerkiksi siitä, miten nopeus muuttui eripaksuisessa jäässä ja miten paljon tehoja murtamiseen tarvittiin. Jääkokeiden lopulliset tulokset valmistuvat kevään kuluessa.
 
”Jo nyt pystymme sanomaan, että alustavat tulokset näyttävät hyviltä. Jäätä murtava irtokeula toimii niin teoriassa kuin käytännössäkin”, Rainio kertoo.
 

Valmis tulevaisuuden haasteisiin

Irtokeula on Väylävirastolta iso satsaus sisävesiliikenteeseen Saimaalla. Tavoitteena on, että irtokeulan avulla Saimaan syväväylän liikennekauden pituutta voitaisiin jopa pidentää.
 
”Parempi jäänmurtokalusto tarjoaa paremmat valmiudet palvella teollisuuden tarpeita myös tulevaisuudessa. Vaikka Saimaalla kulkisi nykyistä isompia laivoja, tällä irtokeulalla saamme tehtyä tarpeeksi leveää ränniä myös vaikeiden talvien aikana”, Rainio toteaa.
 
Tänä talvena irtokeulan voi nähdä Saimaan syväväylällä, sillä se avustaa liikennettä jäiden sulamiseen asti.
 

Faktoja irtokeula Saimaasta

  • Irtokeulassa on kaksi pääkonetta ja kaksi potkuria.
  • Irtokeula liitetään puskijaan, jolla ohjataan irtokeulaa.
  • Irtokeulassa puskijana on Calypso-niminen alus
  • Irtokeulan koneisto on energiatehokas. Jääolosuhteiden salliessa irtokeulan ei tarvitse käyttää kaikkia koneitaan. Tämä säästää polttoainetta ja pienentää kustannuksia.
  • Irtokeulan on suunnittelut ILS Oy ja rakentanut Turun Korjaustelakka Oy.
  • Irtokeulan omistaa Väylävirasto

Lisätietoa

Ilari Rainio
Merenkulun asiantuntija
Väylävirasto
puh. 029 534 3291
[email protected] 

Liitteet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta