Hyvinkää–Hanko-ratahanke: Sähkövetoinen liikennöinti on nyt mahdollista
Julkaistu 3.2.2025 10.30
Väyläviraston Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen hankkeessa on tavoitettu merkittävä etappi, kun Traficom myönsi sähköistyksen käyttöönottoluvan 29.1.2025. Tämä tarkoittaa, että sähkövetoinen liikennöinti kyseisellä rataosalla on mahdollista käynnistää. Kaupallinen sähköjunaliikenne alkaakin rataosalla 3.2.2025.
Sähköistysurakka toteutettiin kahtena eri kokonaisuutena. Karjaa-Hanko-rataosan sähköistysurakka valmistui marraskuussa 2023. Sähköistysurakka Hyvinkäältä Karjaalle saatiin valmiiksi loppuvuodesta 2024. Näiden töiden valmistuttua rata on ollut liikennöitävässä kunnossa. Nyt käyttöönottoluvan myötä kaupallisen liikenteen aloittaminen mahdollistuu.
Karjaa–Hanko-rataosalla on tavaraliikenteen lisäksi henkilöliikennettä, joka on rataosan sähköistyksen myötä hoidettu junaliikenteen lähijunilla. Ennen rataosan sähköistystä liikenne toteutettiin kiskobusseilla. Hyvinkää–Karjaa-rataosalla kulkee ainoastaan tavarajunaliikennettä.
Hankkeella on radan sähköistyksen lisäksi parannettu tasoristeysturvallisuutta parantamalla Korkeakalliontien tasoristeystä Vihdissä ja Kirkkotien tasoristeystä Hangossa. Lisäksi Nässeuddin tasoristeys Raaseporissa muutettiin vain jalankulun ja polkupyöräilyn käyttöön. Ajoneuvoliikenteelle rakennettiin korvaava tieyhteys Västerbyn tasoristeyksen kautta kulkevalle Västerbyn rantatielle.
Hankkeen aikana on poistettu Alanopon tasoristeys Hyvinkäällä sekä Kurkelan ja Katinhännän tasoristeykset Vihdissä. Lisäksi on poistettu Laakson tasoristeys Nurmijärvellä. Kevään 2025 aikana tullaan vielä poistamaan Nykopin ja Aallon tasoristeykset Nurmijärvellä. Näiden töiden lisäksi vuoden 2025 aikana tehdään riskipuiden poistoa Hyvinkään ja Karjaan välillä. Kokonaisuudessaan hankkeen on tarkoitus valmistua vuoden 2025 aikana.
Lisätietoja:
Väylävirasto: Harri Sakki, projektipäällikkö, p. 029 534 3211, [email protected]
Seuraa hanketta: https://vayla.fi/hyvinkaa-hanko
Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen -hankkeessa on sähköistetty 149 kilometriä pitkä, yksiraiteinen Hyvinkää–Hanko-rata ja parannettu yhteysvälin tasoristeyksien turvallisuutta.