Hyvinkää–Hanko-ratahanke: Puuston poistot käynnistyvät kesätauon jälkeen
Julkaistu 14.8.2025 14.45
Toukokuussa 2025 keskeytetty riskipuiden poistoon liittyvä työ Hyvinkää–Karjaa-rataosuudella käynnistyy uudelleen maanantaina 18.8.2025. Keväällä 2026 työt keskeytetään uudelleen 1.4.–31.7.2026 väliseksi ajaksi lintujen pesimäajan vuoksi. Kokonaisuudessaan työ valmistuu arviolta alkuvuodesta 2027.
Viikolla 34 käynnistyvät riskipuiden poistotyöt aloitetaan Vihdistä Meritien sillan kohdalta. Kaikkiaan puuston poistoa tehdään Hyvinkää–Karjaa-rataosuudella radan välittömässä läheisyydessä Raaseporin, Lohjan, Vihdin ja Nurmijärven kuntien alueilla. Tavoitteena on saada korkeat puut ja pensaat poistettua radan varrelta. Urakoitsijana toimii SMP Infra Oy
Urakoitsija on ennen töiden aloittamista yhteydessä maanomistajiin, joita riskipuiden poistot koskevat. Puustoa poistetaan rautatien suoja-alueelta, jolla tarkoitetaan radan molemmin puolin sijaitsevaa, 30 metrin etäisyydelle ulottuvaa aluetta reunimmaisen raiteen keskeltä.
”Saimme alkuvuodesta paljon palautetta hakkuiden toteutustavasta, jonka vuoksi käytäntöjä on kehitetty. Pyrimme jättämään pienempää puustoa maastoon enemmän. Monitoimikonehakkuuna ja metsäkoneella tehtävä työ edellyttää kuitenkin edelleen ennakkoraivausta ja joudumme poistamaan varsinaisten riskipuiden lisäksi myös pienempiä puita ja aluskasvillisuuttakin jonkun verran”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Harri Sakki.
Poistetut puut ja risut hyödynnetään energiapuuna
Riskipuiden poistosta syntyvä puuaines käytetään energiapuuna. Puiden kaadon jälkeen puut pilkotaan ja kasataan noutopaikoille. Puiden noudosta ja toimittamisesta voimalaitoksiin vastaa energiapuut ostaneen tahon oma urakoitsija.
”Joissain tapauksissa puiden ja risujen nouto on kestänyt odotettua kauemmin. Olemme pyrkineet urakoitsijaa asiassa hieman hoputtamaan”, jatkaa Sakki.
Riskipuiden poisto on rautatieturvallisuuden kannalta välttämätön turvallisuustoimi, jossa rautatien suoja-alueelta eli rautatiealueen ulkopuoliselta alueelta poistetaan puustoa. Puiden poistolla pyritään estämään puiden kaatuminen rautatien päälle, koska kaatuessaan puut aiheuttavat merkittävää haittaa rautatieliikenteelle. Suurimmalla osalla rataverkkoa rautatien suoja-alueeksi lasketaan alue, joka on 30 metrin etäisyydellä reunimmaisen raiteen keskilinjasta.
Luvaton liikkuminen rata-alueella on kielletty
Hyvinkää–Hanko-ratahankkeeseen kuuluva aitaurakka jatkuu puunpoiston yhteydessä. Suuri osa aidasta on Hyvinkään ja Hangon rataosuudella tehty, Vihdissä työt vielä jatkuvat. Lisäksi korjataan ilkivallan kohteeksi joutuneita, aiemmin asennettuja metalliverkkoaitoja.
”Aidat ovat meidän kaikkien turvaksi. Rautateillä luvaton oleskelu on kielletty ja hengenvaarallista. Radan ylittäminen on sallittua vain ylikulku- ja alikulkusiltoja pitkin sekä tasoristeyksien kohdalla. Oman turvallisuutensa lisäksi rautatiellä luvattomasti kulkeva vaarantaa myös junamatkustajien turvallisuuden. Ratojen sähköjännitteet aiheuttavat hengenvaaran eikä ajolankoihin tarvitse edes koskea sähköiskun saadakseen”, muistuttaa Sakki.
Lisätietoja:
Väylävirasto: Harri Sakki, projektipäällikkö, p. 029 534 3211, [email protected]
Seuraa hanketta: https://vayla.fi/hyvinkaa-hanko
Miksi rautateillä ei saa liikkua -verkkosivusto: https://vayla.fi/vaylista/rataverkko/turvallisuus/miksi-rautatiella-ei-saa-liikkua
Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen -hankkeessa on sähköistetty 149 kilometriä pitkä, yksiraiteinen Hyvinkää–Hanko-rata ja parannettu yhteysvälin tasoristeyksien turvallisuutta.